Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har ett tag funderat på att investera i en Carinthia Obserber bivybag.

http://www.recon.se/Sovsackar/sovsack.htm

http://www.militaryshop.se/produkt.cgi?pro...-Tex%20Bivy-bag

Fråger jag ställer mig är:

1. Säckar den ihop vid fötterna och ligger diktan mot sovsäcken så att kondens bildas?

(och i sådana fall, tips på hur man undviker detta med hemma byggda tältpinnar)

2. Hur pass väl passerar fukt ut, dvs är sovsäcken blöt på morgonen?

3. Hur smidig är den att slå upp? uppskattad tid?

4. Står den stadigt på kalfjället vid frisk vind?

Tack på förhand för era erfarenheter.

Posted

Hej Peter!

Kännar inte själva produkten, men svarar ändå.

1. Huruvida plaget rör sovsäcken eller inte spelar ingen roll, därför att:

2. Gore-tex o.dyl. är jätte-bra på att transportera bort fukten!

Frågarna 3 och 4 vet jag inget om :D

Men uttalar mig av erfarenhet, från ägarskapet av ett "Soveposebetræk M/96"

i dansk kamuflasj. Denna har inga teltpinnar, och transporterar bort fukt lika bra

som Gore-tex. (-som funkar via det som kallas "PFTE-Coating", och det har just M/96'an)

Men F-N va den är dyr!... Explorer'an, altså! :/

Kanske du kan hitta den billigare nånstans på internet? ;)

Posted

Min erfarenhet är att Gore tex är riktigt bra, men

överskattas dock ofta.

Gore tex "prasslar". Finns samma egenskap hos Soveposebetræk M/96?

Ja... priset var inte till plånbokens förtjusning. Men efter sökning på

internet hittar jag bara Military shop och recon som återförsäljare.

Postade denna tråd här på SoldF för att jag hört att svenska försvaret

haft just oberservern på prov... kan någon bekräfta detta?

är fortfarande riktigt sugen på att köpa en :)

Posted (edited)

Peter

Titta här... Samma pris... Tyvär!

http://www.military-sleeping-bags.com/home.htm

Elfgren: Inte om det har IRR behandlats, annars har du rätt!

Edit: Glömte att svar på denna frågan:

"Gore tex "prasslar". Finns samma egenskap hos Soveposebetræk M/96?"

Svar ja, men inte mer än att det är taktisk korrekt att anvenda.

Komma ihåg, att om FI verkligen är så nära, då sovar du ju inte... Eller? ;)

Edited by Patroels
Posted

Patroels...

Touche men... tänkte inte i första hand på FI (ajdå... inte rätt forum för den förklaringen :) )

Tänkte mest på tysthet så att djuren jag vill observera inte blir rädda av ljud som dem inte känner igen :D

Vi har väl en eller två naturfotografer... terränglådefotografer i forumet?

Posted

Peter

Jaså, naturfoto!

Men då vill jag råda dig til nånting större och camuflerad. Du behöver ju plats at jobba på, eller?

Om du måsta ligga på magen hela tiden, blir du väl trött för eller sen?

Posted

Jaha, nej, jag tänkte inte observera från den. För lågt belägen och för liten.

Jag vill bara ha något litet som skyddar från vind och regn. Och Observerns storlek gör den även lätt kamouflerad. Läste även på http://www.military-sleeping-bags.com/home.htm att den IRR behandlats... så

när jag gått vilse och räddningshelikoptern flyger över min förläggningsplats så har den ingen nytta av dess IR kamera.

En tarp eller vindsäck är andra alternativ då endast skydd från regn och vind önskas. Men jag vill nog ha gore-texmaterialet nära inpå kroppen då senhöst nätter och vinter är kalla. Den fungerar då som extra isolering från kylan. Tarpen och vindsäcken saknar denna egenskap.

Andra lösningar välkomnas...

Patroels... fotograferar du?

Guest Fågel Fenix
Posted
Hej Peter!

Kännar inte själva produkten, men svarar ändå.

1. Huruvida plaget rör sovsäcken eller inte spelar ingen roll, därför att:

2. Gore-tex o.dyl. är jätte-bra på att transportera bort fukten!

Har en kompis som ligger inne på K4 just nu och de har fått ut sovsäcksäckar i Goretex som de använder ute i lådan. Han sa att sovsäcken var väldigt fuktig efter varje natt så det är ju defenetivt ngt som inte är rätt :):wacko:

Posted (edited)

Peter

Ja då förstår jag bättre. Kanske följande föreslag viile vara bra?

http://www.jerven.no/products.htm

Dom är ju inte andbara, men ändå...

Sen skrivar du såhär:

"Men jag vill nog ha gore-texmaterialet nära inpå kroppen då senhöst nätter och vinter är kalla. Den fungerar då som extra isolering från kylan"... Men nu menar du väl kläder ??

... Nej, jag fotograferar bara egna prylar :huh:

Fågel Fenix.

Först o främst är der ju bara ett vist mängd fukt, som kan slippa ut pr. kvadrat-cm. i timan.

Kommar inte ihåg exakta ciffren :navy: Sen är der ju frågarna om huruvide personerna andas inuti gore-tex'en; då är det inte längre bara det som svettas, som måste transporteras bort. Och om plaggen sitter löst på sovsäcken eller inte. Oxå om det faktisk är regnigt ute, eller inte...

Nu har min hukommelse vist gått sönder igen, men det var vist något stort tysk firma, som räknade ut att Gore-tex inte är vattentät - om det altså utsättas för tryck utifrån: Om man till exempel först drar på sig en Gore-tex-jacka, och sen tar rygg'an på, då vill plaggen inte vara tät där axelremmarna sitter!

Jag får vist stanna nu, innan det blir för teknisk för mig... 8-/

Men rent teoretisk (!) kunna det ju vara, att några av grabbarne på K4 inte uttnyttjar materiellet korrekt?

Edit: Ord-fel

Edited by Patroels
Posted
"Men jag vill nog ha gore-texmaterialet nära inpå kroppen då senhöst nätter och vinter är kalla. Den fungerar då som extra isolering från kylan"... Men nu menar du väl kläder ??

Nja... jag menar att om jag på sommaren ligger i en sovsäck och dessutom en observer, så misstänker jag att det blir för varmt och svetten + kondens hinner ej transporteras bort. Senhöst och vinter däremot vill jag ha observerns isolering för att inte frysa. Då kondensen är den större producenten av fukt ställt mot svett. Och då hinner fukten transporteras bort.

tror jag... hoppas jag

vill inte behöva torka sovsäcken halva dagen pga att jag sovit för varmt och illa vald utrustning.

Posted

Peter

Nu är jag verkligen förvirrat:

"Om jag på sommaren ligger i en sovsäck och dessutom en observer, så misstänker jag att det blir för varmt och svetten + kondens hinner ej transporteras bort."

:D Jamen då brukar du kanske en sovsäck der är för varm ;)

"Senhöst och vinter däremot vill jag ha observerns isolering för att inte frysa. Då kondensen är den större producenten av fukt ställt mot svett. Och då hinner fukten transporteras bort."

:) Nej peter, det är väl sovsäcken som hållar dig varm, och Observer'en som ger ett isolerande luft-skikt runt sovsäcken :D

"...svetten + kondens..." Och "...kondensen är den större producenten av fukt ställt mot svett"

Nejnejnej :) Båda utandningsluft och svett årsakar kondens :D

Guest Fågel Fenix
Posted
\\//

Fågel Fenix.

Först o främst är der ju bara ett vist mängd fukt, som kan slippa ut pr. kvadrat-cm. i timan.

Kommar inte ihåg exakta ciffren :D  Sen är der ju frågarna om huruvide personerna andas inuti gore-tex'en; då är det inte längre bara det som svettas, som måste transporteras bort. Och om plaggen sitter löst på sovsäcken eller inte. Oxå om det faktisk är regnigt ute, eller inte...

Nu har min hukommelse vist gått sönder igen, men det var vist något stort tysk firma, som räknade ut att Gore-tex inte är vattentät - om det altså utsättas för tryck utifrån: Om man till exempel först drar på sig en Gore-tex-jacka, och sen tar rygg'an på, då vill plaggen inte vara tät där axelremmarna sitter!

Jag får vist stanna nu, innan det blir för teknisk för mig... :D

Men rent teoretisk (!) kunna det ju vara, att några av grabbarne på K4 inte uttnyttjar materiellet korrekt?

Edit: Ord-fel

Visst kan Gore Tex tyget bara släppa ut viss mängd fukt/tidenhet. Om man då svettas mkt så hinner ju inte fukten ut. Det är jag med på ;)

Har själv upplevt att väta tränger igenom på axlar och till viss del även rygg då man bär ryggsäck + ett härligt skyfall :D

Visst grabbarna kanske bara inte använde det riktigt. De har ju bara legat inne i en månad. :P

Men befälen borde ju ha berättat om bästa användningssätt ? :)

Ful Skrev...

En snabb fråga bara: Varför får K4 så mkt ny utrustning?

Dom är ju mkt ute. Flest fältdygn av alla vpl har jag läst. Då behöver de väl lite bättre grejer ?

De kan även plocka ut Meindlkängor ifrån förådet! :)

Posted
En snabb fråga bara: Varför får K4 så mkt ny utrustning?

Dom är ju mkt ute. Flest fältdygn av alla vpl har jag läst. Då behöver de väl lite bättre grejer ?

De kan även plocka ut Meindlkängor ifrån förådet! :D

Det är samma sak överallt, de som är ute mycket i fält får mer utrustning...

Vi på kbskolan fick ut, 70 säcken, triangiakök och sovsäckar. Det fick inte soldaterna.

Helt ok tycker jag, de som är ute mycket ska ha bättre prylar.

(K4 nissarna får ju knappt se logementet =)

Posted (edited)

Iof låg jag på luftburen, men span på k3 är ju garanterat ute lika mkt som de på k4 dvs hela tiden.

Och vi på LBB har nått fruktansvärt mkt grejjer per grp borde inte vi få lättare värmejackor mm då?

Edited by Ful
Posted

Som jag förstått det så fungerar även ett goretex tält som ett isolerande lager även om det andas. Temperaturen i tältet stiger markant pga värmestrålningen din kropp avger och din utandningsluft.

Om temperaturen inne i tältet är +10 grader och utetemperaturen är -10 så möts de båda luft lagren vid tältduken. Den varma men också fuktiga luften (pga andning) kyls ned. Kall luft kan inte bestå av samma mängd vatten och når sin mättnadsgräns. Det bildas då kondens på tältduken. Goretex är duktig på att andas ut denna varma och fuktiga luft, men som du säger så hinner den inte med allt.

Patroels

"Nej peter, det är väl sovsäcken som hållar dig varm, och Observer'en som ger ett isolerande luft-skikt runt sovsäcken "

Vad jag tänker mig är att när observern vid fotändan ligger diktan mot sovsäcken så hamnar kondens direkt på sovsäcken som blir blöt.

Men jag antar att det är något jag får leva med. Eller bli lyckligt överraskad över att det inte är så när jag till hösten testar den för första gången. Befinner mig i Kosovo längtar till min första leave då det bär av till fjälls :ak:

Posted

Peter

Då är det bara att önska dig ett snarlikt "leave", och en bra resa til fjällen!

:navy: Men detta vil jag säga dig... Om du verkligen köper Observer'an,

då blir jag tamigfan jätte-avundsjuk på dig :huh: ;) ,O

Posted

är kondensen vid fotändan ngt problem? undrar om det är värt de extra pengarna att investera i 'micro-tent' istället för 'observer'. ser dock inte om den förstnämnda är särskilt bra att observera ifrån...

Posted
Tillägg... jag har ett gore tex tält sedan tidigare. Ett Nallo 2 som jag är mycket nöjd med.

Gore-Tex? Jag trodde Hilleberg endast gjorde tält av sin Kerlon-väv.

Posted

Jepp, de gör bara tält i Kerlon. Har för övrigt ett Akto-tält från dem. Mycket smidigt tält! Lätt att bära och resa. Tar liten plats. å ändå får man plats med en hel del däri...

Posted

106... mmm alldeles riktigt. Fel av mig.

I stort sett vartenda företag som tar fram produkter som andas utvecklar sitt eget system och döper det därefter.