Jump to content

Sugpump 02

GA KA

Recommended Posts

Det finns relativt få Sugpump02 i skarpa utrustningslistor. Jag tror tex att ett HV Komp har en st. Då allt i indikeringssatserna är förbrukningsmatriel utom väskan och pumpen så är det ett väldigt bra sätt att fördubbla indikeringsförmågan till priset av 20 kr. Vidare är många pumpar slitna och dåligt vårdade.

Det är kanske bara jag men jag tycker att soldaten som kommer till en övning med en extra sugpump är bättre införståd i verkligheten än en som kommer med hela milishopen special plus extra sallad.

Jag har en fråga här nu när vi ändå är inne på NBC.

Varför verkar hemvärnet vara så mycket kåtare på att alltid ha skyddsmask osv än vad ett stridande GU-förband är?

....orsaken ligger i att gamla hemvärnsmän oftast har en makaber och rent av otrolig gasavgång, och om man ska ligga i tält med dom krävs skyddsmask..... :lala:

Svaret på Fuls fråga är snarare att HVs NBC förmåga och kunskap är på den nivån som övriga FM var på 90-96. Det finns några få eldsjälar som utbildar HV i NBC men det är inte många. Jag kan satsa på att många HV komp fortfarnde kör med tätklädsel och aldrig hört talas om tex C-Gul.

Svaret på Fuls fråga är snarare att HVs NBC förmåga och kunskap är på den nivån som övriga FM var på 90-96. Det finns några få eldsjälar som utbildar HV i NBC men det är inte många. Jag kan satsa på att många HV komp fortfarnde kör med tätklädsel och aldrig hört talas om tex C-Gul.

nu är det väl så att landet alla IP skall bli så jävla bra på strid som möjligt?

under de ca 7 år jag var med i IP/beredskapsplut och dess tidiga föregångare hade vi aldrig ens ett skyddsmaksprov.

men jag lovar dig att skulle jag vid övn, lägga av mig skyddsmaskväskan enl nya skyddsdirektiv, skulle jag få bataljonen samtliga blå-gula på mig.

och vilken hv-man medför gummistövel ut på helgövn?

vid mitt nuvarande hv-komp är jag glad om nivån ligger på 90-talets.

jag tror mer det stannar vid 60-70 talets kalla kriget atomberedskap.

....orsaken ligger i att gamla hemvärnsmän oftast har en makaber och rent av otrolig gasavgång, och om man ska ligga i tält med dom krävs skyddsmask..... :2guns:

Efter det totalt ovetenskapliga testet vi gjorde på logementet efter intag av större mängder ärtsoppa tycker jag inte att skyddsmasken skyddar särskilt bra mot dylika ångor. ,O