Jump to content

"Knarrande" LK35

Guest Dedicated

Recommended Posts

Guest Dedicated

God fortsättning på Er alla!

Var ute och tog en liten promenad på 10 km i går med full utrustning, inkl tämligen välpackad och därmed ganska tung LK35. Hur som helst, ryggsäcken "knarrar" å det grövsta! Vid vart enda steg man tar "knarrar och knirrar" ryggsäcken så man tror att alla på minst 10 m avstånd hör oväsendet!

Någon som varit med om det samma och hur åtgärdar man?

P-O Fyhr

Guest Lt. Payne

Det är friktionen mellan remmarna och ramen som brukar höras.

Ett fältmässigt knep är att sätta ner ryggan så att remmarna avlastas. därefter kan du stoppa in gräs, mossa eller liknande terrängdelar mellan ram och remmar, detta "smörjer" tillräckligt för att oljudet ska försvinna.

:=o

Detta härliga knarrande. Vännen som aldrig svek på marscherna. Som redan sagts är det friktion mellan remfästen och mes. Bomullshalsduken funkar utmärkt om den är torr. Linnelappar också.

Det bästa när vi fick J50 säcken var att man slapp vännen (knarrandet).

Edited by 111 SSK bat

@JAS

Fick för ett tag sedan (i en annan tråd) veta att FV har en egen 35-literssäck som om möjligt är ännu sämre än 35LK. Nej förresten, helt allvarligt är det faktiskt inget större fel på 35LK, fast bärkomforten är ju inte riktigt som en modern softpack.

Har du fått ut en ryggsäck med väldigt tunn ram och en sorts midjerem så är det flygvapnets säck, vet dock inte vad den heter.

@JAS

Fick för ett tag sedan (i en annan tråd) veta att FV har en egen 35-literssäck som om möjligt är ännu sämre än 35LK. Nej förresten, helt allvarligt är det faktiskt inget större fel på 35LK, fast bärkomforten är ju inte riktigt som en modern softpack.

Har du fått ut en ryggsäck med väldigt tunn ram och en sorts midjerem så är det flygvapnets säck, vet dock inte vad den heter.

Har antagligen den rygga ni tjatar om, från FV-ungdomstiden.

Kan skramla fram lite bilder om det är aktuellt.

Har antagligen den rygga ni tjatar om, från FV-ungdomstiden.

Kan skramla fram lite bilder om det är aktuellt.

JA tack, gärna det och gärna en betäckning/namn så man vet vad man kånkar runt på :)

/JAS

@JAS

"Ramen" är som tunn ståltråd ungefär...

Kul att man fått det sämsta i ryggsäcksväg som FM har att erbjuda, då känns det ju som om man byter upp sig när man senare får en mindre dålig :)

Älgpungen, är det den där sköna ryggan från trettiotalet med nåt slags ståltriangel som ram, med lite läderförstärkningar och läderremmar på? Den var ju jättebra att gå soldatprov med, flera ggr, som FBUbarn på åttiotalet. Med de gamla kängorna också, jajemen, man var hård på den tiden!

Älgpungen, är det den där sköna ryggan från trettiotalet med nåt slags ståltriangel som ram, med lite läderförstärkningar och läderremmar på? Den var ju jättebra att gå soldatprov med, flera ggr, som FBUbarn på åttiotalet. Med de gamla kängorna också, jajemen, man var hård på den tiden!

Japp det är den ryggan du tänker på. Hade den jag oxå när man var en oerhört stenhård hemvärnsungdom :D Har inte för mig att den var så jättedålig ändå. Visserligen var det ju inga jägarpackningar som gällde då...

Fick ut LK35 i HV, tycker allvarligt talat synd om er som haft den under GU!

jag fixade knarret med vapenfett. kanske inte den allra bästa lösningen men det funkade.

måste bara säga att LK35an är den värsta ryggsäck jag har haft. känns som om den ska skära av axlarna när den väger en 30kg. axelremmarna är på tok för tunna och smala. fast å andra sidan är den väl inte gjord för att bära en RA145 (eller vad den gamla radion nu heter), en såg, en attackspade, liggunderlag, knäppetält, två ack, två stora guldburkar, en flaska t-röd plus all annan personlig utrustning. jävla i havet vad min ryggsäck vägde på den övningen

jag fixade knarret med vapenfett. kanske inte den allra bästa lösningen men det funkade.

måste bara säga att LK35an är den värsta ryggsäck jag har haft. känns som om den ska skära av axlarna när den väger en 30kg. axelremmarna är på tok för tunna och smala. fast å andra sidan är den väl inte gjord för att bära en RA145 (eller vad den gamla radion nu heter), en såg, en attackspade, liggunderlag, knäppetält, två ack, två stora guldburkar, en flaska t-röd plus all annan personlig utrustning. jävla i havet vad min ryggsäck vägde på den övningen

Jag förstår vad du menar men jag tror att det var tänkt att 35 Lk skulle kunna lastas men kanske inte så extremt som du beskrev. Den nya stridssäcken 2000 i all ära men var tusan bär man Ra 145 där på ett bekvämt sätt om man inte har DART? Men om igen, jag vet vad du talar om, jag hade min under GU:n att släpa på... /Gusten :blink: