Menige_Charlie Posted October 25, 2003 Report Posted October 25, 2003 Hej! Jag ska snart (men vet ännu inte när) åka och mönstra men jag har ingen aning över vilken utbildning som skulle kunna passa mig bäst. Min fysik får jag säga är inte så bra, men hörsel å syn är näst intill perfekt Jag skulle gärna gå en utbildning där man har nytta av att vara bra skytt, vilket jag måste säga att jag är, jag tycker skytte är väldigt kul, men är orolig för att alla dom mera skytte relaterade utbildningarna är väldigt fysiskt krävande. finns det nått som skulle passa mig? Quote
ErikH Posted October 25, 2003 Report Posted October 25, 2003 Det är därför inskrivningsförättaren finns. Hans uppgift är ju att ge dig en tjänst som du trivs på och som han (och du?) anser dig klara av. Quote
Insats Berga Posted October 26, 2003 Report Posted October 26, 2003 Inskrivningsförrätaren är inte mycket att lita på, speciellt inte om man vet lite om lumpen, men vill ha en rolig och utmanande utbildning (skiter man i vilket spelar de ju inte så stor roll...) De har ofta även inte alls någon bra koll på hur det går till ute på förbanden och hur utbildningarna inom samma befattning skiljer sig från förband till förband. Mitt råd är att gå in på lumpen.nu och kolla runt bland de befattningar som finns, och sedan kolla upp de lite mer, exempelvis genom detta forum, eller allra bäst; ring till de olika förbanden och prata med de ansvariga. Om du vill bli prickskytt krävs för det mesta ganska bra kondis, eftersom det mestadel är jägarförbanden som använder sig av detta (tror dock att vissa flygbassäk, MP, stadskytte också har detta?...) Men om du bara börjar träna lite lungt innan mönstringen så fixar det sig säkert, lumpen är ju bla. faktiskt till för att träna upp dig! /Hälsningar Fu S. Quote
Guest Dreaden Posted October 31, 2003 Report Posted October 31, 2003 hmm som sagt det hjälper dom dig på mönstringen med men jag kan säga så hära du borde åtminstonde tänka ut vad du vill göra din vpl inom Armen Flygvapnet Marinen som sagt Quote
Menige_Charlie Posted November 1, 2003 Author Report Posted November 1, 2003 Får man efter att ha gjort alla tester upp en lista på vad man kan välja?.. ä inte det svårt å ta en.. som när man ska hyra film... fast värre Quote
AviLGH Posted November 1, 2003 Report Posted November 1, 2003 Förmodligen har inskrivningsförrättaren redan valt en tjänst som han anser passar perfekt för dig. Han kommer också upprepade gånger säga "det här är en bra tjänst" och kanske berätta en historia om någon stackars kille som ville ha just den tjänsten men inte hade tillräckligt bra resultat. Ta allt de säger med en nypa salt - de säger vad som helst för att få dig att gå med på det dom vill. Är du ute efter någon speciell tjänst så gäller det att du har läst på och gärna snackat med förbandet innan så att du kan övertyga Pliktverket om varför just den tjänsten passar sig bättre. Lycka till! Quote
Trident Posted November 2, 2003 Report Posted November 2, 2003 Flygbassäk.... Vi kommer att ha prickskyttar på Stril Säk i luleå. Quote
Recommended Posts