Jump to content

Montering av ribbor...


KP2

Recommended Posts

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Intressant läsning, men vet någon vart man kan få tag på själva tyget till släpspännet, det var ju lite billigare att tillverka själv.

 

De tyger jag söker är vpl-medaljen , ÖB medalj vid int insatser samt nijmegen, kan någon hjälpa mig med detta.

 

Man kan ju köpa monteringsblecken på en viss sida på internet, men tyget då?

 

Tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Ser ut som ett mycket lovande projekt: jag känner till minst ett liknande, men som inte tycks ha fått vind i seglen...

 

Släpspännena som grund för att åskådliggöra bärandet är en god idé, hela utmärkelsen behövs egentligen inte och de likartade bilderna ger ett proffsigt intryck.

 

Här ett förslag: gör en civil och en militär ingång till sajten. Därmed kan även vi utan uniform dels utöka databasen för de medaljer som inte har omedelbar militär anknytning och/eller saknar bärandetillstånd.

 

Ett annat förslag är att lägga in en bild på hela utmärkelsen. Bilden kan ha en begränsad storlek; syftet är tillräcklig upplösning för igenkännande på annans uniform; inte i första hand en detaljerad bild av alla utmärkelsens ingående element.

 

Slutligen en fundering: när det gäller Kong:sGM12mkedja så har jag nyligen kunnat se ett helt garnityr och med kedjan följer en liten 16 mm (ca) bandrosett för kavaj (ganska säker på att den var högblå), samma som följer med andra Kong:sGM. Drar man detta i tangentens riktning borde slutsatsen bli att innehavare av kedja kan föra släpspänne i bandrosettens färg. Har *lite* mer tankar och info :happy: , men tar det via mail när det är ljusare ute.

 

MVH

 

Jonas

Edited by jonar242
Link to comment
Share on other sites

Guest Sandström

Så den enda möjligheten att fixa en ribba till min vpl-medalj är att antingen göra den själv eller att köpa den genom den där butiken i sthlm? Det är inget dom delar ut på förråden?

Link to comment
Share on other sites

Så den enda möjligheten att fixa en ribba till min vpl-medalj är att antingen göra den själv eller att köpa den genom den där butiken i sthlm? Det är inget dom delar ut på förråden?

Du kan köpa den från andra ställen än Sthlm, exempelvis Skövde (medaljateljen.com) och Uppsala (axelklaff.nu), men nej det är inget de delar ut på förråden.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Hade de bara tittat på projektet http://www.medalj.nu så hade allt blivit korrekt...

 

 

Helt rätt, en suverän länk där man t.o.m. kan montera virtuellt för att i förväg se hur det ska vara. Rekommenderas!

 

Jag vill gärna ta chansen i akt och informera om att http://www.medalj.nu är kraftigt uppdaterad sedan idag. Mer kommer snart.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill gärna ta chansen i akt och informera om att http://www.medalj.nu är kraftigt uppdaterad sedan idag. Mer kommer snart.

Jag har svårt att få den där prylen att montera medaljer av olika kategorier samtidigt (t.ex FMvplSM + NedNijBK), det blir antingen den ena eller den andra, aldrig båda två.

 

Dessutom så tar det jäättelåång tid att ladda sidan med 1500+ utländska medaljer. Vore det kanske en idé att dela upp dem med en sida per land?

Link to comment
Share on other sites

Hade de bara tittat på projektet http://www.medalj.nu så hade allt blivit korrekt...

 

 

Helt rätt, en suverän länk där man t.o.m. kan montera virtuellt för att i förväg se hur det ska vara. Rekommenderas!

 

Jag vill gärna ta chansen i akt och informera om att http://www.medalj.nu är kraftigt uppdaterad sedan idag. Mer kommer snart.

 

Microsoft VBScript runtime error '800a000d'

 

Type mismatch: 'UBound'

 

/ribbon_show.asp, line 127

 

Lite kvar att göra?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På släpspännen monteras det ju en siffra om man har flera ex av en medalj, tex FMintBM.

 

Vad är det som gäller för dubletter vid montering av orginalmedlajer?

Jag har fåt olika svar när jag har frågat mig fram.

 

1: Endast en orginalmedalj av varje sort bäres.

 

2: Medaljbandet förses med siffra precis som släpspännet.

 

3: Samtliga FMintBM monteras, medljerna är "unika" då baksidan på dem är präglade med misson / år, tex KFOR 2000.

Dock monteras endast en NATO / UN medalj för aktuellt område då de inte är "unika".

 

4: Samtliga tilldelade orginalmedaljer monteras.

 

 

Efter att ha tittat på bilderna på Medaljateljéns hemsida så verkar alternativ 3 vara det mest troliga, men det vore trevligt om någon kunde bringa klarhet i frågan.

Link to comment
Share on other sites

På släpspännen monteras det ju en siffra om man har flera ex av en medalj, tex FMintBM.

 

Vad är det som gäller för dubletter vid montering av orginalmedlajer?

Jag har fåt olika svar när jag har frågat mig fram.

 

1: Endast en orginalmedalj av varje sort bäres.

 

2: Medaljbandet förses med siffra precis som släpspännet.

 

3: Samtliga FMintBM monteras, medljerna är "unika" då baksidan på dem är präglade med misson / år, tex KFOR 2000.

Dock monteras endast en NATO / UN medalj för aktuellt område då de inte är "unika".

 

4: Samtliga tilldelade orginalmedaljer monteras.

 

 

Efter att ha tittat på bilderna på Medaljateljéns hemsida så verkar alternativ 3 vara det mest troliga, men det vore trevligt om någon kunde bringa klarhet i frågan.

Alt. 1 och 2 går bort!

Alt. 3 kör jag själv på och är antagligen mest rätt och praktiskt (även enligt flera "monterare" på marknaden). Tror emellertid inte att alt. 4 är helt fel. Varje mission är ju "unik" även om medaljen inte är det.

Link to comment
Share on other sites

Alt. 1 eller 2, helt klart!

Det ser bara fånigt ut med ett antal likadana medaljer i rad.

Självklart att ateljéer förordar att samtliga medaljer ska bäras då de tjänar pengar på det men det är inte kutym att bära dubletter.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Jag är böjd att hålla med Krook.. (Även om jag anser alternativ 1 vara mest rätt). Alternativ 3 och 4 kanske funkar för oss som bara har en handfull medaljer, har man över dussinet 'missioner' så ser det väldigt sjukt och lustigt ut.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Liten sidotråd men jag tänkte kolla med expertisen här !

Är detta korrekt placering ?

Bortse vänligen för att jag inte använder de korrekta benämningarna då jag inte har de i huvudet.

 

Vpl medaljen, Blå US, FBU Skånes Förtjänstetecken i Silver (Översta raden)

Operation Althea, KFOR non art 5, Nijmegen (Undre raden)

 

GMY

>:-(:camo::baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Liten sidotråd men jag tänkte kolla med expertisen här !

Är detta korrekt placering ?

Bortse vänligen för att jag inte använder de korrekta benämningarna då jag inte har de i huvudet.

 

Vpl medaljen, Blå US, FBU Skånes Förtjänstetecken i Silver (Översta raden)

Operation Althea, KFOR non art 5, Nijmegen (Undre raden)

 

GMY

>:-(:camo::baskerKav:

Undre raden skall Nijmegen sitta före Althea och KFOR, annars ser det rätt ut.

/G.L

Edit: valörmässigt bör silvermedaljen (FBU Skåne) placeras före bronsmedaljen (FMintBM/US)

Edited by Göta Lejon
Link to comment
Share on other sites

Jag är böjd att hålla med Krook.. (Även om jag anser alternativ 1 vara mest rätt). Alternativ 3 och 4 kanske funkar för oss som bara har en handfull medaljer, har man över dussinet 'missioner' så ser det väldigt sjukt och lustigt ut.

 

/D

Visst, någonstans finns det givetvis en brytpunkt - jag vill inte heller se ut som en julgran a la sovjetisk/nordkoreansk general på 1:a majparad med t.ex. över dussinet missionsmedaljer. Ser dock inget fel i att bära en-två dubletter. Men, men smaken är som baken och 'fånigare' saker inom FM har jag både sett och varit med om...

Link to comment
Share on other sites

Liten sidotråd men jag tänkte kolla med expertisen här !

Är detta korrekt placering ?

Bortse vänligen för att jag inte använder de korrekta benämningarna då jag inte har de i huvudet.

 

Vpl medaljen, Blå US, FBU Skånes Förtjänstetecken i Silver (Översta raden)

Operation Althea, KFOR non art 5, Nijmegen (Undre raden)

 

GMY

:navy:;-):baskerKav:

Undre raden skall Nijmegen sitta före Althea och KFOR, annars ser det rätt ut.

/G.L

Edit: valörmässigt bör silvermedaljen (FBU Skåne) placeras före bronsmedaljen (FMintBM/US)

Innan editeringen var det rätt. FMs medalj för internationella insatser ska bäras först i gruppen "Svenska medaljer och andra utmärkelsetecken som inte har Konungens bild och kunglig krona", enligt UniRFM 2003 sid 308-309. Härvid bör beaktas att FMVplSM (värnpliktsmedaljen) inte fanns när reglementet trycktes och praxis är att den bärs före FMIntBM trots allt.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Är det någon som vet om det fortfarande är möjligt att hitta / tillverka den civila formen av "ribba"

som uppenbarligen var vanlig förr d.v.s. bouton eller möjligen knapp??

Ja, det finns möjligheter, iaf att köpa från utlandet. Jag har inga kontakter men LtP eller DaRaven kanske har?

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Jag har letat mig blodig efter en återförsäljare av bouton/rosetter men det verkar inte finnas andra än Mörch i CPH som har. De har dessutom enbart till de större ordnarna. Bouton bör ju enbart användas för att inndikera ordensinnehav, inte vanliga medaljer.

 

Alternativen miniatyrrosett eller bandrulle få man nog konstruera själv numera. Jag vet ingen tillverkare.

 

Har någon bättre info vore det oerhört intressant.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Nej, det är inte kompatibelt (det har i alla fall inte varit det förut). Men det stora problemet är att tyget är för kort. Holländarna har lite smalare (på längden) ribbor än vad som är standard. Om man monterar om det kommer det att skilja sig från övriga ribbor, vilket inte är så vackert tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Ok tackar för svaret. Vad är standard måttet på ribbor?

Det man brukar kalla NATO-standard (och även det vi Svenskar använder) är 35mm breda och 10mm höga.

Om det finns en NATO-standard och det är den vi använder i Sverige; Hur kommer det sig i så fall att bredden på nederländska och svenska släpspännen skiljer sig åt? 33mm respektive 35mm?

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...