Jump to content

Kantin 10 - något att köpa???

EO4

Recommended Posts

Gentlemän!

Jag går som rubriken antyder i investeringstankar. Närmare bestämt i ett kökskit av typen "Kantin 10" med "Kök 20" som i dagsläget osannolikt backupalternativ.

Kantin 10

Jag har dock aldrig sett Kantin 10 i verkligheten och skulle därför behöva lite mer kött på benen :P . Skulle uppskatta väldeliga om någon/några som har använt prylen praktiskt kunde ge svar och reflexioner kring följande frågeställningar; (Marzocchi och Rokare verkar ha jobbat med Kantin 10 enligt inlägg i en annan tråd så ni kanske kan upplysa mig).

Förutsättning: jag tänker köpa köket av ca 50% samlarskäl och 50% användarskäl. Använingsområdet är i tanken främst för bruk i jaktkoja och vid stationärt eller semi-stationärt civilt friluftsliv när man transporterar utrustning med bil, pulka, skoter, kanot eller på annat sätt än medelst ryggsäck. Möjligen tänker jag mig att plocka ut brännaren (se vidare nedan) och använda med Trangiakastruller motsv, vid ryggsäcksburet friluftsliv. Nåväl här kommer frågor och funderingar utan inbördes prioritering:

Lådans mått?

Vikten anges till 24 kg. Stämmer det?

Vilken typ/fabrikat är brännaren av? Den ser ut som en Optimus (Hiker / Hunter) och ser ut att vara löstagbar och inte allt för stor (ungefärliga mått på brännaren)? Antar att den drivs med fotogen, stämmer??

Kan grytorna och kaffepannan användas över öppen eld? (Det ingår någon typ av "Bäranordning för kittlar". Gör det att det finns någon form av hål eller uttag i kastrullerna som gör att de - med bärmojen eller annan hemmabyggd sak - kan hängas över öppen eld?)

Är "Transportflaska 5 l" avsett för vatten eller mat eller både och?

Hur upplever ni utrustningens funktion till ovanstående användningsområden? + och - . Hur stor grupp klarar köket av att försörja under civila omständigheter? Ungefärlig koktid på en fylld kaffekanna (3 l).

Om någon därute har svar på en eller flera av dessa frågor så är jag tacksam för svar!

EO4

Edited by EO4

Jag har bara använt köken vid två tillfällen för några år sedan så minnet kanske sviker mig men:

Kantin 10B/S använder ett kök med en låga. Påminner ganska mycket om Hiker/Hunter(Om det inte är samma). Transportflaskan användes för vatten.

Kokutrustning 20 jägare/S

Innehåller ett tvålågit kök. Skall även finnas i en nyare modell med ett silverfärgat kök.

Rent spontant tycker jag att "10" köket inte är särskilt märkvärdigt jämfört med civila alternativ. Prestanda är lika. "20" köket minns jag som ett trevligt och betydligt mer praktiskt kök.

Det ser ut som om du har tagit hem UhR Förpl del 1, så då har du sett vad som ska finnas i satserna. Kantinerna är mest till för hämtning och utspisning (samt kaffekokning). Kompletterade med Kokutrustningarna blir det riktigt funkis.

Men går du på någon överskottsförsäljning är jag rädd för att du får en chock. Det som inte är trasigt, det fattas. Fotogenköken är närmast totalhavererade. Så en hel del jobb får man räkna med.

Storleken är lite svårt att minnas, men säg att Kantin 10 är ungefär som två drickabackar och Kok 10 som en back. Cirkus.

Men som sagt - kolla skicket noga. De man kan köpa är inte riktigt lika fina som i boken. Det är inte dem man får ut från förråden heller. :wub:

Att man inte flyttar det hela utan bil är rätt uppfattat. :wub:

Kn Bligh (old Cook!) :lol: