Jump to content

Robinson under VK 2


roninn

Recommended Posts

För alla oss som är sjukligt intresserade av VK 2 och framför allt den politiska situationen i Tredje riket och ibland säkert sett Robinson på TV.

 

Robinson går till stor del ut på att bilda pakter och få folk utröstade. Detta förnekas givetvis starkt och alla är "bästa vänner" och "inga pakter förekommer".

 

Min stilla undran är hur hela den politiska ledningen i Tredje riket hade klarat sig? Alla som var snäppet under Hitler, dvs Himmler, Göring, Goebbels m fl intrigerade något enormt. De villa alla ställa sig in hos Hitler och vara hans gunstling och öka på sin egen makt och inflytande på de andras bekostnad.

 

Det skulle vara kul med ett Robinson med dessa deltagare ( hmm, väldigt svårt att anordna men ändå) De måste ju ses som experter på rävspel, komplotter, pakter och rygghuggning.

 

Övrigt: detta är inte att ses som något politiskt eller diskussion om Tredje rikets politik eller liknande. Bara om personers förmåga att intrigera och klara sig från utröstning genom att ligga steget före.

 

Om nån blågul ändå vill ta bort det så inga problem. ( eller om det spårar ur till politisk diskussion alternativt fånig debatt om tävlingsgrenar)

Link to comment
Share on other sites

Det är alltid roligt och intressant att studera grupprocesser.

Den som exempelvis gått en UGL-kurs har troligen stött på FIRO-cirkeln och dess olika faser. Den andra huvudfasen i denna process kallas "rollsökningsfasen" och det är den som är intressant när man producerar sådana här dokusåpor. Fasen innebär bland annat att gruppen genomgår en intensiv och stökig process för att fastställa den inbördes ordningen, vem som ska vara på topp respektive i botten och så vidare. Låter man en grupp hållas och ger dem lämpliga uppgifter kommer dessa problem att lösas ut och gruppen blir så småningom riktigt bra på att lösa uppgifter i samförstånd. Det bl a Robinson gör är att hindra gruppen att lämna rollsökningsfasen genom tävlingar där förloraren får lämna ön och så örådet förstås där man bygger in fler konflikter genom att tvinga deltagarna att ta ställning för/mot varandra. Bäddat för bråk kan man säga. Att påstå att folk inte bildar pakter tror jag inte dugg på. När gruppen dragits några varv i kvarnen och konkurrensen börjar hårdna är nog de flesta beredda att sälja själen för att hänga kvar en vecka till. Då bildar man pakter och röstar ut fiendens fiende i första hand.

 

Om man tog Tredje Rikets toppgarnityr och stoppade rätt in i robinsonkonceptet skulle nog resultatet bli rätt likt dagens tävlande tror jag. Vem som skulle vinna i slutänden vågar jag inte ha någon uppfattning om men jag tror personligen att Göring skulle åka ut rätt fort helt enkelt för att han verkar ha varit en person som var mest intresserad av att glassa runt i fina uniformer och bränna oändliga mängder energi på helt triviala saker som att öka sitt eget konstinnehav. Jag tror m a o inte att han skulle tillfört något till gruppen utan setts som barlast och därmed åkt ut fortare än kvickt. Att han var stridsflygare under VK1 tror jag skulle ha mindre betydelse om han inte lyckades plocka fram sådana egenskaper under tävlingen vill säga...

Göbbels hade kanske klarat sig bra, munläder verkar han ha haft iallafall.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...