Jump to content

Ögonoperation

Sillen

Recommended Posts

Nu måste det köpas linser igen. Tänk vad skönt att få slippa böket med linser och slippa dessa återkommande linsköp. Nån som har egen erfarenhet av laseroperationer? Kanske genomfört en själv eller känner nån som har det. Jag funderar på ELSA/Lasek eller PRK.

• Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Ibland går det inte att söka information. Jag har gjort en operation, den tekniska informationen är bara sådär intressant, det intressanta är ju resultatet och op som sådan. Jag kan skriva en hel del om detta, lättare att svara på dina frågor. Jag var inte det minsta ljuskänslig, op med "lasek med wavefront" metoden, op som sådan var faktiskt rätt läskig, inte när de "skar" utan förberedelserna. Nu efter ca 5 månader är jag helnöjd med op, gjorde den på vårda i gbg. Har du några frågor så så fråga på, skall fösöka svara.... :) Jag gilla bananen...

Ett tips är att gå till några olika sjukhus som gör operationer och köra en undersökning. De är ganska olika. Jag var på S:t Eriks ögonsjukhus och på Strandvägskliniken. På den första sa det att det bara var att tuta och köra men rekomenderade PRK eftersom långtids effekterna var mer kända medan de på strandvägen rekommenderade LASIK/LASEK men där sa att mina pupiller var för stora och skulle ge Halo (glorior kring ljuskällor på natten) effekter. Kan vara bra att kolla att man är lämplig först eftersom det finns vissa förutsättningar för att det skall vara möjligt (pupillstolek, hornhinne tjocklek mm)

Lasik/Lasek är 2 olika metoder. Den nya är Lasek och med den kan de göra ett större snitt i hornhinnan vilket gör att pupillerna täcks. På Vårda där jag var gjordes testerna gratis. Sen när jag väl bestämt mig så kontrollerades det mer noggrant om jag var kompatibel till operationen, de droppade t.ex nått muskelavslappnande i ögat och kontrollerade sedan hur stor min pupiller blev, var ganska groggy den kvällen kan jag säga. Vårda är en privat klinik och deras service var outstanding. Alla får auror efter operationen, det tar allt från en månad till ett par månader för dessa att försvinna, beror på hur stort ingreppet är och detta baseras ju på synfelet, graden av.

Trots detta så skall man nog ta sig en extra funderare innan eftersom det handlar om ett ingrepp, detta kan ju gå fel med bl.a hornhinnelossning som följd, säkert otrevligt också just med tanke på att behovet är större än tillgången. Ögonen blir torra efter en operation, nervtrådarna är ju avskurna, tar lite tid för dessa att läka ihop men det är ingen garanti att det någonsin kommer att bli bra, torra ögon=infektionerm m.m m.m

Om man planerar att bli pilot är man direkt diskvalificerad. Operation godtas inte inom civil luftfart (t ex SAS) heller. Däremot får man ha glasögon upp till en viss styrka (-3 för TFHS).

Om man tänker jobba på ett litet kontor och vända papper spelar detta självklart ingen roll, mer än att man bör tänka på att det finns en anledning till att operation inte godtas överallt.

SSG godtar däremot operation mot synfel.

SSG godtar däremot operation mot synfel.

Beror väl på vilken metod som använts?

Nedsatt mörkerseende bådar väl inte gott om man ska ligga på o-plats ute på myllan om natten?

(Nu vet jag inte vilken metod som ger denna biverkning dock)

Inte en aning, hörde det bara från en kamrat som fick info av dem under GU. Tror det stod någonting om det när de rekryterade.

Hur som helst godtas det av vissa men inte av andra, för de flesta människor utgör det ändå inget problem.

I USA godkänner man glasögon på stridspiloter i USAF (inte USN) men har på grund av bristande rekryteringsbas börjat undersöka om man skall godkänna vissa operationer. Men det senaste jag hörde var att det fortfarande var på försöksstadiet.

Ok.

Anledningen till varför piloter inte tillåts ha opererat ska visst ha nåt att göra med trycket man utsätts för. Och att man inte vill riskera dem fina och dyra planen som personen sitter i.

Kan ju bli rätt intressant ifall ena ögonloben låter *plopp* mitt under en flygräd...

Om man planerar att bli pilot är man direkt diskvalificerad. Operation godtas inte inom civil luftfart (t ex SAS) heller. Däremot får man ha glasögon upp till en viss styrka (-3 för TFHS).

Sist jag kollade var det luftis som satte förbudet mot operationerna, inte bolagen.

Sist jag kollade var det luftis som satte förbudet mot operationerna, inte bolagen.

Jo, det stod ju t om på TFHS sida. Jag kan förstås försvara mig med att jag inte skrev att bolagen förbjöd det, bara att SAS är ett exempel på civil luftfart.

Är det tillåtet för privatflygare (de behöver ju inte medical class A)?

Hur är det med dykning och liknande? Eller är det bara när det omgivande trycker är lägre det blir problem?

• 6 months later...

Jag pratade precis med en släkting som är ögonläkare och även har doktorerat inom det här ämnet. Han har även själv utfört några sådana här operationer av typen LASIK.

Det han framförallt ville förmedla var att jag (som också är intresserad) skulle fundera både en, två och tre gånger om jag verkligen ville genomgå det här. Han har t ex egna barn och när det gäller de var det verkligen ingen självklarhet att operera de om så skulle behövas. Hans rekommendation var dock att kontakta en ögonklinik och åtminstone genomgå en förundersökning för att se om man överhuvudtaget uppfyller kriterierna när det gäller den här typen av operation. Förstahandsvalet föll på Novius eller Medocular.

/Johan ES

"Det han framförallt ville förmedla var att jag (som också är intresserad) skulle fundera både en, två och tre gånger om jag verkligen ville genomgå det här. Han har t ex egna barn och när det gäller de var det verkligen ingen självklarhet att operera de om så skulle behövas."

Varför ansåg att det va så? Finns det nån större nackdel med typ risk för skador under operationen eller så? Jag bara undrar eftersom jag själv har funderat på laserbehandling, vore intressant o veta.

Att läkarna är lite tveksamma är helt enkelt att de flesta nu använda metoderna är relavtivt nya och det därför inte finns någon forskning på effekterna över lång tid.

Själv körde jag en Zyoptix-operation (utvecklad LASEK (eller var det LASIK??)) i våras på ögonkliniken på Universitetssjukhuset i Linköping. Killen som lasrade mig var en överläkare och professor så han verkade kunnig.

Personligen valde jag att betala lite mer för operationen och få den gjort där (dom forskar då även på dig, dvs följer upp under flera år) än att gå till en firma som har för avsikt att göra vinst, men det är ju upp till var och en.

Jag glömde nämna att jag numer ser nästintill perfekt och inte haft några som helst besvär. Mina bäst spenderade 30000 kr hittills!!! :navy:

• BlåGul -1

Okej...

Vi gör såhär istället:

Slog ihop tråden med en annan tråd med en hel del info.

//Yman, moderator/Fu_Dahlbergs överman :P

Skall någon operera sig med tanke på ev karriär inom FM måste man rådfråga läkaren på förbandet om vad de godkänner. Tror även att Försvaret kräver att deras ögonläkare skall godkänna det. Så gör inget utan att ha det skriftligt av en läkare inom FM.

"Det han framförallt ville förmedla var att jag (som också är intresserad) skulle fundera både en, två och tre gånger om jag verkligen ville genomgå det här. Han har t ex egna barn och när det gäller de var det verkligen ingen självklarhet att operera de om så skulle behövas."

Varför ansåg att det va så? Finns det nån större nackdel med typ risk för skador under operationen eller så? Jag bara undrar eftersom jag själv har funderat på laserbehandling, vore intressant o veta.

Han ansåg att tekniken hela tiden utvecklas, det gäller att välja rätt tillfälle och tänka på riskerna.

/Johan ES

• 1 month later...

Opererades i Torsdags på Globen Ögonklinik. Var tillbaks på Fredagen och läste näst minsta raden. Allt var ju lite suddigt men de kallade det för "gladpackskänslan" så det var rätt vanligt. Ingen smärta alls, bara lite ljuskänslig. Allt som allt tog besöket 2 timmar varav operation i ca 20 minuter. Det bästa jag gjort. Var in på jobbet daen efter och kollade läget lite. Synfel innan -4,25 på vänster -4,75 på höger.

Yipiee

:clap:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...