Jump to content

TV-nyheter om FM

Guest Skandevall

Recommended Posts

Guest Skandevall

Kollade på Rapport nu ikväll. De handlade om nån ev. mutskandal på Högkvarteret och FMV som var på uppseglande.

Tanken slog mig ialla fall att så fort Rapport eller Aktuellt ska ha inslag som på något sätt rör den svenska försvarsmakten, det spelar ingen roll om det handlar om ny ÖB, lyxiga limmoresor eller nåt annat; de har i princip nästan alltid samma arkivbilder, dvs nån 121:a som susar förbi i trängen och ett Gripenplan som drar på motorn. :worthy:

Nån som iaktagit detsamma?? :D

Det beror på att de återanvänder klipp.

Då de ska göra ett reportage om något så är det inte alltid de har tid att åka ut och filma några minuter bara för att det ska se bra ut i TV. Då så tar de istället och letar upp några klipp de tagit vid något tidigare reportage (då de faktiskt var tvungna att filma av någon anledning) och visar dem istället. Om det verkar som om de repeterar samma saker om och om igen så beror det nog på att de inte har alltför många klipp om FM.

Guest Skandevall
Då de ska göra ett reportage om något så är det inte alltid de har tid att åka ut och filma några minuter bara för att det ska se bra ut i TV. Då så tar de istället och letar upp några klipp de tagit vid något tidigare reportage (då de faktiskt var tvungna att filma av någon anledning) och visar dem istället. Om det verkar som om de repeterar samma saker om och om igen så beror det nog på att de inte har alltför många klipp om FM.

Jo det visste jag. Man märker det lättast genom att det står "arkivbilder" nere i hörnet när de visar nåt sådant. Jag tycker bara att det i vissa sammanhang kan gå till överdrift. I samma sekund som reportern kanske nämner nåt om exempelvis matrialinköp så susar det förbi en 121:a och sedan kommer Gripen, precis som det har skett i de senaste 15 reportagen om FM som inte är en så pass stor nyhet att man bemödar sig att åka till ett regemente och ta nya bilder.

Självklart förstår jag att det inte är möjligt att alltid är möjligt att ha nya "färska" bilder.

Men det kan bli lite väl sjaskit ibland!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...