Jump to content

Recommended Posts

Posted

hej.

jag är en 18 årig kille som vill göra lumpen när jag är 20år men det finns några problem jag har en dålig kondition/styrka och för att rätta till detta tänker jag träna seriöst till jag fyller 20år.jag tänker styrketräna i 1 år och sen börja någon sport som tränar upp ens kondition som boxning, men det ända problemet är att jag är riktigt svag jag tar inte ens 30kg på bänkpress. min fråga är: hinner jag komma i riktigt bra form till lumpen? jag har inga fysiska hinder som fetma, sjukdom osv.

/asf

• Forumsledning
Posted

Välkommen!

Sök på ordet "träning" i "allmänt forum" så hittar du massor av tips.

Visserligen är de flesta för olika mer fysisk krävande tjänsterna såsom AMF, jägare, mfl och utgår från en högre fysik ståndpunkt än den du uppger.

Jag tror nog du klarar 30kg, det är nog tekniken, inställningen, mm som är det bristande när du bänkar i så fall.

Om du nu är så dålig som du säger så gäller det ju att börja lugnt.

Ett gym kanske inte är det bästa i nuläget.

Börja med att få in träningen i vardagen. Ett par lätta joggingpass/ långa raska promenader i veckan följt av 20 minuter stretch och armhävningar/situps mm. Öka på sträcka, antal armhävningar, etc allt eftersom.

När du väl tar klivet in i gymvärlden skulle jag rekomendera ett pass med en utbildad personlig tränare som kan anpassa ett bra program för dig. Det kan vara väl förvaltade hundralappar, jmf med att nåt "gymfreak" till polare visar dig hur man skall lyfta de fetaste skivstängerna. Går man ut för hårt skadar man sig sen blir det ännu svårare att börja. Skynda långsamt.

Så nu kan du läsa de andra trådarna som innehållar massa tips.

Du kan även kolla ni SoldF.com träningssida med länkar till bra träningsprogram.

Är de för hårda så skriv om dem så de passar dig och jobba dig uppåt bara.

http://www.SoldF.com/traning.html

Höll på att glömma, det nästan ännu viktigare hur och vad du äter. Nu mernar jag inte att man skall skopa i sig Weight Gainers och hela Twinlabs pulver-sortiment utan kanske skippa Billy's panpizza och McDonalds 5 dar i veckan ,etc. En multi-vitamintabelt om dagen, 1/2 tallriken med sallad och vanlig hemlagad mat utan så mycket fett räcker gott.

LYCKA TILL! /Henke

Posted

Ja du kan lätt träna upp dig tills dess. Enligt min åsikt så är kondition och uthållighet viktigare än ren råstyrka. Så koncentrera dig på löpträning, gå lite längre sträckor med packning och andra konditionsgivande träningsformer. Sen kan du ju toppa det med att lägga in nåt styrketräningspass i veckan, så ser du snygg ut till beach 2004 också.

Guest Fågel Fenix
Posted
\\//jag tänker styrketräna i 1 år och sen börja någon sport som tränar upp ens kondition som boxning\\//

Som jag fattar texten så tänker du träna styrka i ett år och sedan lägga av?! :angry:

FÖr att börja träna kondisen ? Ett helt oacceptabelt resonemang!

Man skall träna allsidigt. Styrka, kondition (på flera olika sätt) Att först träna det ena och sen det andra resulterar bara i att du får börja om varje gång du byter emellan.

Lycka till! Och träna lungt..i början... B)