Patrik Ps Posted November 19, 2006 Report Posted November 19, 2006 (edited) När, i förhållande till mönstringen, hålls den här "informationsdagen"? För oss var den cirka två och en halv månad före inrycksdatum. Fråga: Används någon speciell permissionsuniform vid 2 skv eller är det civilt/m90 som gäller? Edited November 19, 2006 by Patrik Ps Quote
Katjing Posted November 19, 2006 Report Posted November 19, 2006 (edited) Läste nyss följande längst ner i befattningsbeskrivningen: "Ansvarig för befattningsbeskrivningens innehåll: Försvarsmakten" Så vår kritik mot Pliktverket kanske är (till viss del) obefogad. Jag har iof en insider som säger att pliktverket är skit Edit: Språkfel. Edited November 19, 2006 by Katjing Quote
Skalman Posted November 19, 2006 Report Posted November 19, 2006 Fråga: Används någon speciell permissionsuniform vid 2 skv eller är det civilt/m90 som gäller? Av det jag förstod på informationsdagen så är det högst otroligt att man får ut permissionsuniformen (m/87, eller vad den nu heter...), men det går att ansöka om det, för begravningar och sådant. Men det kan ju givetvis ändras. Och så var det något om någon annan uniform när vi skulle gå högvakt, men jag minns inte riktigt hur det var. Ivan kan säkert svara bättre på de frågorna... Läste nyss följande längst ner i befattningsbeskrivningen: "Ansvarig för befattningsbeskrivningens innehåll: Försvarsmakten" Så vår kritik mot Pliktverket kanske är (till viss del) obefogad. Jag iof en insider som säger att pliktverket är skit Så kanske det är, men det är inte alltid så friktionsfritt mellan Pliktverket (som skickar beskrivningen) och Försvarsmakten (som skriver den), och FM är också rätt slöa med en del saker. Den befattningsbeskrivning som jag antar att du har fått, och som gäller ifrån jan 2007 (dvs. inklusive oss och även våra PB:ar) kom inte ut förrän nu i höstas på lumpen.nu, tror jag, och då var det ändå ett och ett halvt år sedan jag mönstrade. Innan dess fick jag hålla till godo med den gamla, på vilken det stod "befattningen kommer att ändras fr.o.m. 2007" (parafraserat), och inte fick man någon ny hemskickad för den delen när den väl blivit uppdaterad, utan det upptäckte jag på egen hand. Den bästa informationen fick jag föga förvånande i det brev 2 skvadron skickade ca en månad innan informationsdagen. Så befattningsbeskrivningen kan hinna ändras ett antal gånger innan dess, och ändå vara felaktig när du väl rycker in. Jag tror att ett av grunderna till problemet är att de har två, numera tydligen tre olika tjänster på samma befattningskod och -beskrivning, vilket känns fullkomligt idiotiskt om jag får säga det själv. Quote
Katjing Posted November 19, 2006 Report Posted November 19, 2006 Jag tror att ett av grunderna till problemet är att de har två, numera tydligen tre olika tjänster på samma befattningskod och -beskrivning, vilket känns fullkomligt idiotiskt om jag får säga det själv. Känns som en trovärdig analys. Quote
Lindén Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Fråga: Används någon speciell permissionsuniform vid 2 skv eller är det civilt/m90 som gäller? Av det jag förstod på informationsdagen så är det högst otroligt att man får ut permissionsuniformen (m/87, eller vad den nu heter...), men det går att ansöka om det, för begravningar och sådant. Men det kan ju givetvis ändras. Och så var det något om någon annan uniform när vi skulle gå högvakt, men jag minns inte riktigt hur det var. Ivan kan säkert svara bättre på de frågorna... Ang högvakten så talade befälen om att de skulle försöka fixa så vi får den blåa uniformen med "spikhatten" och allt som hör till. Personligen hoppas jag att så inte blir fallet, står hellre i M/87 med tillhörande basker (efter avklarat baskerprov). Quote
gb_man Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 (edited) "Beslut om inskrivning Beslut Pliktverket skriver in dig för värnplikt. Du placeras som PA805 MP/Säk-gruppbefäl. Du kommer att göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under juli 2007. " Jippi! Edited November 20, 2006 by gb_man Quote
Ignorance Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Fråga: Används någon speciell permissionsuniform vid 2 skv eller är det civilt/m90 som gäller? Av det jag förstod på informationsdagen så är det högst otroligt att man får ut permissionsuniformen (m/87, eller vad den nu heter...), men det går att ansöka om det, för begravningar och sådant. Men det kan ju givetvis ändras. Och så var det något om någon annan uniform när vi skulle gå högvakt, men jag minns inte riktigt hur det var. Ivan kan säkert svara bättre på de frågorna... Ang högvakten så talade befälen om att de skulle försöka fixa så vi får den blåa uniformen med "spikhatten" och allt som hör till. Personligen hoppas jag att så inte blir fallet, står hellre i M/87 med tillhörande basker (efter avklarat baskerprov). Varför? är de inte mer prestigé att bära en uniform med sekellånga traditioner än en lite fräsigare kostym som varje GU-bat har? Jag lovar att du får fler blickar och kommer känna dig stoltare i M/Ä än M/87 Quote
Katjing Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 "Beslut om inskrivning Beslut Pliktverket skriver in dig för värnplikt. Du placeras som PA805 MP/Säk-gruppbefäl. Du kommer att göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under juli 2007. " Jippi! Betyder det att du hamnar på livskv? Quote
ML88 Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Hejsan! Jag har hört(japp, ett rykte) att de som har blivit inskrivna som MP/säk GB bli uppdelade så att de som rycker in i juli bli automatiskt "vanlig" MP och de som rycker in i januari blir SÄK-MP. Är det sant eller är det bara ett rykte? Vore kul att veta då jag rycker in i januari -08 och skulle inte alls bli ledsen i ögat om det var så att man bli SÄK-MP då Tack på förhand. Ja, enligt vad som sagts i denna tråd (det har dock sagts en hel del motstridiga påståenden) är 2008 det sista året som följer detta mönster. Om du vill vara helt säker så är det bara att ringa pliktverket och fråga om vilken skvadron du är inskriven vid. Tack för ett snabbt svar! Jag hoppas verkligen att det är så. När jag mönstrade visste dom inte alls hur de skulle göra och sa att det skulle stå när jag fick bekräftelsen på papper. Men där stod bara när jag skulle rycka in och inget annat. Visserligen är det ju ett bra tag kvar tills jag rycker in så jag får nog vänta med att ringa och höra men är sjukt taggad redan. Får bita mig i läppen i över ett år till Quote
Patrik Ps Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Av det jag förstod på informationsdagen så är det högst otroligt att man får ut permissionsuniformen (m/87, eller vad den nu heter...), men det går att ansöka om det, för begravningar och sådant. Men det kan ju givetvis ändras. Och så var det något om någon annan uniform när vi skulle gå högvakt, men jag minns inte riktigt hur det var. Ivan kan säkert svara bättre på de frågorna... Det där med permissionsuniform missade jag helt under informationdagen. Och jag som bara ville göra lumpen för att kunna se stilig ut framför damerna. :P Ang högvakten så talade befälen om att de skulle försöka fixa så vi får den blåa uniformen med "spikhatten" och allt som hör till. Personligen hoppas jag att så inte blir fallet, står hellre i M/87 med tillhörande basker (efter avklarat baskerprov). Varför? är de inte mer prestigé att bära en uniform med sekellånga traditioner än en lite fräsigare kostym som varje GU-bat har? Jag lovar att du får fler blickar och kommer känna dig stoltare i M/Ä än M/87 Smaken är som baken. Personligen tycker jag M/Ä (den mörkblå med spikhjälm?) ser fränare och stiligare ut. Quote
utter Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 (edited) Int fan har Livskvadron några hundar? eller? EDIT: EH vad i hela friden? Fick jag totalt hjärnsläpp när jag skrev detta inlägg eller? För jag hittar inte inlägget jag "svarade" på... Edited November 20, 2006 by utter Quote
Katjing Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Int fan har Livskvadron några hundar? eller? Man kan åtminstone dra slutsatsen att det är omöjligt att avgöra med hjälp av befattningsbeskrivningen =) Quote
Ivan Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Vet inte riktigt hur mycke man får sprida av de man hör men kan väll säga att de stämmer att det blir en tredje MP utbildning på Livgardet nästa år iaf. sen ang. uniformen så kan ni nog bara glömma att få ut en sån o bära på helgerna mm. Vi KB på 2. skv fick ju inte ut våran andra M 90 föräns efter ett bra tag. men visst till begravningen o sånna saker så är de nog inga problem o få ut en bara man talar om det i tid för man ska ju ner till förådet o få en som sitter någorlunda bättre än en vanlig uniform. Quote
Lindén Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Varför? är de inte mer prestigé att bära en uniform med sekellånga traditioner än en lite fräsigare kostym som varje GU-bat har? Jag lovar att du får fler blickar och kommer känna dig stoltare i M/Ä än M/87 Jag tycker helt enkelt att M/87:an ser bättre ut än M/Ä:n och verkar bekvämare att ha på sig. Quote
Skalman Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Int fan har Livskvadron några hundar? eller? EDIT: EH vad i hela friden? Fick jag totalt hjärnsläpp när jag skrev detta inlägg eller? För jag hittar inte inlägget jag "svarade" på... Jo, Livskvadron har hundar. Det finns en tråd av en av de som ligger inne där nu där han frågar om tips inför hundförarintervju i Luckan. Quote
Katjing Posted November 21, 2006 Report Posted November 21, 2006 Nu har jag ringt och frågat vilken skvadron jag hamnat på, svaret jag fick var att han inte kunde se detta. Jag var iaf inskriven på något som kallades MP/Säk (insats) eller något åt det hållet (den nya helt enkelt). Tanken med denna var att eftersom man inte ska utbilda bevakningssoldater längre så ska man använda de militärpoliser man har tillgång till. Han rabblade sedan upp i stort sett en hel befattningsbeskrivning som tydligen var ny, och jag hörde saker som eskort och insatser mot säkerhetshotande verksamhet. På frågan om man får i stort sett samma utbildning som på 2.skv svarade han "det är så jag har uppfattat det". Samtalet dog som ut efter det där, förmodligen på grund av dålig förberedelse. (Ett hett tips är att punkta upp det man vill ta upp på ett papper.) Men jag borde slippa sitta i vakten? Något som jag antar beror på att man i allt större utsträckning låter civila bolag göra detta? Quote
Guest JB7 Posted November 21, 2006 Report Posted November 21, 2006 tjenenixen! jag fick ett brev från pliktverket igår B) : "Pliktverket skriver in dig för värnplikt. Du placeras som PA805 MP/Säk-gruppbefäl. Du kommer att göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under juli 2007. Utbildningstiden är 327 dagar." Jag har förstått att det skiljer sig lite från mellan om man rycker in i januari eller juli. Kan någon förklara för mig vad skillnaden är, har inte så stor lust att läsa igenom 47 sidor... Om det är en stor skillnad finns det möjlighet att byta. När jag mönstra sa de bara att jag kunde välja mellan januari 2008 och juli 2007 och inget om att det skulle vara någon skillnad så jag valde juli eftersom det passade bäst för mig. Puss och kram Quote
TheKL Posted November 21, 2006 Report Posted November 21, 2006 Olika skvadronern, alltså olika utbildningar. Läs mer om de två olika utbildningarna på Livgardet .. Quote
gb_man Posted November 21, 2006 Report Posted November 21, 2006 "Beslut om inskrivning Beslut Pliktverket skriver in dig för värnplikt. Du placeras som PA805 MP/Säk-gruppbefäl. Du kommer att göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under juli 2007. " Jippi! Betyder det att du hamnar på livskv? Ingen aning.. Det är det ända som står... Får väl ringa o kolla... Var osäker att jag skulle få något i huvudtaget... tjenenixen! jag fick ett brev från pliktverket igår B) : "Pliktverket skriver in dig för värnplikt. Du placeras som PA805 MP/Säk-gruppbefäl. Du kommer att göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under juli 2007. Utbildningstiden är 327 dagar." Jag har förstått att det skiljer sig lite från mellan om man rycker in i januari eller juli. Kan någon förklara för mig vad skillnaden är, har inte så stor lust att läsa igenom 47 sidor... Om det är en stor skillnad finns det möjlighet att byta. När jag mönstra sa de bara att jag kunde välja mellan januari 2008 och juli 2007 och inget om att det skulle vara någon skillnad så jag valde juli eftersom det passade bäst för mig. Puss och kram Undrar precis samma sak.. Valde också Juli eftersom det passade mycket bättre... Quote
TheKL Posted November 21, 2006 Report Posted November 21, 2006 (edited) "Beslut om inskrivning Beslut Pliktverket skriver in dig för värnplikt. Du placeras som PA805 MP/Säk-gruppbefäl. Du kommer att göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under juli 2007. " Jippi! Betyder det att du hamnar på livskv? Ingen aning.. Det är det ända som står... Får väl ringa o kolla... Var osäker att jag skulle få något i huvudtaget... tjenenixen! jag fick ett brev från pliktverket igår B) : "Pliktverket skriver in dig för värnplikt. Du placeras som PA805 MP/Säk-gruppbefäl. Du kommer att göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under juli 2007. Utbildningstiden är 327 dagar." Jag har förstått att det skiljer sig lite från mellan om man rycker in i januari eller juli. Kan någon förklara för mig vad skillnaden är, har inte så stor lust att läsa igenom 47 sidor... Om det är en stor skillnad finns det möjlighet att byta. När jag mönstra sa de bara att jag kunde välja mellan januari 2008 och juli 2007 och inget om att det skulle vara någon skillnad så jag valde juli eftersom det passade bäst för mig. Puss och kram Undrar precis samma sak.. Valde också Juli eftersom det passade mycket bättre... Ni kommer väl rycka in på Livskvadronen? Alltså de "vanliga" MP som får lära sig att rida och lite sånt .. eller har jag helt fel? Edited November 21, 2006 by TheKL Quote
Katjing Posted November 21, 2006 Report Posted November 21, 2006 "Beslut om inskrivning Beslut Pliktverket skriver in dig för värnplikt. Du placeras som PA805 MP/Säk-gruppbefäl. Du kommer att göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under juli 2007. " Jippi! Betyder det att du hamnar på livskv? Ingen aning.. Det är det ända som står... Får väl ringa o kolla... Var osäker att jag skulle få något i huvudtaget... tjenenixen! jag fick ett brev från pliktverket igår B) : "Pliktverket skriver in dig för värnplikt. Du placeras som PA805 MP/Säk-gruppbefäl. Du kommer att göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under juli 2007. Utbildningstiden är 327 dagar." Jag har förstått att det skiljer sig lite från mellan om man rycker in i januari eller juli. Kan någon förklara för mig vad skillnaden är, har inte så stor lust att läsa igenom 47 sidor... Om det är en stor skillnad finns det möjlighet att byta. När jag mönstra sa de bara att jag kunde välja mellan januari 2008 och juli 2007 och inget om att det skulle vara någon skillnad så jag valde juli eftersom det passade bäst för mig. Puss och kram Undrar precis samma sak.. Valde också Juli eftersom det passade mycket bättre... Ni kommer väl rycka in på Livskvadronen? Alltså de "vanliga" MP som får lära sig att rida och lite sånt .. eller har jag helt fel? Du har nog ganska rätt. "Upprätthålla ordning och säkerhet inom försvaret" är väl den primära uppgiften, sen ingår naturligtvis den omtalade ridutbildningen. Quote
Guest JB7 Posted November 21, 2006 Report Posted November 21, 2006 om de som rycker in i juli är vanliga MP vad är de som rycker in i januari då?? Quote
ML88 Posted November 21, 2006 Report Posted November 21, 2006 om de som rycker in i juli är vanliga MP vad är de som rycker in i januari då?? De är MP-säk. Står lite om det på www.livgardet.mil.se tryck sedan på 2.skv. Quote
Skalman Posted November 21, 2006 Report Posted November 21, 2006 I juli rycker "vanliga" MP vid Livskvadron in, och i januari rycker MP/SÄK vid 2 skvadron och 2008 rycker tydligen en ny tredje utbildning in i januari också. Om ni vill veta något mer om skillnaderna mellan Liv- och 2 skvadrons uppgifter rekommenderar jag att ni läser igenom tråden, så att det inte blir så att gamla, redan besvarade frågor tas om och om igen och tråden blir onödigt mycket längre än vad den redan är. Quote
Tackleberry Posted November 21, 2006 Report Posted November 21, 2006 På frågan om man får i stort sett samma utbildning som på 2.skv svarade han "det är så jag har uppfattat det". Då har han uppfattat det fel. Du skulle ha pratat med ansvarig inskrivningsförrättare för just LG, han har rätt bra koll. Det är högst otroligt att det nya MP får samma utbildning som 2.skv. I grund och botten får väl alla MP ungefär samma, när det gäller juridiken exempelvis, men där splittras det. Nya MP kommer helt enkelt bli en slags "insatsstyrka". Civila vaktbolag kommer att sköta den simpla och traditionella bevakningen, men de värnpliktiga har mycket bättre utbildning samt har mer resurser, så skulle något hända, är det MP som får ordna upp det. Anledningen till att bevakningssoldater ska bort är att det inte är en tillräckligt givande utbildning. Quote
Katjing Posted November 22, 2006 Report Posted November 22, 2006 (edited) Då har han uppfattat det fel. Du skulle ha pratat med ansvarig inskrivningsförrättare för just LG, han har rätt bra koll. Det är högst otroligt att det nya MP får samma utbildning som 2.skv. I grund och botten får väl alla MP ungefär samma, när det gäller juridiken exempelvis, men där splittras det. Nya MP kommer helt enkelt bli en slags "insatsstyrka". Civila vaktbolag kommer att sköta den simpla och traditionella bevakningen, men de värnpliktiga har mycket bättre utbildning samt har mer resurser, så skulle något hända, är det MP som får ordna upp det. Anledningen till att bevakningssoldater ska bort är att det inte är en tillräckligt givande utbildning. Så då blir jag lika tuff och hård som hela nationella insatsstyrkan tillsammans?! Skämt åsido: Det låter rätt kul, men är det ändå inte ungefär de uppgifterna 2.skvadron har? Fast inte under fredstid? Man kanske får mindre fältutbildning och mer "insatsutbildning" på det nya? Hur får jag förresten tag på ansvarig inskrivningsförrättare för LG? Edit: Tror ni man får åka helikopter? =) Edited November 22, 2006 by Katjing Quote
Katjing Posted November 22, 2006 Report Posted November 22, 2006 "Tack för ditt mail med frågor om MP. Du är inskriven såsom PA 805 MP/Vakt/Eskort grupp. Dina uppgifter innehåller bevakning av objekt, patrullering, insatser(strid) och eskort tjänst( matriel och personskydd). Du kommer inte att vara i skogen lika mycket som MP på 2.Skv." Helt plötsligt verkar det inte lika charmigt :P Quote
Freddan_w Posted November 22, 2006 Report Posted November 22, 2006 Asså ja har hört att de e en ny utbildning där man ska utblinda en insatsstyrka vet itne sy mycket mer än så men de ska iaf in i juli 07 ja ska iaf ringa pliktvärket och livgardet för att få svar på alla frågor eftersom de inte e någon som värkligen e säker på va de sejer:D Quote
Ivan Posted November 22, 2006 Report Posted November 22, 2006 Då har han uppfattat det fel. Du skulle ha pratat med ansvarig inskrivningsförrättare för just LG, han har rätt bra koll. Det är högst otroligt att det nya MP får samma utbildning som 2.skv. I grund och botten får väl alla MP ungefär samma, när det gäller juridiken exempelvis, men där splittras det. Nya MP kommer helt enkelt bli en slags "insatsstyrka". Civila vaktbolag kommer att sköta den simpla och traditionella bevakningen, men de värnpliktiga har mycket bättre utbildning samt har mer resurser, så skulle något hända, är det MP som får ordna upp det. Anledningen till att bevakningssoldater ska bort är att det inte är en tillräckligt givande utbildning. Så då blir jag lika tuff och hård som hela nationella insatsstyrkan tillsammans?! Skämt åsido: Det låter rätt kul, men är det ändå inte ungefär de uppgifterna 2.skvadron har? Fast inte under fredstid? Man kanske får mindre fältutbildning och mer "insatsutbildning" på det nya? Hur får jag förresten tag på ansvarig inskrivningsförrättare för LG? Edit: Tror ni man får åka helikopter? =) 2 Skv MP/Säk har verkligen inte de uppgifter som du tror dom har...2 skv är långt ifrån bevakning o sånt... Quote
ML88 Posted November 22, 2006 Report Posted November 22, 2006 "Tack för ditt mail med frågor om MP. Du är inskriven såsom PA 805 MP/Vakt/Eskort grupp. Dina uppgifter innehåller bevakning av objekt, patrullering, insatser(strid) och eskort tjänst( matriel och personskydd). Du kommer inte att vara i skogen lika mycket som MP på 2.Skv." Helt plötsligt verkar det inte lika charmigt :P Hmm, det där lät lite mycket som bevakningssoldat i mina öron. Jag skickade iväg ett mail förut om vart jag var placerad men har inte fått något svar ännu. Men verkar som man får ut mest av att ringa så det kanske det får bli imorrn. Quote
Recommended Posts