Jump to content

Fästpunkter för liggunderlag

CarlT

Recommended Posts

På vissa ryggsäckar finns det två stycken plast/metall bitar där man ska spänna fast ett liggunderlag. Men hur ska man spänna fast? Ska man knyta med ett snöre eller?

På militaryshop finns det en bild på en ryggsäck som har det, "Military Daypack".

Ja jag är väldigt :Malaj:

Hmm, om du förklarar lite närmare och gärna med en bild. Om det är metall fästen modell stål & utseende rektangulärt, så borde det ju funka med en vanlig terylene (nylon) rem. Eller? Jag kanske inte har fattat vad du menar./Gusten :Malaj:

Ba.para35l.1.jpg

På "locket". Vad kan man göra med såna fästen? Och förutom att fästa liggunderlag? Och hur fäster man liggunderlaget på bästa sätt?

Har en sådan puckel.

I remmarna på locket har jag regnstället.

Eftersom det är en daypacksäck väljer jag inte denna i första hand då jag skall ut och "campa".

Du skall dock få ett svar på din fråga: vik liggunderlaget 4-5 gånger och stoppa in det under lockremmarna så att det ligger utanpå meschfickan.

Detta är även ett bra sätt att transportera liggunderlaget på när du använder LK35 säcken.

:uuh:

Edited by heiho

Du skall dock få ett svar på din fråga: vik liggunderlaget 4-5 gånger och stoppa in det under lockremmarna så att det ligger utanpå meschfickan.

Detta är även ett bra sätt att transportera liggunderlaget på när du använder LK35 säcken.

Eller för den delen på lk70... :uuh:

Dom där flärparna du menar används lämpligtvis tillsammans med en 2 eller 2,5 cm packrem av valfritt fabrikat och färg.

Är man snål så bygger man själv för cirka ingenting per styck.

Angående färg så är det valfritt att använda grön eller grön (eller svart om man nu måste sticka ut från mängden) allt annat är läskigt och konstigt.

@ CarlT Instämmer med samtliga talare. Plastfästena är enbart till för "lättutrustning" (liggunderlag, regnställ etc). Vissa tror att man kan fästa ett fyra kilos tält (fästena finns även på stora säckar typ 60L +). Gör man det så blir inte bara säcken ostabil utan fästena kan gå sönder. Genom att bära liggunderlaget vikt så transporterar man det inte bara på ett praktiskt sätt utan man får ett ganska bra regnskydd till ryggsäcken. Om man sedan viker den skitiga sidan av liggunderlaget (som legat närmast marken) som ett "M" så har man alltid en ren och en skitig sida. /Gusten :)