Fk Satan Posted January 21, 2004 Report Share Posted January 21, 2004 Vet ngn vad som gäller för bärandet av denna? är det samma som för skjorta m/59? Jag har inte hittat ngt om den i UniR-2003. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted January 21, 2004 Report Share Posted January 21, 2004 Vet ngn vad som gäller för bärandet av denna? är det samma som för skjorta m/59? Jag har inte hittat ngt om den i UniR-2003. hur ser M/55an ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 21, 2004 Report Share Posted January 21, 2004 Som en fältskjorta m/59 utan krage och med lite annan knäppning i halsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 21, 2004 Author Report Share Posted January 21, 2004 Vet ngn vad som gäller för bärandet av denna? är det samma som för skjorta m/59? Jag har inte hittat ngt om den i UniR-2003. hur ser M/55an ut? Den ser ut så här: skjorta M/55 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted January 21, 2004 Report Share Posted January 21, 2004 Ledsen att behöva delge dig denna trista nyhet. Den har utgått ur uniformssystemet. Utgick under min GU (95-96) eller kort dessförinnan. Kunde få dem ibland på tvättbytet. Grymt sköna är de iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 21, 2004 Author Report Share Posted January 21, 2004 Ledsen att behöva delge dig denna trista nyhet. Den har utgått ur uniformssystemet. Utgick under min GU (95-96) eller kort dessförinnan. Kunde få dem ibland på tvättbytet. Grymt sköna är de iaf. Har ngr sådna, och funderar över ifall man kan bära den tillsammans med M/90 (på samma sätt som skjorta M/59). När jag gjorde vpl 97/98 gick det bra att bära den tillsammans med m/90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted January 21, 2004 Report Share Posted January 21, 2004 Det är väl inte enligt reglementet men det är ju ingen arvssynd heller. Jag skulle inte höja på ögonbrynen om jag såg någon i en m55a. Trots allt snyggare än m90 tröjan och minst lika snygg som m59an. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted January 21, 2004 Report Share Posted January 21, 2004 Det är väl inte enligt reglementet men det är ju ingen arvssynd heller. Jag skulle inte höja på ögonbrynen om jag såg någon i en m55a. Trots allt snyggare än m90 tröjan och minst lika snygg som m59an. Pricis, och pratar man om HV så tror jag inte att någon bryr sig. Vissa använder även andra utgångna persedlar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 21, 2004 Author Report Share Posted January 21, 2004 Det är väl inte enligt reglementet men det är ju ingen arvssynd heller. Jag skulle inte höja på ögonbrynen om jag såg någon i en m55a. Trots allt snyggare än m90 tröjan och minst lika snygg som m59an. Pricis, och pratar man om HV så tror jag inte att någon bryr sig. Vissa använder även andra utgångna persedlar. Nu tänkte jag även på FBU-kurser osv. Kanske göra m/55 till en inofficiel soldF tröja kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted January 22, 2004 Report Share Posted January 22, 2004 Trots allt snyggare än m90 tröjan och minst lika snygg som m59an. Kanske därför värmetröjan inte får bäras ytterst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffe Posted January 22, 2004 Report Share Posted January 22, 2004 (edited) Trots allt snyggare än m90 tröjan och minst lika snygg som m59an. Den är ju ful som stryk! (Kunde inte hålla mig ni-> <-jag.) Edited January 22, 2004 by Ralph Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted January 22, 2004 Report Share Posted January 22, 2004 word Ralph! ser ju fan ut som en av landstingets avlagda tvångströjjor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 22, 2004 Report Share Posted January 22, 2004 Den används titt som tätt även av Y-off på diverse förband. Den har visserligen utgått ur reglementet men det är ingen som höjer på ögonbrynen om man bär den. Själv har jag aldrig lyckats få tag i någon i min storlek :( The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 22, 2004 Report Share Posted January 22, 2004 Lyckades få en sådan skjorta i tvättbytet, totalt överlägsen till Tröja M/87 vid kaserntjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedy2 Posted January 22, 2004 Report Share Posted January 22, 2004 (edited) Nu tänkte jag även på FBU-kurser osv. @Fk Satan Jag har sett M55an på FBU kurser ingen höjde ögonbrynen där heller: Dock diskuterades skjortans konstiga krage, ägaren till skjortan hävdade att dess utformning berodde på att den från början var tänkt att användas av Mc ordonaser.Där av det dubbla tyget i halsen. Om detta är riktigt kan jag inte bekräfta. Mvh Speedy Edited January 22, 2004 by Speedy2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 22, 2004 Report Share Posted January 22, 2004 Har också hört den kallas "kavalleriskjorta", hur troligt det är att det stämmer har jag inte en aning om. Har tyvärr inte fått tag på någon jag heller, vill helst inte betala för saker man borde få ut på förrådet och som saknar civilt användningsområde. Hur är storlekarna jämfört med fältskjorta m/59 och vanliga skjortor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted January 22, 2004 Report Share Posted January 22, 2004 Om jag inte minns fel finns/fanns de i storlek I, II och III. Ingen av storlekarna är särskilt stora ens när plaggen är i nyskick, så att Swede inte funnit någon i sin (stora) storlek verkar rimligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 22, 2004 Report Share Posted January 22, 2004 Dom fanns även med "normal" storleksmärkning, dvs 39, 41, 43 etc. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 22, 2004 Report Share Posted January 22, 2004 Tänkte mest på att med den knäppningen i halsen så är det ju viktigare att få rätt storlek, så att man både kan andas och det inte ser ut som något annat härke. Fältskjorta m krage (m/59) tycker jag har högst varierande storlek beroende på tillverkningsår och grad av urtvättning. Jag har 41-42 i vanliga skjortor men oftast 43 i m/59. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted January 23, 2004 Report Share Posted January 23, 2004 Själv har jag aldrig lyckats få tag i någon i min storlek :( Trägen vinner! Jag har en m/55 i storlek 44 som jag kan pressa ner mig i. Och vi är nog lika feta! Jag köpte den på ett överskottslager i Växjö. Söder om Växjö, kan man kanske säja... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 23, 2004 Report Share Posted January 23, 2004 Jag drar normalt 47 i skjorta så det kan nog bli lite trångt. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted January 24, 2004 Report Share Posted January 24, 2004 Visst, men det som inte syns kan man alltid ha... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IIHF Posted January 24, 2004 Report Share Posted January 24, 2004 Har också hört den kallas "kavalleriskjorta" PV-skjorta är ett namn som nyttjades för tiotalet år sedan inom infanteriet. DP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted January 24, 2004 Report Share Posted January 24, 2004 Jag såg på bbfab.se att de sålde skjorta m55 för 65 pix i stl M & L. /Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted January 25, 2004 Report Share Posted January 25, 2004 Har också hört den kallas "kavalleriskjorta" PV-skjorta är ett namn som nyttjades för tiotalet år sedan inom infanteriet. DP Känns som om mycket lite "udda" materiel benämndes med prefixet PV. PV-skidor t.ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted January 25, 2004 Report Share Posted January 25, 2004 Känns som om mycket lite "udda" materiel benämndes med prefixet PV. PV-skidor t.ex. ...och pvpjästerrängbil... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts