Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sitter med arménytt i knät och läser om den nya inredingen till 90-hjälmen.

Ett heltäckande hjässnät med bra ventilation och inställningsmöjligheter är att vänta, precis som de norska och schweiziska hjälmarna.

Leverans efter årskiftet till GU, HV och insatsförbanden.

Posted

Till Hv? Så de med m/37-hjälmar ska oxå få ett inlägg eller... det verkar ju nödvändigt... Men det kanske är snyggt att bara ha inlägget på huvudet?! :dribble:

Guest Dedicated
Posted

Läser man noga står det att inredningen byts på verkstad när hjälmarna ändå är inne för rep......och vilket stolpskott har skrivit om stridsvästen i senaste Arménytt då?

Posted
Till Hv? Så de med m/37-hjälmar ska oxå få ett inlägg eller... det verkar ju nödvändigt... Men det kanske är snyggt att bara ha inlägget på huvudet?!  :dribble:

Hela Hv skall få ut 90-hjälmen, eller kommer de kanske kalla den hjälm 2000?!

Posted
Till Hv? Så de med m/37-hjälmar ska oxå få ett inlägg eller... det verkar ju nödvändigt... Men det kanske är snyggt att bara ha inlägget på huvudet?!  :tveka:

Hela Hv skall få ut 90-hjälmen, eller kommer de kanske kalla den hjälm 2000?!

Hela Hv har ännu inte fått ut 90-hjälmen... men troligen kommer det att lossna nu efter att hjälmen förändrats.

Posted

Det är en av anledningarna till varför hjälmen ännu inte delats ut till hela HV.

Man ville vänta tills den var modifierad.

Det finns redan hjälmar i storlek small med nya inredningen på förråden.

The Swede :tveka:

Posted

:tveka:

tills man inser att regementet man "hör till" är ett marint regemente :D

Posted

Då får man ju springa o byta sin 90-hjälm!!!

Strl S är optimalt för en sann krigare - gärna samma storlek i kängor som i mössan! :P

Posted
...och vilket stolpskott har skrivit om stridsvästen i senaste Arménytt då?

Antagligen samma stolpskott som skrev i Hv-tidningen, tyckte mig känna igen artikeln. Det blir bara än mer pinsamt när det står i arménytt.

Posted

Hur e hak remmen på den nya 90an ?

Bättre än den gamla får man hoppas för den passformen va inte skön. 8-/

Posted
Pa141418a.jpg

Soldat med hjälm storlek small.

Jag har inte provat den själv, finns inte en möjlighet att jag får på den på skallen.

The Swede :baskerPa:

Ser ju inte klokt ut. Hoppas att kastrullen får bättre passform än vad som framgår av bilden...

Guest Triggerpuller
Posted

Ser inte riktigt. Metallknapparna ligger väl inte an mot huden på något vis, eller?

I så fall har ju FMV skitit i det blå skåpet ännu en gång.

Posted
Ser inte riktigt. Metallknapparna ligger väl inte an mot huden på något vis, eller?

I så fall har ju FMV skitit i det blå skåpet ännu en gång.

Menar du på hakbandet och i så fall med tanke på kylskador?

Posted

*he he* Häftigt hur människor fungerar egentligen. Grejen har knappt lämnat förrådet än och redan har alla på forumet en åsikt om hur den skall förbättras. :baskerHV:

Missförstå mig rätt, jag är likadan. en liten reflektion bara.

Metallspänne tycker jag funkar, den brittiska hjälmen är likadan och jag har provat den en längre tid. Sitter järnet och värms upp fort.

/Håkan

Posted

Vad jag kan se är denna inredningen mera lik en civil skyddshjälm. OM denna nya är bättre är svårt att svara på förrän man provat,det är mycket individuellt hur det passar på huvudet. Förresten...det dröjer nog innan HV får ut denna inredning... :baskerHV:

Posted
Metallspänne tycker jag funkar, den brittiska hjälmen är likadan och jag har provat den en längre tid. Sitter järnet och värms upp fort.

Elaka rykten säger att metall leder bort värme rejält mycket snabbare än plast. Metall mot huden när det är många miusgrader ute ska därför vara .. obra.

Kanske inte ligger mot på insidan?

Tittat lite snabbt på den nya inredningen.. SÅG ut att vara trevligare, men men.. vi får se och hoppas.

Posted

Elaka rykten säger att metall leder bort värme rejält mycket snabbare än plast. Metall mot huden när det är många miusgrader ute ska därför vara .. obra.

Kanske inte ligger mot på insidan?

Tittat lite snabbt på den nya inredningen.. SÅG ut att vara trevligare, men men.. vi får se och hoppas.

Det finns för- och nackdelar med allt.

Vet inte hur ni gör, men jag brukar ta på mig balaklavan när det är kallt, därmed gör inte metallen så mycket. Och plast blir mer eller mindre sprickvänligt när det är kallt.

Posted

Ja, ni klagar ni på den lilla plasthjälmen.. annat var det på min tid, då var det stålpottan med värdens fulaste hjälmduk som gällde.

Plasthjälmar är till för MC-åkare, byggjobbare och annat löst folk. Soldater skall ha Stål!

/Kverulerande bakåtsträvare

:P

Posted
Det finns för- och nackdelar med allt.

Vet inte hur ni gör, men jag brukar ta på mig balaklavan när det är kallt, därmed gör inte metallen så mycket. Och plast blir mer eller mindre sprickvänligt när det är kallt.

Hjälmunderlaget är bra att ha när det är kallt, men det ska inte vara ett måste att ha det nerdraget över hela ansiktet bara för att det sitter en metallknapp i hakremmen på hjälmen!

Usch för läge överlevnad på hjälunderlaget. :baskerFN:

*Hoppas på att få ny, fin inreding i hjälmen nästa gång man "rycker in"

Posted
Ja, ni klagar ni på den lilla plasthjälmen.. annat var det på min tid, då var det stålpottan med värdens fulaste hjälmduk som gällde.

Plasthjälmar är till för MC-åkare, byggjobbare och annat löst folk. Soldater skall ha Stål!

/Kverulerande bakåtsträvare

:P

Stålhjälmen det var tider det.

Både hjälm,grävverktyg(vi hadde inte klas men dock L-120) kokkärl, hammare, pall och kudde.

Den "gamle" kunde man ha till mycket. Som hjälm var den dock oanvändbar så ovavsett inrteddning så är 90 hjälmen ett räjält lyft

• 2 months later...
Posted

det måste var något fel på mig för jag tycker att stålkrukan satt bra mycket bättre än 90hjälmen.....

"kravallhjälm90" är annars störtskön (den heter bergis inte så)

Posted

Om nu tryck-knappen i metall är det största problemet så kan man ju bara sätta en liten bit eltejp över den, på insidan då alltså. Dock så tycker jag plastspännena verkar vara klart mer funkis (har inte provat metallspänne), anledningen till att dom byter ut plasten är säkert att ett flertal klåpare slagit sönder plastspännet.