Uttern Posted October 7, 2003 Report Share Posted October 7, 2003 När jag gjorde lumpen (82) så fanns det något som hette klorkalk. Det var något mystiskt undermedel. Jag vill minnas att om man fick en atombomb i huvudet så skulle man gömma sig under sitt lilla knäppetält och hälla klorkalk över sig. Min fråga är nu: Vad är/var klorkalk och används det fortfarande? Uttern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted October 7, 2003 Report Share Posted October 7, 2003 Du har ju klorkalk i personsaneringsmedel 104 som tillhör skyddsutr 90 B/S. Den består av ungefär 66% klorkalk och 33% magnesiumoxid har jag för mig. Så joo.. visst används det. Och det används vid sannering av t.ex kemiska stridsmedel genom dess PH neutraliserar stridsmedlet. //Sgt Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttern Posted October 7, 2003 Author Report Share Posted October 7, 2003 Ok. Men jag har inget klorkalk i min skyddsutrustning vad jag vet. Det var ju en burk stor som en läskburk! Uttern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted October 7, 2003 Report Share Posted October 7, 2003 Personsaneringsmedel 104 får man ut vid kris och krig. //Sgt Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 7, 2003 Report Share Posted October 7, 2003 ...och vid skarpövning. Vid övriga saneringsövningar brukar man fylla burkarna med vanligt mjöl eller liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NBC Posted October 7, 2003 Report Share Posted October 7, 2003 Ja har en burk med klorkalk hemma (inte potatismjöl som annars är vanligt) som minne från min fina tid på NBC Pluton ^^ Det är vidrigt att använda, jag lyckades när jag använde det första gången att få lite i munnen (det var svinkallt ute och jag hade bråttom in i den varma duschen) och det smakade klor i käften hela dagen. Jag har också hört att det är cancerframkallande om man använder det ofta ^^ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts