Jump to content

civil jacka i m90 fältjackemodell?


Blå Brigad

Recommended Posts

Lite luddig ämnesrubrik, jag vet.. men visste inte riktigt hur jag skulle förklara det.

Nåväl, någon som vet om det existerar någon civil jacka (dvs inte med m90 mönstret) som har samma modell/utformning som fältjackan? Blir ju knäpp när man letar efter en jacka som passar bra och är bekväm, man ser ju ut som en kyckling iochmed att de ska trycka in så mycket foder i dem. Och fältjackan kan man ju inte gå omkring i.. visst, den är bekväm och har precis de fickor jag vill ha men den är ju i M90 mönster.. (vilket jag själv inte har nåt emot, är ju inte mönstret som gör en jacka men vill fan inte bli påhoppad av folk som tror jag vill verka tuff med den.)

 

Så några tips på jackor som är liknande?

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

 

Jag har en svart M65 uniform och i den ser man inte allt för MÖPIG ut. X|

Jag tycker att jackan i vissa avsenden är bättre än M90n dessutom

funkar M65an som skaljacka, till min kopia medföljde ett innerfoder

som man kan knäppa i(samma typ som i gamla vindrocken) om det blir kallt.

 

Speedy

Link to comment
Share on other sites

M65 jackan kommer du inte bli missnöjd med. och med fodret i blir den riktigt varm och göttig som sagt. finns ju även i många färger.

mycket jacka för ett hyggligt pris, och den håller i MÅNGA år.

blkm65.gif

Edited by nsky_517
Link to comment
Share on other sites

Kanske funkar att färga en 90 jacka i exempelvis svart? Någon som har testat?

Tror inte det funkar. Du kommer troligtvis fortfarande se ett visst mönster i tyget. Minns att jag försökte färga en USMC kepa svart, men mönstret var forfarande synligt i mörkt mörkt gröna, blå och svarta fält.

Link to comment
Share on other sites

Blev själv lite sugen på en m/65 jacka. Har sett att bland annat Garderoben och MilitaryShop säljer denna jacka men jag letar alternativ. Vilka fler säljer m/65 jackan?

 

Om jag har stl 180/75 i fältjacka 90, vad bör jag då ha för storlek på m/65 jackan?

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

Kanske funkar att färga en 90 jacka i exempelvis svart? Någon som har testat?

Ja jag har testat och det funkar INTE, den tar inte åt sig färgen.

Mitt test ex var en gammal jacka som var tvättad massa gånger,men det

hjälpte inte.

Imprigneringen sitter tydligen i som själva f*n, jag provade hela TRE gånger

utan att färgen fastnade.

 

Speedy

Link to comment
Share on other sites

nsky_517: Jag skulle nog gilla M-65 mer om jag sliter bort axelklaffarna samt huvan, upplever den som direkt otrevlig att använda med en ryggsäck pga axelklaffarna nämligen, om huvan knölar ihop sig så kan den också vara irriterande med en ryggsäck på ryggen samt att jag inte har någon användning för huvan i vilket fall som helst.

 

Tyngden märks mest när man har den i en ryggsäck eller liknande, att ha jackan på sig är man ju så van vid att i alla fall jag inte märker av det så mycket.

 

Annars är jag helt klart nöjd men måste köpa nytt värmefoder då det första redan är slut, jag har "bara" haft fodret i 6-7 år nu och det är "redan" trasigt. :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Denna jacka är hyffsat lik:

(Klicka på bilderna för att förstora.)

 

j_t_1.jpg

j_t_2.jpg

j_t_3.jpg

 

Jackan är något mer fodrad än fältjacka 90, till synes är konstruktionerna lika. Den avtagbara huvan syns på den nedre bilden.

 

Om Blå Brigad vill ha information om inköpställe, pris osv. får han ta kontakt via PM.

 

 

Hoppas att det hjälpte litet.

Edited by softfeel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...