Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo alla sjövärnskårister! :huh:

Någon som tänkt söka plats på gladan eller falken i sommar med sjövärnskåren?

Jag har hört att det ska vara ganska jobbigt och extremt lite sömn :banana

Guest Bengtsson
Posted (edited)

Seglade med Gladan i sommras. Det är verkligen något av det häftigaste jag har gjort. Det var oerhört roligt samt väldigt lärorikt. Men också jobbigt! Tuffare än jag trodde faktiskt, hade ju inte snäppt in på det här med att man verkligen gick i vakter och hade bingtjänst endast under de senare delarna av dygnet. Maten var inte tillräcklig, nej. Byxorna satt lite löst när jag mönstrade av. Sömn, tja vad ska man säga... Jag sov 12-13 timmar i sträck första dagen hemma och det fortsatte så i ett par dagar till. Men som sagt det är en erfarenhet och ett minne för livet! Sök är allt jag kan säga!

Själv så ska jag också söka utlandsutbyte, hoppas bara som sagt att inte inryck kommer i vägen.

@Thern: papper kommer i januari tydligen.

GMY

/Bengtsson - Sjövärnare av Guds nåde! :D

Edit:lade till lite.

Edited by Bengtsson
Guest strvkomp
Posted

Min bror seglade med Falken för ca 10 år sedan. Han var grymt nöjd, en erfarenhet för livet. Han seglade iof över atlanten, Nord Amerika, Bahamas och Puerto Rico, runt där. Han såg blåvalar U-båtar, dök med hajar mm mm. Jag vet iof inte hur ruterna ser ut nu för tiden men sök för guds skull om ni har chansen.

// Strvkomp

Guest Bengtsson
Posted

Vi kajkade mest runt utanför Gotland och hade segelexercis de första fem sex dygnen, för att därefter gå in till Visby(landpermis) och ligga där i två dagar. Därefter in till Stockholms skärgård, bunkring på Berga, därefter in till Märsgarnsviken, vända inne på flaket, sedan segelexercis på Kanholmsfjärden. Låg i Västervik i ett dygn (jag hade ingen permis, första kvarteret hade posttjänst). Därefter lite mer seglande i skärgården, sedan ut på Östersjön igen och sen tillbaka till Karlskrona. Men det var kul iaf, fastän vi först blev informerade att vi skulle till Helsingfors.