Jump to content

Recommended Posts

Vi kör en favorit i repris.

Nej, det blev inget av med den.

3 skyttesoldater plus robotskytt? Inte säker.

EDIT: Rättare sagt, testen lär väll ha gått bra, Larsson? Men den har vi inte råd med.

Edited by Mats
Vi kör en favorit i repris.

Nej, det blev inget av med den.

3 skyttesoldater plus robotskytt? Inte säker.

EDIT: Rättare sagt, testen lär väll ha gått bra, Larsson? Men den har vi inte råd med.

Fast nu var ju jag på Strf9040/Rb56 pluton och inte på Stfr9056 pluton,

d.v.s. i mitt fall en Strf9040-pluton med en Rb56 grupp

för markgruppering av robot per vagn.

Markgrupperad pvrb fungerade visserligen bra för oss,

men det var nog mest p.g.a. att vi mötte stridsvagn så sällan.

Problemen med markgrupperad pvrb och Strf9040 är flera:

-Robotgruppen är på tok för utsatt för fientlig eld.

-Robotgruppen är på tok för liten (4 man), vilket begränsar förmågan

att bedriva all form av avsutten aktivitet.

Det säger sig självt att det är något snävt att med 4 man kånka med sig

sikte, lavett, två robotar, grg med ammunition och Ra 146 el Ra 180.

Resultatet blir att gruppchefen får aggera laddare på robotsystemet,

vilket reducerar hans situationsmedvetenhet.

Vid avsutten tjänst skyttealternativ så har plutonen bara 12 man att tillgå*

och vid SIB endast 9 man.

Den största nackdelen med detta är dock att uppsittning

vid robotalternativ tar mer än en minut.

Hur lång tid det tar med låt oss säga en sårad i gruppen vill jag inte ens tänka på.

Problemet med denna långa uppsittningstid är att vi varje gång vi markgrupperar

är beroende av att kunna skjuta på största möjliga avstånd (minst 1km)

och att fienden stannar upp efter den första roboten,

för att vi ska hinna göra uppsittning och omgruppera bakåt

innan våran eldställning körs över.

Tyvärr så var skjutavstånd över 1km mycket ovanliga och i normalfallet

låg de nog på c:a 500m, så våran överlevnad hängde helt och hållet

på fiendens tvekan att trycka på efter det första robotskottet,

vilket fungerade bra mot pbv:er p.g.a. deras respekt för akan.

Mot stridsvagn som uppträdde aktivt och aggresivt så fungerade det dock inte alls.

Vi blev överkörda och det med besked.

I vilket fall som helst så anser jag att ska vi ha pvrobot till våra Strf9040 så

ska de vara fordonsmonterade, skjutas av vagnens skytt

och de får inte inskränka på den redan minimala skyttegruppen.

(*) Om inredningen inte har bytts ut till skytteinredning innan

Strf 9056 borde vara bättre än M3 på alla punkter där en Strf9040A är bättre än en M3, bland annat borde det vara:

Kraftigare huvudvapen

Bättre skydd (huruvida detta stämmer för en M3A2 eller senare vet jag ej)

Bättre terrängegenskaper

Lägre profil

Lägre IR-signatur (Strf 90 har ju IR-dämpande konstruktionsdetaljer, M3 har mig veterligen inte det)

Om vi sen kikar på robotdelen så kan man väl diskutera valet av BILL samt för/nackdelar av en separat robotskytt.

/E

M2/3 - A2/A2ODS/A3 väger ca 70800-74000 Ibs ( 32 - 33,5 ton ) med tilläggspansar och full utrustad, lär ju då ha en ganska hög skyddsnivå ;) .

Skillnaderna mellan M2/3 är bla att M2 har 3+6 ( vissa varianter har 7 man i stridsutrymmet). Vagnen har 2 st TOW skjutklara på tornet + 3 inne i vagnen. 25 mm Kanonen har 900 skott ( den har visserligen lägre eldkraft än 40 mm Akan, men har fördelen att den inte behöver laddas om från stridsutrymmet efter 48 avfyrade granater :o ). Vagnen medför 4400 st 7,62 till vagnens kulsprutor + 5040 st 5,56 till skyttegruppen och till de båda M231 ( en variant av M16) som används i vagnens båda skyttegluggar. Det medförs även 2 st Javelin och 3 st AT4.

M3 har 3+2 mans besättning och medför totalt 12 st TOW, 1500 st 25 mm granater, 7600 st 7.62, 1600 st 5.56 mm. Vagnen saknar skyttegluggar i stridsutrymmet.

I både M2/3 laddas nya TOW-robotar från stridsutrymmet, det sker helt splitterskyddat med hjälp av en specialkonstruerad lucka.

M231 används väl inte på A2/A3, för där täcker ju extrapansaret över skottgluggarna. Iallafall de två som finns på varje sida av vagnen, hur det är med den som sitter på rampen bak vet jag inte på rak arm..

Med den specialkonstruerade luckan menar du den lucka som finns ovan stridsutrymmet? Det blir väl marginellt mer splitterskyddat än på en Strf 90..

/E

Skillnaderna mellan M2/3 är bla att M2 har 3+6 ( vissa varianter har 7 man i stridsutrymmet). Vagnen har 2 st TOW skjutklara på tornet + 3 inne i vagnen. 25 mm Kanonen har 900 skott ( den har visserligen lägre eldkraft än 40 mm Akan, men har fördelen att den inte behöver laddas om från stridsutrymmet efter 48 avfyrade granater :) ). Vagnen medför 4400 st 7,62 till vagnens kulsprutor + 5040 st 5,56 till skyttegruppen och till de båda M231 ( en variant av M16) som används i vagnens båda skyttegluggar. Det medförs även 2 st Javelin och 3 st AT4.

Jag får det till 90 granater utan att man behöver stuva om. 24 i magasinet, 48 i karrusellen och 18 st direkt under den som skytten kommer åt genom att vrida tornet.

I övrigt så får ju 90an inte med sig så mycket finkaliber am. 1500 slnband till parallellksp, 720 5,56 och 3,200 7,62. Men mera kan man stuva på golvet. Man kan ju dock ha med 6 st pansarskott och ett grg med bumpor. Mer går i med lite finurlighet och i fack lite här och var. Man kan ju göra som amerikanarna, ha ryggsäckarna hängande utanpå.

M231 används väl inte på A2/A3, för där täcker ju extrapansaret över skottgluggarna. Iallafall de två som finns på varje sida av vagnen, hur det är med den som sitter på rampen bak vet jag inte på rak arm..

Med den specialkonstruerade luckan menar du den lucka som finns ovan stridsutrymmet? Det blir väl marginellt mer splitterskyddat än på en Strf 90..

/E

På A2 och A3 finns det endast skottgluggar i akterluckan pga tilläggspansaret.

Det finns en speciell lucka till laddning av nya TOW-robotar - som då sker helt splitterskyddat.

@Mats

'Jag får det till 90 granater utan att man behöver stuva om. 24 i magasinet, 48 i karrusellen och 18 st direkt under den som skytten kommer åt genom att vrida tornet.'

Men det finns väl bara 24 skott i magasinet + 48 i karusellmagasinet.

Gäller ju att man hinner ladda ( och med rätt sort) i en snabb stridssituation :uuh: .

M242 Bushmaster kanonen är ju bandmatad, och med två olika ammunitionssorter samtidigt - bara att välja rätt och skjuta länge ;) .

Edited by jonte72

Bradley A2,3 M2,3 har två magasin till sin bushmaster kanon,

den ena tar 150 Prj den andra 300 Prj, till varje magasin finns en ammunitionväljar switch, AP eller HE

En standard Pluton består av fyra vagnar som opererar i par som understöder varandra, den ena vagnen är "tung" på Pansarbrytande den andra på Spräng.

I stridsutrymmets golv bak finns ytterligare tre fack med 75 Prj vardera, med bandad 25 mm ammunition som är färdig att fyllas på till magasinen.

utöver detta finns den övriga ammunitionen i emballage som måste brytas innan man kan använda den.

TOW finns som sagt två färdiga, utöver dessa bestämmer antal Pv vapen man vill ta med antalet TOWs man får plats med totala platser i en M2 är 8 platser som kan användas till TOW, AT-4 eller Javelin.

Luckan i taket är avsett enbart för att ladda TOW missiler, och när den är öppen så blockeras tornets rörelse, så man kan inte använda den som stridslucka.

Totalt finns det plats för 8 man utöver besättningen, dock är ett säte placerad så att det är ett rent Helvete att ta sig ut.

M2 Betäkningen anger att vagnen är Pansarskyttevagn (8 sittplatser)

M3 anger att vagnen är en Kavaleri vagn (Spaning).

Vagnen finns i 5 uppgraderingar, A1, A2, A2 ODS, A3 och A4.

Själv så hade vi A2 och A2 ODS versionen. A4 om jag minns rätt är fortfarande på utvekling och inte ännu ute på förband.

Det finns även en annan typ av Bradley A4M3 Linebacker, Luftvärn, man har ersatt TOW missilerna med Stingermissiler.

De där skottgluggarna bakpå, nja de finns och till varje vagn så har man två M231 men i praktiken var jag aldrig med om att vi använde dem, har och göra med att när man fäller rampen så måste de först tas bort, annars kör man ner pipan i marken.

Däremot finns det gått om periskop för truppen i bak så man kan observera rätt bra i alla riktningar förutom kl 10 till 2:00.

:baskerHV:

Rick