Jump to content

Anteckningsblock samt fodral sökes, kom?

mange_

Recommended Posts

Har tröttnat på att bära runt en massa lösblad och trasiga anteckningsblock, måste ha nått som funkar att skriva på men samtidigt tål att användas i tjänst/fält.

Jag har hittat en mängd mer eller mindre smarta lösningar från usa, men det känns lite fel att lägga ut 400+kr på ett ynka fodral. Är det någon här som hittat något smart och billigt alternativ hemma i sverige?

Allt jag behöver är ett fodral med blixtlås som rymmer ett A6 spiralblock och en bläckpenna, sen är jag nöjd..

Mvh

Jag har ett anteckningsfodral från militaryshop (militaryshop.se, klicka på Produkter och sen Allmän utrustning så hittar du anteckningsfodralet längst upp)

Kostar 210 kr och går att klämma in i bröstfickan eller benfickan på M/90.

Du får även med lite myggmedel/batterier/liten karta/pennor mm i den.

Min är svart och funkis även i det civila mörkret ,O

Jag har haft Recon's fodral, visst är det bra med organiseringen, men personligen väljer jag en kraftig plastpåse istället.

Mindre vikt, mindre skrymmande samt vattentätt. Sedan packar man det inte fullt heller, med saker man "behöver".

För mig och mina behov funkar det glockrent.

Funderat på att köpa ett "vattensäkert"# block, dock vet jag inte om jag verkligen behöver ett? Någon med erfarenheter?

Guest Lt. Payne

Som den äkta prylmöp man är B) så beställde jag och fick igår Recons lilla kartfodral. Jag har sen innan även Mil-tec:s lilla kartfodral så nu kan jag ge min bedömning av båda.

Mil-tec (militaryshop)

Ganska grovt men många möjligheter till att placera papper och kartor.

Även en kompass och en liten maglite får plats.

Aningen för stort enligt min bedömning för benficka, lite bökigt att få upp.

Tyget lite grovt och utförande bra.

Recon

Inte så många fickor som ovannämnda men bra gjort och går lätt att ta ur benfickan.

Liten maglite får plats och även en kompass om man tar i lite.

Tyg och utförande i mycket hög klass.

Fråga gärna! :blink:

Har tröttnat på att bära runt en massa lösblad och trasiga anteckningsblock, måste ha nått som funkar att skriva på men samtidigt tål att användas i tjänst/fält.

Jag har hittat en mängd mer eller mindre smarta lösningar från usa, men det känns lite fel att lägga ut 400+kr på ett ynka fodral. Är det någon här som hittat något smart och billigt alternativ hemma i sverige?

Allt jag behöver är ett fodral med blixtlås som rymmer ett A6 spiralblock och en bläckpenna, sen är jag nöjd..

Mvh

Tips! :blink:

Köp 2 st av FM's ljusgröna isskrapor. Klistra ihop dessa med en stump tesatejp så att du får en "rygg" eller borra ett antal småhål på långsidan av varje isskrapa och "sy" ihop ryggen med en snörstump. Använd sedan en blyertspenna som du vässar i båda ändarna att skriva med. Funkar kanon i fält, vattentätt så att säga.

Edit: feta fingrar

Edited by isa

Guest Lt. Payne

Detta kanske har varit upp tidigare eller så är det ett gammalt knep.

Jag frystejpar en namnbricka och skriver upp anropssignaler, tider,platser för den aktuella övningen. Tejpar sen med vanlig genomskinlig tejp över för regnskydd.

Fäster sen brickan på vänster jackärms slut. Lätt att läsa och svårt att missa.

:blink:

Som den äkta prylmöp man är  B)  så beställde jag och fick igår Recons lilla kartfodral. Jag har sen innan även Mil-tec:s lilla kartfodral så nu kan jag ge min bedömning av båda.

Mil-tec (militaryshop)

Ganska grovt men många möjligheter till att placera papper och kartor.

Även en kompass och en liten maglite får plats.

Aningen för stort enligt min bedömning för benficka, lite bökigt att få upp.

Tyget lite grovt och utförande bra.

Recon

Inte så många fickor som ovannämnda men bra gjort och går lätt att ta ur benfickan.

Liten maglite får plats och även en kompass om man tar i lite.

Tyg och utförande i mycket hög klass.

Fråga gärna!  :angry:

När du säger liten maglite. Menar du Mini, Micro eller att vilken som av de får plats?

edit: Knepig formulering...

Edited by peter--

Guest Fågel Fenix
Detta kanske har varit upp tidigare eller så är det ett gammalt knep.

Jag frystejpar en namnbricka och skriver upp anropssignaler, tider,platser för den aktuella övningen. Tejpar sen med vanlig genomskinlig tejp över för regnskydd.

Fäster sen brickan på vänster jackärms slut. Lätt att läsa och svårt att missa.

:blink:

Tackar!

Skall provas nu till helgen. Kan bli lite jobbigt med alla ENGELSKA :(( anropssignaler.