Jonsson8 Posted October 6, 2003 Report Posted October 6, 2003 Finns det något test eller lista över olika camouflagetypers effektivitet i olika miljöer? Skulle gärna vilja se en sådan för att se hur vårt M90 står sig i en internationell jämförelse med t.ex engelska, amerikanska, ryska, finska och vad man nu kan tänka sig, och helst en någorlunda ny lista så även de nya MARPAT och andra nya mönster från olika håll testas. Och finns inte det kanske någon här har egna åsikter om vad som är bäst eller sämst? Eller kanske snyggast? Quote
Fk Satan Posted October 6, 2003 Report Posted October 6, 2003 personligen tror jag inte mönstret spelar så stor roll, det är viktigare att ligga på rätt ställe... titta på en Älg, de har ju inte direkt ngt mönster osv, utan mer en gråbrun färg, och försvinner hur enkelt somhelst i skogen. jag tror att man kan ha nästan vilken mörkfärg som helst så kan man att försvinna i skogen. Säger det återigen det viktigaste är att vara på rättställe så försvinner man... Quote
nsky_517 Posted October 6, 2003 Report Posted October 6, 2003 marpat och cadpat är grymt bra! är sjkt svåra att upptäcka i skogen. Quote
Gorg Posted October 6, 2003 Report Posted October 6, 2003 Fråga: Vad är marpat respektive cadpat för mönster? Hur ser det ut? Vad står det för? Vilka använder det? /okunnig Quote
4425 Posted October 6, 2003 Report Posted October 6, 2003 Vilket som e bäst beror juh helt och hållet på terängen man vistas i! ex öken VS m90 ja i skogen så e juh m90 bäst men i öken så e m90 mindre bra. Svensk skog e annorlunda mot brittisk skog så färger o mönster blir därför också annorlunda. Quote
Vargas Posted October 6, 2003 Report Posted October 6, 2003 http://www.hyperstealth.com/CADPAT-MARPAT.htm Läs och begrunda! Quote
nsky_517 Posted October 6, 2003 Report Posted October 6, 2003 MARPAT är USMC's nya camo.(kan tänka mej det står för MARine PAtern..) CADPAT är kanadas nya kamo, lite anorlunda i färg men annras likadant. Quote
heiho Posted October 6, 2003 Report Posted October 6, 2003 Madpat och Cadpat ser säkert bra ut, på film, men ett av de bästa maskeringarna är en gammal 59:a med en brun och en grön ärm, ena halvan av bröstet i originalgrön och den andra halvan svart. Skitfult men fungerande, FMV testade det och fann den ytterst väl fungerande. Kompletterar man det med att hålla sig i skuggan och framför allt stilla så blir man nästan osynlig. För att bli helt "osynlig" måste man dessutom tömma sitt sinne så att ingen kan få en förnimmelse av din närvaro. Är mönstret för litet så spelar det ingen roll hur snyggt det är den ser ändå grön ut på avstånd 1 Quote
nsky_517 Posted October 6, 2003 Report Posted October 6, 2003 När man spelar airsoft råkar man nog på de flesta kammon på marknaden, och jag kan lugnt säga att marpat och cadpat är den som är absolut svårast att upptäcka. mina erfarenheter. Quote
Fk Satan Posted October 6, 2003 Report Posted October 6, 2003 men ett av de bästa maskeringarna är en gammal 59:a med en brun och en grön ärm, ena halvan av bröstet i originalgrön och den andra halvan svart. Skitfult men fungerande, FMV testade det och fann den ytterst väl fungerande. Kompletterar man det med att hålla sig i skuggan och framför allt stilla så blir man nästan osynlig. För att bli helt "osynlig" måste man dessutom tömma sitt sinne så att ingen kan få en förnimmelse av din närvaro. Är mönstret för litet så spelar det ingen roll hur snyggt det är den ser ändå grön ut på avstånd Detta ska jag testa nästa gång jag ska ut och vara B-styrka. Quote
Groaghach Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 På dessa länkar kan man hitta lite info om och bilder på olika camouflage: http://www.henrikc.dk/camouflage/ http://www2.ttcn.ne.jp/~camouflage/english.htm Hoppas att det kan hjälpa till i denna disskussion. Quote
FK H Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 För att bli helt "osynlig" måste man dessutom tömma sitt sinne så att ingen kan få en förnimmelse av din närvaro. ut på avstånd Det heiho pekar på är något väldigt centralt som man övar allt för lite inom FM. Sedan kan man kalla det för "att tömma sitt sinne", "skifta hamr" beroende på vilken tradition/skola man tillhör. Det besta kammot är du själv. En rädd, stressad människa blir ofta sedd medan någon som kan gå in i ett inre lugn, uthärda pressen och bara vara kan bli näst intill osynlig (fungerar även på tunnelbanan mitt i rusningen). Här tror jag att kammots verkliga effekt ligger. Ser det coolt och effektivt ut skapar det trygghet och hjälper därigenom soldaten att försvinna. Summa summarum - ju tuffare ett kammo är dessto bättre hjälper det soldaten. Flummigt - javisst - men det fungerar. Quote
kronvrak Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 men ett av de bästa maskeringarna är en gammal 59:a med en brun och en grön ärm, ena halvan av bröstet i originalgrön och den andra halvan svart. Skitfult men fungerande, FMV testade det och fann den ytterst väl fungerande. Jag har läst om detta tidigare undrade redan då varför man inte gjorde en mer avancerad variant av detta när man nu utvecklade M90 ? Dvs brun/beige istället för endast en brun färg, ljusgrönt och mörkgrönt istället för endast grön, svart/grå istället för svart. (Om det nu behövs tre olika varianter, det kanske räcker med ljus/mörk eller grå/brun/beige och grön/grön t ex.) Vill man vara riktigt varierad så använder man inte samma typ av mönster för de olika färgkombinationerna heller. Det ger ju samma effekt på lite längre håll som om man väljer enfärgat då varje färgkombination flyter ihop men ger ju även fördelen av ett mönster på nära håll. En liknande variant är att ha olika färg/mönster på byxor, jacka, stridsväst, ryggsäck mm. Quote
martinator Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 (edited) Alltså, tror någon på fullt alvar att FMV suttit i en jävla massa år och slumpat fram ett camouflage till svenska flörsvaret??? Riktigt så gick det nog inte till. M90 är ett otroligt avancerat mönster som beräknats med datorhjälp utifrån ett snitt av hur svensk teräng ser ut. Färger, färgfältens geometri, färgernas procentuella yta i förhållande till varandra osv. Som allting anant i världen är det en kompromiss. Men för svenska förhållanden så är det den absolut bästa kompromissen. Väl utprovat är det också. Att sen amerikanska funkar bra på någon snittslad paintbollbana med bara salix och gran ska man nog inte dra för stora slutsatser av. För övrigt var det konstnärerna Picaso (japp the one) och Braque som under sin kubistiska era kom på idén med ett camouflage mönster istället för de fram till dess enfärgade uniformerna. Lyckades sälja idén till militärmakten och se hur det slutade. De ni!! /M Edited October 9, 2003 by martinator 1 Quote
kronvrak Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 martinator: Ja delvis. Det är ju försvaret som fick fram att den olikfärgade metoden funkade bra, då är det ju lite förvånande att man inte bakat in det i ett nytt system. Med små fält/färgområden får man "gröna gubbar" på 100* m då allt smälter ihop till en grundfärg oavsett hur väl mönstret passar in i naturen på 10-50 m. Har man stora fält/färgområden så ökar avståndet som det tar innan man får "gröna gubbar", särskilt om det är stor kontrast mellan de olika fälten. Kombinerar man stora fält som i sin tur består av mindre fält så borde man få båda effekterna, det kostat inte mer att tillverka och ger då teoretiskt en liten bättre effekt. Vore kul att måla om jacka och byxor och kolla om det funkar så i praktiken också, det är ett projekt för framtiden från min sida dock. *Alla avstånd är ungefärliga så klart. 1 Quote
BUCK Posted October 12, 2003 Report Posted October 12, 2003 Norska cammot går inte av för hackor... ser ju ut som clowner.. Fulaste cammot måntro ? http://www.webstaff.no/131000%20Army%20Fie...0mansjetter.jpg 1 Quote
dxl Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Det besta kammot är du själv. En rädd, stressad människa blir ofta sedd medan någon som kan gå in i ett inre lugn, uthärda pressen och bara vara kan bli näst intill osynlig (fungerar även på tunnelbanan mitt i rusningen). Här tror jag att kammots verkliga effekt ligger. Ser det coolt och effektivt ut skapar det trygghet och hjälper därigenom soldaten att försvinna. Summa summarum - ju tuffare ett kammo är dessto bättre hjälper det soldaten. Flummigt - javisst - men det fungerar. Det är väl lite därför man målar ansiktet också. Egentligen så skulle man ju lika gärna kunna måla det helt grönt med några mörka nyanser. Men genom att måla t.ex stripes eller andra mönster så ger det ju en psykologisk fördel inom gruppen. Quote
heiho Posted October 14, 2003 Report Posted October 14, 2003 Har alltid haft samma målning, grönt huvud med 1 svart öga och svart prick på halsen. Pongo. Quote
Fu Frippe Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 (edited) 3:e grupp "Ninjas" har givetvis ninjahuvor i skogen! Allvarligt: Olika länder har olika maskering för att olika länder har olika terräng. Anpassa maskeringen efter miljön och du syns inte. Sen kan jag hålla med om att ett "tufft" mönster kan höja moralen osv. Men för att diskussionen ska vara fruktsam så får man jämföra maskering som är avsedd att användas i likartad terräng. EDIT: vrängde lite ord... Edited October 20, 2003 by Fu Frippe Quote
ÖverMÖP:en Posted October 21, 2003 Report Posted October 21, 2003 Vet inte vilket som är bäst, det finns väl en tid och en plats för alla men M 90 ser ju iaf stenhårt ut. Quote
MartinGustav Posted April 29, 2013 Report Posted April 29, 2013 Siktar på soldf rekord i necroposting genom att säga att jag diggar det "nya" A-tacs camot, i skogsutförande. Testade det i helgen och det funkade bra både mot granbakgrund, kråkris samt vissna löv på backen. Quote
MartinGustav Posted April 29, 2013 Report Posted April 29, 2013 @5020: jag försökte ladda upp en riktigt bra bild på det innan, från google (sökord atacs woodland, på bilder) men den skulle tagit upp en hel sida, så det blev lite obra. @nsky: precis det är det! Och det går inte att argumentera mot att camot funkade bra i innästlingsdelen av angreppet mot kraftsköldsstationen! Quote
hvsjv Posted May 2, 2013 Report Posted May 2, 2013 tittar man på skogsfågel mest bland honor så är dom bäst Camouflaget. har råkat ut för att när är ute i skogen så blir man paff när en tjäder hona flyger upp precis en utan att man såg den. Quote
Reservingenjör Posted May 2, 2013 Report Posted May 2, 2013 (edited) Hur mönstret bör se ut beror, förutom terrängens färger, på på vilket avstånd det ska fungera. Vår M90 är bra därför att mönstret har relativt stora ytor jämfört med många andra länders kamouflage. Smått mönster flyter ihop till en färg redan vid ganska kort avstånd och har då tappat sin effekt. Man bör beakta att kamouflagets syfte inte bara är att objektet ska smälta in färgmässigt i bakgrunden, utan också att konturerna ska förändras. Detta görs bäst med stora färgfält och med stora kontraster mellan färgerna. Ett bra exempel på detta är hur man maskerade krigsfartyg med svarta och ljusgrå eller vita stora fält. Det gjorde att fi ubåtsbesättning faktiskt inte uppfattade fartygets konturer. Eller hur vi målar våra stridsfordon på vintern, där vitt ersätter ljusgrön och brunt. Då blir det plötsligt väldigt svårt att se vad det är för något. Ett vanligt fel med svensk och övrig kamouflage är att man använder färger med för liten kontrast dem emellan, samt med för små färgfält. Sen har ju kamouflage ett syfte till: Att skilja mellan olika uniformer. Edited May 2, 2013 by Reservingenjör 1 Quote
adam7 Posted May 2, 2013 Report Posted May 2, 2013 camot har numera två funktioner till som inte omnämnts ännu - att minska ir-signaturen - att inte synas då mörkermedel används dessa går inte riktigt att bedöma av möpar som lurar på uniformer i terrängen Tvättar man dessutom sin terrängdräkt med vanligt tvättmedel (innehållande fosfater), kommer den att lysa upp som en julgran då någon betraktar den med ljusförstärkare. lycka till bara! Quote
Nestor Posted May 2, 2013 Report Posted May 2, 2013 (edited) Testa att ligga stilla i ett skuggat parti, under två-tre kvadratmeter svartbrun textil. Lovar. Det funkar kalasbra. Fråga älgen bara ;) (Sen blir det svårt att vinna kriget om man bara ligger och trycker i sin skugga...men det löser sig nog, någon annat fixar det) Sen skulle jag gärna vilja se något slags belägg för att fosfatrester i uniformen från tvätt hemma i tvättstugan skulle öka synligheten i IR (aktiv eller passiv)? Blir lite nyfiken på det, om det finns kompletteranade läsning om detta. Edited May 2, 2013 by Nestor Quote
Rickard N Posted May 2, 2013 Report Posted May 2, 2013 Nu var det iofs ett tag sen jag härjade med fosfater, men är inte de flourescerande i UV-ljus? Quote
MartinGustav Posted May 2, 2013 Report Posted May 2, 2013 camot har numera två funktioner till som inte omnämnts ännu - att minska ir-signaturen - att inte synas då mörkermedel används dessa går inte riktigt att bedöma av möpar som lurar på uniformer i terrängen Tvättar man dessutom sin terrängdräkt med vanligt tvättmedel (innehållande fosfater), kommer den att lysa upp som en julgran då någon betraktar den med ljusförstärkare. lycka till bara! Handlar inte de faktorerna mer med matrialet i kläderna, eller impregneringen än själva kamoflagemönstret? Quote
Recommended Posts