Vysotskij Posted August 26, 2003 Report Posted August 26, 2003 Sprang Lidingöloppet i fjol och drabbades av två relaterade problem: krampkänningar sista milen och ont i knät (strax under vänster knäskål). Det senare avhjälptes av en ganska hård lindning jag fick på en förbandsplats efter Abborrbacken, men kostade cirkus tio minuter. I år har jag tänkt att dricka mer Pripps Pluss (heter nåt annat nuförtiden) på vätskekontrollerna och ha ett skydd att sätta på vid minsta problem. Och eftersom det säkerligen fins terränglöparkungar på forumet tänkte jag ställa tre frågor: 1. Finns något mer man kan göra för att förebygga kramp? 2. Vilket knäskydd ska jag skaffa (märke och modell)? 3. Har ni några allmänna taktiktips för den som vill gå på 2.40-2.45?
Bad Karma Posted August 26, 2003 Report Posted August 26, 2003 3. Har ni några allmänna taktiktips för den som vill gå på 2.40-2.45? Spring snabbt? förlåt. kunde bara inte hålla mig
109 Eken Posted August 26, 2003 Report Posted August 26, 2003 Gå ut 110% o sen öka kanske? Kunde inte heller låta bli
roninn Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 Mig veterligen ( fast jag är ingen kung) är kramp lite svårt att förebygga. Det jag vet är att vara ordentligt uppvärmd och dricka (lagom) mycket. En bra kondis är självklart ett krav för att slippa kramp. Se till att äta ordentligt några dagar innan loppet så att alla "depåer" är maxladdade. Det går inte att dricka en massa sportdryck under loppet och tro att det räcker om "grunddepåerna" inte är fyllda. Dvs kolhydratladda några dagar innan. Prova och sök på springtime (svensk löptidning) de borde ha en hemsida och därmed säkert ett löpforum. Där bara måste det finnas folk som kan i princip allt.
Razvedka Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 Länk: http://www.litepac.com/ Sida om multisport och löpning med mycket kompetenta människor!
mimesis Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 Ett annan bra sida är www.marathon.se Dom ar ett bra forum med folk som kan massor. Där finns även bra tips på hur man lägger upp olika träningprogram beroende på vilken nivå man är på och hur långt manskall springa. http://www.marathon.se/traning/start/traning.cfm
Vysotskij Posted August 27, 2003 Author Report Posted August 27, 2003 Tack så mycket för alla tips. Problemet är att jag har svårt att hitta något på de angivna sajterna om hur man lägger upp själva loppet på ett smart sätt (sparar sig till sista milen, passar på att springa som fan när det är platt...). Även om fallskärmsjägare verkar ligga lågt på forumet måste här väl finnas en och annan som sprungit Lidingöloppet och är nöjda med upplägg och resultat?
Vysotskij Posted September 29, 2003 Author Report Posted September 29, 2003 Loppet avklarat. Vadkramper i motlut sista halvmilen, men i mål på cirkus 2.45. I övrigt: Fullt av FJS GU (+ veteraner) längs hela loppet; känns bra i 27-årskrisen att hålla jämn takt åtminstone med några av dem. Såg även ett befäl i den nya snygga jackan.
The_mistaken Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 Det skulle vara intressat at se hur man orkade springa en mara nu när man är 40 Är det någon mer löpartävling detta år?
Vysotskij Posted September 30, 2003 Author Report Posted September 30, 2003 Det skulle vara intressat at se hur man orkade springa en mara nu när man är 40Är det någon mer löpartävling detta år? I Stockholmstrakten: Går enligt rykten ett lopp från Björkhagen i södra Stockholm till Järna i slutet av oktober, tror jag. Längre än en maraton. Kanske kan vara något? Annars finns ju Tjurruset (en mil i riktig terräng), men där verkar skaderisken hög.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.