Jump to content

Byta gren?


Recommended Posts

Möjligheten skall väl finnas om jag fattat det rätt men du lär inte ha första shing på platsen eftersom jag misstänker att de helst vill ha en flottist. Men jag har träffat flera Officerare som bytt flera gånger under karriären samt efter lumpen. Lycka till GMY

Link to comment
Share on other sites

Finns möjlighet för basår motsvarande om man inte har X77?

Chansen finns, självklart... alltid en liten chans... men svaret jag fick va "man kan alltid söka, men man ska inte förvänta sig något då konkuransen är mycket stor".

Men som jag förstått det finns det folk som gjort det med minder än X-7-7

för att på så sätt höja sina betyg...

Link to comment
Share on other sites

Men har man större chans om man byter från Kavaleriet som då räkans som lite "finare"! tex som för mig från MP-säk till amf RO?

Vet inte hur det är på LG, men på andra förband bedömer man personliga egenskaper och förutsättningar, och inte eventuell "finhet"... :D

Link to comment
Share on other sites

När det gäller att söka yop för ubåtstjänst så kan jag säga att chansen tyvärr är minimal, generellt sätt så rekryteras bara folk som gjort lumpen på ubåt till ubåtsofficer. Tror att det finns fall man gjort avkall från det men att dem är väldigt få. Du har givetvis all rätt att söka men dina chanser är som sagt små.

 

Hur det är med ytförbanden vet jag tyvärr inte men du kan ju alltid söka

Link to comment
Share on other sites

Så som våra befäl utrycker det så verkar det inofficiellt vara mer speciellt att tillhöra Kavalleriet jämfört med infantariet exempelvis!

Och de befäl du pratar om antar jag är kavallerister, eller hur?! B)

 

Det är inte ofta man hör en stockholmare säga att Göteborg är bättre, inte heller hör man skåningen säga att norrland är bäst. Samma gäller inom armén. Behov av att berättiga just sitt eget förband har dessutom ökat i takt med att nedläggningen av förband fortsätter.

 

I det maskineri som utgör Försvarsmakten har alla en roll att fylla. Infanteristen gör sin grej, och det är inte att skjuta ner fientligt flyg... för det sysslar luftvärnet med. Kavalleristen (MP i ditt fall) har sin uppgift osv osv. Penismätande är kul över en öl på mässen men i det stora hela finns det inget som är bättre eller sämre* än nåt annat vapenslag.

 

* sen kan det finnas skillnader mellan förband inom samma vapenslag.

Link to comment
Share on other sites

Så som våra befäl utrycker det så verkar det inofficiellt vara mer speciellt att tillhöra Kavalleriet jämfört med infantariet exempelvis!

På andra håll brukar det heta att Livgardet är - "Lite finare, lite sämre, lite mindre straight".

 

Som nämnts tidigare så säger alla befäl så om sitt förband, om man inte tror på sitt förband och framför allt framför det till de soldater man skall motivera är det dags att byta jobb.

 

Om du avser ceremoniordning (vilket inte är att anse som någon rangordning) hamnar infanteriet före kavalleriet. Ordningen bland försvarsgrenarna armén, marinen, flygvapnet.

Inom armén är det infanteriet, kavalleriet, pansartrupperna, artilleriet, luftvärnet, ingenjörtrupperna, signaltrupperna, trängtrupperna, Väg- och vattenbyggnadskåren och slutligen hemvärnet. Dock ligger Svea Livgarde samt Livgardesbrigaden, Livgardets dragoner och Livregementets husarer före övriga regementen.

Inom marinen är flottan före kustartilleriet och inom FV är ordningen jaktflyg, attackflyg, spaningsflyg.

Detta finns beskrivet i CerR FM 1 1998 sid 117-120

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...