Jump to content

Utbildningstecken Granen

Guest

Recommended Posts

Utbildningstecknet Granen är ju till för att visa att man är överlevnadsutbildad. Men får ungdomar försöka erövra detta?

Tänkte främst då på moment fångtjänst (kom inte på nåt bättre ord :D)

För det har ju med krig och grejer och göra.

Men å andra sidan har jag läst till mig i en pärm jag hittade nånstans att kravet är att man "bara" måste ha fångtjänst i teorin. Så då kanske det inte är så farligt ändå?

Någon kunnig som vet?

tack på förhand!

//En som är växt & överlevnadsintresserad

Om du skulle delta i en "riktig" överlevnadsutbildning, skulle du bli tilldelad "granen". Så din fråga borde vara " Får ungdomar delta i sådan överlevnadsutbildning?" Såvitt jag vet får INTE ungdomar göra det. Alltså blir troligtvis svaret på din fråga nej.

Bli inte nedstämd för det. Du behöver bara vänta tills du inte räknas som ungdom längre. Under tiden kan du ju delta i den överlevnadsutbildning som faktiskt finns för ungdommar.

Danne

blev lite fundersam för att på en kurs i Hemavan v. 8 så fanns det en tjej som hade Granen på armen.

Och vid närmare forskning så hade dom (hennes förbund) inte alls gjort så mkt för att få märket!

Väldigt skumt tycker jag. Så som jag förstår det hela är hon alltså inte värdig att bära märket!

dels för att hon är ungdom och dels för att hon inte genomgått alla moment som ingår i kravet för Granen.

Men det var ju bra att det blev utrett (stavning?) :D

Tack igen!

//sitter och väntar på att bli gammal och försöka ta Granen :D

Tyvärr så behöver man göra olika mycket för att få sin gran. Enligt reglerna så ska man ha en överlevnadsvecka och tillämpad fångtjänst (tror inte det räcker med teori)

När vi tog vårat märke så gjorde vi överlevnadsutbildningen och sedan gick vi strappatsen som då hade fångtjänst som ett moment. Strappatsen fick överlevnadsveckan att likna semester och så har jag hört de som hade lungnare överlevnadveckor än den vi hade så..... Om du går in på min profil, därefter hemsidan, länken "1.komp" och sedan länken "KB strappats" så kan du läsa om vad vi gjorde.

Vet inte om man inte får ta märket som ungdom men utgår från att du vet vilka instruktörer som krävs med tanke på ditt namn och de brukar vara bristvara.

EOD

Det där med inströktörer. Min bror bär Fenix fågeln på armen men han har jag inte kunnat träffat på ett tag. Det var därför jag sökte svar här :)

Men det stod iaf i hans pärm att man "bara" behövde ha fångtjänst i teorin.

Att: EOD

Skall genast titta igenom strappatsberättelsen :thumbs:

fråga: Gjorde du provet för märket under vpl??

eller efteråt, typ FBU, HV eller nåt annat frivilligt??

Gick strappatsen under vpl:n på Ing 2. Själva strappatsen är en sak som lever kvar sedan IB 12 tiden som där levde kvar från den tiden då de hade jägare.

faktiskt en utav de mest läorika övningarna jag genomfört. När man trodde att man inte skulle kunna ta ett steg till....gick man fyra dagar till.

EOD

Har läst hela grejen nu. Mkt intressant! ;)

Åhh, jag "längtar" tills jag får göra nåt liknande.

Tror jag iaf.

Kom på en fråga till. Kan man bli överlevnadsinstruktör som reservoff?

eller bara som yoff?

Som Amröjare så skulle vi inte gå strappatsen (som jag skrev på hemsidan) men vi fick göra det ändå.

Innan såg man fram till det.

Under den frågade man sig hur man kunde ha varit så jävla dum och gjort det friviligt.

Efter ser man tillbaka på det och inser hur mycket man lärde sig om sig själv, gruppdynamik, ledarskap o.s.v.

Vet inte om Roff kan bli överlevnadsinstruktörer, de är ju officerare som alla andra men kan nog vara svårt att övertyga sin chef att denna utbildning är viktig för att man ska kunna fungera i sin tjänst.

EOD

Guest Hanfot

Ungdomar får lov att genomföra Granen utb. Men tyvärr så finns det alldeles för få instr. Med instr så men ar jag ngn som har lägsta "Yrkesofficer utb i särskild ordning..." (ingår lite beteckningar som jag inte kan i huvudet).

I sitt kortaste sammanhang så är överlevnads ÖVNINGEN tre dagar. Till det kommer teori utb. Under de dagar så ingår då inte jakt, slakt, flykt och fångförhör. Dessa behöver man då bara i teorin. Klurigheten ligger i att det är bara bärare av Fågel Fenix, dvs överlevnadsinstr, som får lov att utb i jakt, slakt, flykt och fångförhör. Då blir det ännu färre instr att tillgå.

Att Hanfot

Då får man fråga bror om han kan tänka sig ta sig an oss ungdomar här hemma :D

Skulle onekligen vara intressant att få mera överlevnadskunskap!

Och nu undrar väl ni varför jag skriver här och inte ringer bror med en gång och frågar allt. Men som jag skrev tidigare så kan jag itne få tag på honom. Han är änna bortrest.

Men tack för alla svar!

Ha!, det kan vara så väl att jag är anmäld till den kursen :)

för jag vet att jag är anmäld till ngn fjällkurs men vilken det nu var det vet i rackarn..

Jaja, det märker vi :thumbs:

Enligt försvarets överlevnadsenhet finns det inget i denna utbildning som är av den nivå att det skulle strida mot FUF (frivillig ungdomsversamhet inom försvarsmakten)

Detta enligt en Kapten som jobbar där..

@Ove

Men det är ju helt underbart! :)

iaf för min, våran del, vi som vill ha överlevnad.

Skall kolla med folket om det finns intresse också vidare.

Sen får man väl prata med bror och förhoppningvis så får man sig ett granen-märke nån gång :thumbs:

p.s gonatt d.s