Guest Jurij Posted September 11, 2003 Report Posted September 11, 2003 Finns det nån utbildning för datasäkerhet inom försvarsmakten? Quote
Gotcha Posted September 11, 2003 Report Posted September 11, 2003 Ja. Kan du utveckla frågan? Vad avser du - på expertnivå (finns) eller användarnivå (kommer sakteligen)? Quote
Guest Jurij Posted September 11, 2003 Report Posted September 11, 2003 På admin nivå. Dvs övervakande av system och sådant trevligt. Quote
Gotcha Posted September 11, 2003 Report Posted September 11, 2003 På admin nivå. Dvs övervakande av system och sådant trevligt. Ja naturligtvis finns det sådant, främst kanske på LedC i Enköping och ATS i Östersund. Berörd personal får utbildningslistor. Vette fasen om civila kan det (varför skulle de?)? Dock är det just nu råddiga besparingsdagar i FM, så fortbildningar av tekniker eller ens att kunna plocka ut en bil går inte utan högste chefs underskrift... Varför undrar du? Quote
Guest Jurij Posted September 11, 2003 Report Posted September 11, 2003 Jag har alltid varit mkt. intresserad av teknik och datorer. Men under ett samtal med skolans SYO konsulent så fick jag en snilleblixt "jag ska bli officer", det bara flög ur käften på mig. Hon blev ganska förvånad, men hon sa åt mig att kika i några "papper" efter nåt kul, hittade dock inga datautbildningar. Så självklart vänder man sig hit... Quote
knaZen Posted September 12, 2003 Report Posted September 12, 2003 Den är ju helt löjligt eg. Går ju hur lätt som helst att skicka krypterad trafik. (dock ej ssh som är spärrat). Så jag tycker fan att de kan ta och öppna lite portar så att man kan ta hand om sina stackar *NIX-servrar som sitter hemma och blöder. Quote
jed Posted September 12, 2003 Report Posted September 12, 2003 knazen, konfa om din sshd att lyssna på port 80 istället då. Problemet löst //Jed (som har knatat förbi både en och annan puckad admin, dock inte på försvarsmakten =) Quote
Recommended Posts