Jump to content

massa frågor

Guest bevac

Recommended Posts

hej alla kunniga!

har sedan jag kunde gå varit motiverad och intresserad av att göra lumpen. det sprack väl lite när jag mönstrade. förstod att jag p.g.a. min syn (6:a) inte kunde göra de flesta tjänster. men jag hade fått ok resultat på de övriga testerna. ändå sitter gubbj*n där och säger att det är fullt på många platser, trots det nya systemet. så jag tänkte väl att det inte va något mer med det. och som alla andra fick jag placering bevakningsgruppchef, på LG i kungsängen. högvakt till häst!!! bara det... :camo:

har försökt att överklaga, och byta till SSK på LG men där va det såklart fullt :) så jag nöjer mig vid detta. ryker in 12:e jan nästa år. undrar lite om någon vet något om denna tjänst? som har varit där eller har kompisar som varit där. har planer på att söka vidare till MHS, är detta möjligt med den tjänsten? och hur mycket hästbajs blir det egentligen? :P är det något mer än strid i bebyggelse man kan se fram emot?

sen undrar jag om någon fattar varför inskrivningsförrättare gör såhär? är tanken att man ska slå dem i skallen för att visa att man är motiverad, eller skiter de bara i det?

en annan fråga. de som har gjort VP med synfel, har ni varit tvugna att ha glasögon eller kan man ha linser? själv har jag månadslinser, dygnet runt som kräver minimal skötsel. vore inte detta smidigare än glasögon? eller kan man fråga något befäl när man är där? har också hört ryktas om att det enbart skjuts med AK4 och karbin där jag ska va. kan detta stämma?

sen vore det gott att veta om man får permis uniformen direkt 8-/ jag menar, när man kommer hem efter de två första veckorna vill man ju gärna se lite prydlig ut!

mycket tacksam för svar!

sen undrar jag om någon fattar varför inskrivningsförrättare gör såhär? är tanken att man ska slå dem i skallen för att visa att man är motiverad, eller skiter de bara i det?

De har nog fått så många smällar redan i huvudet. Det är därför de är som de är.

en annan fråga. de som har gjort VP med synfel, har ni varit tvugna att ha glasögon eller kan man ha linser? själv har jag månadslinser, dygnet runt som kräver minimal skötsel. vore inte detta smidigare än glasögon?

Jodå, linser är helt okej.

sen vore det gott att veta om man får permis uniformen direkt  jag menar, när man kommer hem efter de två första veckorna vill man ju gärna se lite prydlig ut!

Var glad om de kallar dig ens soldat de första två veckorna :camo:

Ha det så roligt bland hästkrakarna :P

Verkar ju grymt att va bevs på LG :D

Rida pållar och vakta kungen... bättre än att vakta I13 kasern gård iaf!

Måste ju vara en av dom roligare bevaknings tjänster.

Fast ingen eskort och sånt kan ju vara lite enformigt, men svälj stålteheten och va glad att du får göra lumpen överhuvud taget! :P

Lite OT men, vad kostar såna där månadslinser? Har själv funderat på att skaffa men har dålig koll på vad det kostar.

månadslinser som man kan ha dygnet runt kostar ca. 1300:- för tre månader inkl. undersökning. kan säkert få tag på det billigare.

har inte haft så många bekymmer med dem, förutom att de kan bli lite jobbiga om man har sovit för lite. sen måste man oftast "rätta till" dem efter man har vaknat. för att rensa skräp under linsen. annars är de toppen!

tack för alla övriga svar förresten! känner mig lite mer motiverad nu :uzi

Har det hänt att du har tappat dem i skogen?? En kompis till mig kunde inte använda dem, nåt med ögonen.

Jag har vanliga månads linser vilket knappast är nåt vidare i skogen och har tänkt på skaffa sådana.

Har det hänt att du har tappat dem i skogen?? En kompis till mig kunde inte använda dem, nåt med ögonen.

aldrig tappat linserna överhuvudtaget. har ju inte varit i skogen så mycket förstås, men väl liknande förhållanden som är minst lika ogästvänliga. :wub: så jag tror inte att det är någon fara. och skulle man tappa dem så kan man väl slänga på ful brillorna tills man får nya linser?

/peter