TKraften Posted December 27, 2024 Report Share Posted December 27, 2024 Jag saknar en tråd där man kan spekulera hur det kan bli när Donald Trump nu tar över. (DT) Kommer Elon Musk (EM) bli ngn slags co President eller kommer han klippas bort som exemplet Steve Bannon nån gång i mars 2025? Kommer EM och hans DODGE departement att realiseras? Kommer DODGE kunna skära ner i Usas förvaltning? Kommer DT med våld ta över Grönland och Panamakanalen? Vad blir konsekvensen inom Nato om Usa tar över Grönland med våld? Usas president kan ju inte formellt lämna Nato tack vare en nyskapad lag men kan Nato ändå bli skadeskjutet av DT och hans anhängare? Vad tycker Usas grannar Kanada, Mexico, Cuba och Venezuela om DT och hans utspel. Jag tror att Brasilien gillar väl DT. Kommer DT upplösa FBI och andra departement eller kommer checks and balance kunna hindra detta? Kommer det bli totalt kaos i Usa? Kanske inbördeskrig? Hur kommer Ukraina påverkas? Hur kommer Ryssland, Kina, Nordkorea och Iran påverkas? Taiwan? Sydkorea? EU? Jag har så många frågor. 2025-2030 kan nog bli vårt livs mest händelserikande period och om vi har otur kanske ett fullskaligt krig mot Ryssland ca år 2030. //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted January 8 Author Report Share Posted January 8 Det har inte gått många dagar i januari så har redan den kommande presidenten hotat 3 områden. 1. Panamakanalen tillbaka till Usa. Militär styrka kan inte uteslutas. 2. Grönland anslutas till Usa. Även här hotade DT med att man kan använda sin militär för att få igenom sin vilja. 3. Kanada bli en 51 delstat fast detta uttalande var nog ett skämt. Jag blir inte förvånad om Cuba snart kommer hotas av DT. Jag tycker det är skrämmande att Usa valde denna individ till president. //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted January 9 Report Share Posted January 9 (edited) On 12/27/2024 at 8:24 PM, TKraften said: Jag tror att Brasilien gillar väl DT. Den nuvarande brasilianska presidenten Luiz Inácio Lula da Silva gillar inte Trump om det är han som skall representera brasilianska regeringen. Däremot förre presidenten Jair Bolsonaro gillar Trump. Tillträdande president Donald Trump har bjudit in Jair Bolsonaro till sin kommande installationsceremoni, men den före detta brasilianske presidenten kanske inte kan närvara - han överlämnade sitt pass till myndigheterna under utredningen för att ha hjälpt till att planera och delta i ett kuppförsök 2023 i ett försök att kvarstå i tjänsten. Trump’s second term: What it means for Brazil and Lula Bolsonaro wants his passport back to attend Trump's inauguration Edited January 9 by vikingman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted January 9 Author Report Share Posted January 9 5 hours ago, vikingman said: Den nuvarande brasilianska presidenten Luiz Inácio Lula da Silva gillar inte Trump om det är han som skall representera brasilianska regeringen. Däremot förre presidenten Jair Bolsonaro gillar Trump. Tillträdande president Donald Trump har bjudit in Jair Bolsonaro till sin kommande installationsceremoni, men den före detta brasilianske presidenten kanske inte kan närvara - han överlämnade sitt pass till myndigheterna under utredningen för att ha hjälpt till att planera och delta i ett kuppförsök 2023 i ett försök att kvarstå i tjänsten. Trump’s second term: What it means for Brazil and Lula Bolsonaro wants his passport back to attend Trump's inauguration Tja han kanske bjuder in sina polare Kim och putler till sin installation? Jag tror att de som kommer gynnas bäst är Israel. DT ger dem blankt kort så troligtvis etnisk rensning av Gazaremsan där man förintas Hamas samt tvingar 2 miljoner människor att fly in till Egypten. Syriens närområden till Golanhöjden ockuperas som en bufferzon till buffertzonen Golanhöjden. Libanon kan komma att ockuperas till en stor gränsflod. 1/3 av Västbanken annekteras. Sen kommer Israel att vräka på robotar mot Iran och Yemen. Ukraina kan komma tyvärr bli av med landområden när de tvingas skriva på en orättvis fred om inte putler krånglar för då går Usa all in med att pumpa in krigsmaterial. Det är inte omöjligt att Ukraina på så sätt kan ta tillbaka resten av landet minus den mest östra delen och Krim halvön. Kanske 2015 gränsen återställs? Kina och EU kommer få feta strafftullar vilket kommer medföra handelsstrul och höga räntor. Nato blir skadeskjutet. Panamakanalen, Venezuela, Kuba och Grönland kanske tas över med ekonomisk eller militär styrka. Det enda vi vet är att DT kommer röra om i grytan. //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts