Guest Skandevall Posted November 17, 2003 Report Posted November 17, 2003 Lite oklar ämnesbeskrivning kanske. Det jag undrar lite är hur stora och omfattande basområderna var kring de baser som växte fram kring de olika basystemen. Bakgrunden till min frågeställning är följande: En bit från där jag bor finns det en civil flygplats. Jag vet sedan tidigare att det är ursprungligen var en miltär flygbas anlagd i slutet av andra världskriget. Den civila trafiken kom igång på 60-talet och som jag har uppfattat det blev flygplatsen helt civil 1983. En ganska bra bit från flygplatsen, cirka 7 km, finns det i tallskog längs en stor riksväg flera klargörningsplatser för flygplan. Dessa är inte längre asfalterade och diket är utgrävt, så det var ett tag sen de användes, men det syns va det har varit! Antalet är cirka 10. Sen finns det fortfarnade från flygplatsen en taxibana som leder cirka 3 kkm ut i skogen. Jag följde den en dag och fann 19 klargörningsplatser för flygplan. Dessa var dock i ganska dåligt skick, flera nästan återtagna av naturen osv. men jag förvånades av det stora antalet, 19 st. Här åter till min frågeställning. Det verkar alltså som det har funnits möjligheter att basera nästan 30 flygplan kring en krigsbas. Jag blev som sagt förvånad av detta stora antal. Tycker också att det borde finnas minst en rullbana till, men vad jag vet så finns det bara en. Konstigt. Sen tycker jag det är förvånande att vissa av klargöringsplatserna ligger så långt i från själva rullbanan, och detta gäller inte bara detta enskilda fallet. Har sätt samma sak runt om landet. Nån som kan förklara? Quote
111 SSK BAT Posted November 17, 2003 Report Posted November 17, 2003 Mycket intressant. En sak jag länge funderat på själv, betonginfanterist som jag är. Har lite kompletterande frågor. Hur många vägbaser fanns till varje krigsbas? Hur ser en typisk vägbas ut? Hur många krigsbaser fanns det? De flesta jag sett när jag åker land och rike runt är på väg att avvecklas, varför? Kostar ju väldigt lite att underhålla, principen ju fler ju bättre borde verkligen gälla här. Tex avvecklades bas längs RV 25 i närheten av krigsbas Byholma för ett antal år sedan. Avvecklades resten av systemen då också? Det mesta av denna info är inte längre Hemlig då den avslöjats i flera gångar av våra spioner samt bassystemet ändrats. Quote
Guest Skandevall Posted November 17, 2003 Report Posted November 17, 2003 Är den nu inte hemlig... jag vet inte. Kan kansnke tilläga att det är Everöds flygplats jag pratar om, eller som de nu kallar det: "Kristianstad Airport". Quote
Peo Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Antalet väg delar berodde på hur utbyggd den var. Det varierade alltså. Tror att riktpunkten var ca 4. Man hadde så många klargörnings platser för att kunna variera vart flygplanen stod. Mindre chans att lede fi vet vart planet är då. Det finns 2 olika typer av klargörnings platser. Långt ifrån bana H och vid ban ända. Ban ända är till för jakt och de utanför attack. Eller det var så med A och J baser. Man avecklar baserna för att de faktiskt kostar en hel del att underhålla. Det är många km tråd runt dem och ett antal landings hjälpmedel vilka är känsliga. Korkade som man var gjorde man inte så att de hjälpmedlen var mobila :( Sen försvann en hel massa av dem då man gick till bas90 systemet. De uppfyllde helt enkelt inte kraven. Quote
A2Keltainen Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Lite observationer från mina mountainbiketurer här i trakterna: Vid det lokala militära flygfältet, med dess två korsande huvudbanor, så finns en vägbana någon km öster om flygplatsområdet. Klargöringsplatser finns inom flygplatsområdets norra sida i direkt anslutning till allmän väg, och dessa nås via taxibana/taxiväg från den ena huvudbanans norra ände som ansluter till den allmäna vägen. Utöver dessa så finns det något slags klargörings/reparationsplatser i skogen någon km söder om flygplatsen. Det finns dessutom underjordiska förråd i skogen direkt väster om flygplatsen. Har för mig att jag sett fler vägbanor vid bilfärder åt det sydvästra hållet här i trakterna, men minns inte mer exakt var. Quote
Guest Skandevall Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Men jag tycker det låter konstigt att, som i det fallet jag förklarade, ha så många klargörningsplatser på bara en rullbana. Fast jag vet ju inte vad skogen runt om döljer, men vad jag vet så är det bara en. Sen detta långa avstånd till vissa av klargörningsplatserna. Flera km... nästan uppemot en mil. Man kan tycka att det borde ta lång tid för planen att "taxa" ut till banan och lyfta vid behov. Quote
A2Keltainen Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Sen detta långa avstånd till vissa av klargörningsplatserna. Flera km... nästan uppemot en mil. Tänk på att flera av baserna byggdes när NBC-hotet togs på stort allvar här i Sverige. Moderna robotar med substridsdelar har dessutom skapligt bra yttäckning (några hektar om jag inte misstar mig). Inget hindrar heller att man skjuter flera av dem för att täcka ett ännu större område. Quote
Peo Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Men jag tycker det låter konstigt att, som i det fallet jag förklarade, ha så många klargörningsplatser på bara en rullbana. Fast jag vet ju inte vad skogen runt om döljer, men vad jag vet så är det bara en. Sen detta långa avstånd till vissa av klargörningsplatserna. Flera km... nästan uppemot en mil. Man kan tycka att det borde ta lång tid för planen att "taxa" ut till banan och lyfta vid behov. Som jag sa så minskar det möjligheten för bekämpning av fpl på marken. De används bara av attack förband vilka kräver mycket mer förberedelser hursomhelst så tiden de taxar är inte avgörande. Quote
Jonas Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Jag bor i ett område med många gamla krigsbaser och i början av 80-talet var det många övningar som jag med såänning tittade på. Då landade man bland annat med viggen på en krigsbas och taxade på vägen till nästa krigsbas. Skulle tro att det är närmare 6 - 10 km mellan baserna och utmed denna sträcka fanns det ganska många flygplansfickor. Vissa plan landade på en bas och svängde in på en ficka för tankning och omladdning för att sedan starta direkt medan andra stod längre bort och bytte motor (tror jag att de gjorde). Många fler än de fickor som användes var maskerade. Antagligne för att förvilla fienden. Det är inte bara klargöringsplater det finns många av, i detta område fanns tex. minst 10 anläggningar för förvaring av bränsle. Ni kan tro att det var roligt när man var liten och flygvapnet övade. Quote
111 SSK BAT Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 Finns det ingen från Luftwaffe som kan bringa lite klarhet i våra frågor? Quote
ARN Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 En bas bestod av en huvudbana samt ett varierat antal övriga banor(kort banor), det fanns ett flertal flygplansplatser spridda på området med en inbördes avstånd på minst 500m. I direkt anslutning till banorna fanns det oftast en plats för klargöring. På vissa baser fanns även berhangar. Quote
106 Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Jag tänker försöka hålla mig till Bas90 (med Basbat85) då mina kunskaper om Bas60 är högst begränsade. Vet bara att man på Bas60 var mindre utspridda. Uppbyggnaden av en Bas90 och Basbat85 står i bokserien Anbas (anvisning basbataljon) där det även finns ett exempel på "idealbasen". Av någon anledning har man en bok per kompani, men det är bara det kompanispecifika kapitlet (kapitel 2?) som skiljer mellan böckerna. En Bas90 består av en huvudbana, benämnd Helge, vilken i ett par fall även är civil flygplats och/eller flottiljens ordinarie bana/-or. Den är lång och bred nog att ta emot samtliga Fpl i FV, därmed finns minst en Tp-platta för Tp84, dessutom finns fyra klargörings-/beredskapsplatser i vardera banänden (ofta med törebodabågar i minst ena banänden). Dessutom fanns ett antal kort- eller smalbanor (breddad landsväg) beroende på vilken flygplanstyp som skulle använda basen (smalbanor är för fpl35 och kortbanor för fpl37). En kortbana är 800 meter lång (+200 meter utrullningssträcka) och om jag minns rätt 18 meter bred. En smalbana är 1200 meter lång och 12m (?) bred. De benämns Bertil, Cesar osv med början på den nordligaste banan. Idealet är 3 kortbanor men på många baser finns bara 2. På basen finns KC (KommandoCentral) som sköter den minuttaktiska ledningen och BasC (BasCentral) som innehåller bataljonsledningen och flygdivisionen och sköter planering och ledning på längre sikt. Båda är fortifikatorikt skyddade men BasC klarar betydligt mer. Primär risk från banor, KC och BasC är 500 meter och från taxibanor och klargöringsplatser 300 meter. Inom detta område kan man alltså inte förlägga personal, bränsleförråd, drivmedelsförråd, ammunitionsförråd och liknande. För att minska risken för att en hel division slås ut måste man även sprida taxibanor (måste finnas flera för att minska effekterna av att en blir utslagen) och klargöringsplatser. Man använder inte alla platser samtidigt och vissa förses dessutom med skenmål. Till klargöringsplatserna finns dessutom metallställningar på vilka man kan montera grantoppar (eller aktuellt träslag) och/eller spänna upp maskeringsnät. Som man lätt förstår blir basen stor trots att det finns folk hoptränga överallt. För att kunna försvara den krävs också ytor för markförsvaret att verka. Närmast resten av bataljonen hade man 2-6 Närskyddsplutoner (det som i nyare tappning heter Flygbassäk) som var och en hade en tårtbit att bevaka. Utanför dessa fanns 0-2 Flygbasjägarplutoner. Till klargöringsplatserna går en baskabel för kommunikation. Dessutom är telesystemet utbyggt till grupperings-/förläggningsplatserna för personalen så det bara är att koppla in telefonen och köra. I FV använder man främst Ra138 vilket är en vidareutvecklad Ra135 med bland annat selektiv uppkallning (för att kunna tala direkt med personer i KC och BasC eller via telefonnätet) och reläfunktion. Räckvidden på 10km räcker inte till för att kunna tala med någon på andra sidan basen, därav reläfunktionen. I princip skall man med en Ra138 på F17 kunna prata med en annan Ra138 på F21 tack vare denna funktion (och FTN). Officiellt fanns det över hundra landningsmöjligheter i Sverige. Det är inte svårt att förstå hur resurskrävande detta system är när man har upp till 3000 man för att betjäna en division på 8-16 flygplan. För att komma till rätta med detta har Basbat04 bantats kraftigt men innebär även en sänkning av förmågan, främst angående markförsvar men även klargöring då en klargöringstropp numer är 5 man (en tropp på 5 man! i min värld är det en omgång eller patrull). För att minska sårbarheten är tanken att bataljonen skall vara mobil och i framtiden kunna utnyttja vanliga vägar. Quote
Peo Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Det där med 500m från Helge är en sanning med modifikation. Vet att vi i Lv hamnar inom det vid vissa baser. Hadde stridsställning och förläggning ca 50-100m från Helge tillexempel. Quote
106 Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Jo, ni måste ju kunna verka också. Det sägs även att exempelvis BasC skall vara fortifikatoriskt skyddad och under marken, men de jag har sett har varit byggda ovan mark och sedan täckts över med jord och gräs. Dessutom med en stor antennmast bara ett par meter därifrån, vilket gör det busenkelt att hitta. Vid verifieringsövning1 Basbat04 hade FBJ sin förläggning ungefär 50m från BasC på Råda, så visst slarvas det med riskområden. Kom på att det förutom en bas med bana H och några kortbanor kan finnas en sidobas till denna (jämf växeleldställning) med lång bana. Exempel på en sådan är Mantorp Park, där strippen egentligen är en rullbana. Fram till för några år sedan fanns Mantorp med på flygkartorna som ett nedlagt flygfält, men gångbron tvärs över strippen gjorde väl att man tog bort den från kartorna. Det händer ändå att flygplan landar på banan i samband med tävlingar. Quote
Peo Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Jo. Fast ska inte påstå att det var så skoj att försöka sova 50m från helge med nattoperationer pågående... Quote
Guest Skandevall Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Den informationen tackar jag för 106! Mycket lärorikt! Den där boken du nämde, Anbas, går den att få tag på för oss vanliga dödliga? Quote
imint Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Den informationen tackar jag för 106!Mycket lärorikt! Den där boken du nämde, Anbas, går den att få tag på för oss vanliga dödliga? Den är inte hemlig så det borde inte vara något större problem. Quote
111 SSK BAT Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Tackar för den ypperliga genomgången, föredömligt. Känner mig "enlighten"! Finns det någon på forumet som kan något om BAS 60? Quote
106 Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Vill minnas att Bas60 var uppdelat i Framom (främre manöverområde), Uom (underhållsområde?) och Bakom (bakre område?). Då fanns inte FBJ utan bara vaktplutoner och närskyddsplutoner. Men utöver det har jag inte en aning. Basbat04 innebär att man försöker minska bataljonsområdet igen. Anledningen till det är att man lånar bataljonsområdet av MD, man har då områdesansvar och måste därmed kunna försvara hela bataljonsområdet. Med minskade markförsvarsresurser blir det rätt svårt. Samtidigt vill man använda FBJ som bataljonchefens rörliga spaningsresurs vilket då kräver att de har tillgång till ett större område, men vilken chef vill släppa in andra förband i ett område man själv ansvarar för? Vore intressant att höra hur de kommit tillrätta med det motsatsförhållandet (områdesansvar vs. område för undinhämtning). Quote
KD803 Posted November 25, 2003 Report Posted November 25, 2003 Vill minnas att Bas60 var uppdelat i Framom (främre manöverområde), Uom (underhållsområde?) och Bakom (bakre område?). Då fanns inte FBJ utan bara vaktplutoner och närskyddsplutoner. Vill minnas att Uom stod för Uppställningsområde. I bästa fall så var det i form av en berghangar. Närskyddsplutonerna kom till i och med basbat 85, innan dess fanns bara vaktplutonerna som i allmänhet löste försvarsuppgifterna från motståndsnästen. Quote
imint Posted November 25, 2003 Report Posted November 25, 2003 Vill minnas att Bas60 var uppdelat i Framom (främre manöverområde), Uom (underhållsområde?) och Bakom (bakre område?). Avståndet mellan Framom och Bakom skulle helst vara sådant att det ena skulle kunna fortsätta att verka om det andra hade träffats av en mindre taktisk kärnladdning. Påstods det när jag var vpl. Quote
106 Posted November 25, 2003 Report Posted November 25, 2003 OK, bra att någon har koll på sådant. Uppställningsområde låter bekant. Själv är jag som sagt helt lost när det gäller Bas60, Stril50, Stril60 mm. Vet du vad bassystemet innan Bas60 hette? Vill minnas att man under kriget hade ett trebassystem där varje flygbas bestod av tre gräsfält (stora för att alltid kunna starta och landa mot vinden). Ett flertal gräsfält från kriget används fortfarande av civila klubabr (t ex Visingsö och Gryttjom) medan andra har förbättrats med åren och försetts med riktig bana såsom Optand. Quote
cerberusz Posted November 27, 2003 Report Posted November 27, 2003 BAS 60 var det första bassystemet. Innan flögs det endast från flottiljerna. Quote
KD803 Posted November 27, 2003 Report Posted November 27, 2003 BAS 60 var det första bassystemet. Innan flögs det endast från flottiljerna. Vad sysslade då flygbasområdena med? Quote
cerberusz Posted November 27, 2003 Report Posted November 27, 2003 Ingenting. Det fanns överhuvudtaget ingen organisation förutom viss frivilligverksamhet (Bilkårister och matlottor) för att serva ett krigsförband. Det som fanns var flygplan, piloter och tekniker, på bassidan alltså. Det här var tiden då piloter var militärer och teknikerna civila, inte tvärtom som det är idag... Quote
Recommended Posts