Jump to content

Recommended Posts

Posted

glo-toob.jpg

Var just på utomhusmässa och köpte ett elektroniskt chemljus (Glo-toob). Återförsäljaren sa att britiska militären hade köpt stora mängder av IR versionen. De skulle enligt honom använt dem till två huvudsakliga ändamål:

1. Droppa från flygplan/helikoptrar för att märka ut platser

2. Hänga bak på stridsvästen för att se framförvarande soldat i mörker.

Jag tyckte att det (2) senare lät rimligt ungefär som vi på K4 sydde på olika former av lysväv under kragen som man på natten kunde vika fram för att lättare se framförvarande person under nattmarscher.

Verkar väldigt stryktålig (vattentät till 3500m!) eftersom den består av en aluminiumcylinder ingjuten i hård transparent gummi (typ hårda skateboard hjul). En kul funktion är att man kan byta mellan 7 olika blink frekvenser:

Pulserande sken (565 kB)

SOS blink (625 kB)

Militära IR versionen beställdes tydligen i två modeller, en som bara hade fast sken och en som blinkade med viss frekvens som bara syntes i vissa IR-goggles.

Posted

Lite mer detaljer:

Mässan jag köpte dem på var http://www.outdooradventureshow.co.uk. Jag betalade £20 för en inklusive batteri. Själva ljusstaven innehåller sex lysdioder och drivs med ett litet 12 volts batteri (LR23, A23).

För att byta blinkfrekvens så slår man på den fem sekunder och sen slår man av och på i snabb följd för att byta frekvens. Om man låter en frekvens vara igång mer en fem sek så låses den frekvensen och stänger man av och på igen så får man samma frekvens tillbaka.

Musiken i bakgrunden var inte så planerad men kommer från musikkanalen The Music Factory :wub: