Jump to content

FM Malibloggen: I fredens tjänst


Recommended Posts

Som många FN-veteraner är medvetna om, sker något speciellt efter 90 dagar i ett insatsområde. Det är då man som soldat, officer och civilanställd tilldelas FN-medaljen för sina insatser

På flera platser och vid flera tillfällen har personer ur Mali 15 medaljerats, då förbandet ständigt löst uppgifter eller varit på operationer. Medaljen har bland annat delats ut av Chefen P 7, Sveriges ambassadör i Mali och representater från Arméstaben, ett tecken på det stöd Malistyrkan har.http://blogg.forsvarsmakten.se/malibloggen/files/2022/04/20220205-mali15-jesmol01-nse-260.jpg

FN-medaljen vi nu utmärkts med har en lång historik, den första FN-medaljen togs fram och delades ut redan under KOREA-kriget 1950-53. Nuvarande FN-medalj har en historik sedan 1966 och delas ut till militärer samt polis som deltagit under en gemensam FN-insats i minst 90 dagar. Insatsen kan vara freds-bevarande, -framtvingande men även vara av humanitär art eller vara en hjälpinsats efter katastrof. Medaljen utgörs av en bronsmedaljong med FN-emblemet på ena sidan och texten ”IN THE SERVICE OF PEACE” på andra.

FN har en lång historik av fredsinsatser. Den första sattes upp i mellan östern redan 1948 (UNTSO) och fram till idag kan totalt 72 insatser räknas upp, varav den första fortfarande pågår. FN är med andra ord engagerat i de flesta oroshärdar och viker inte ner sig eller ger upp i första taget. Det har delats ut FN-medalj i lika många år som det genomförts antal FN-insatser. De som erhöll de första medaljerna är idag minst 90 år gamla, förutsatt att de fortfarande lever. Ska trenden fortsätta startar det en ny insats varje år. Så som världen ser ut är det tyvärr nog så att det finns jobb för oss i FN-systemet även i framtiden.

Med den mängd insatser FN gått igenom och längden på många av dem kan man rättvist fråga sig, varför FN? Om fred är svårt att nå, varför satsa på FN? Varför denna insats, sittande styre verkar ju knappt vilja ha IF på plats?

Alternativet är mycket sämre, vi ser tydligt att i delar av världen där våld och brott får fortsätta utom kontroll lider de civila de största offren och våldet sprider sig som en löpeld in i kringliggande regioner. FN må kanske inte lösa krisen i sig men man verkar dämpande i områden som annars hade briserat utom kontroll. Som medaljen förkunnar, vi är här i fredens tjänst. Vi kan inte välja hur andra agerar men vi kan verka för en bättre verklighet för dem som behöver det, värna om deras liv och deras egendom när de inte klarar det själv.

http://blogg.forsvarsmakten.se/malibloggen/files/2022/04/20220322-mali15-jesmol01-medaljceremoni-fn-62.jpg

Utrustning rättas till inför medaljceremoni. Foto: Jesper Moldvik/Försvarsmakten

Vidare har Sverige mycket mer att vinna på att stödja insatsen i MALI. Effekterna av att visa sig vara en trovärdig partner har vi sett inte minst nu under UKRAINA-krisen, där våra stora samarbetspartners öppet förkunnar att vi kan erhålla stöd vid väpnat angrepp. Utan insatser som denna har vi svårt att visa att vi är en trovärdig partner, det görs i handling, inte ord. Att vara här är att försvara Sverige, våra intressen och vår demokrati.

Nuförtiden är det många som sitter hemma framför tv:n och har åsikter högt och lågt kring omvärldens utveckling och vilka lösningar som är de rätta. Många förfäras över världens beskaffenhet och medmänniskors utsatthet men få gör något i realiteten. Insamlingar på TV blir vanligare och vanligare och belyser det faktum att världen varken är rättvis eller säker men också att den enda vägen för de flesta att döva samvetet är att skänka bort en slant till bättre behövande.

Ni har alla valt ett annat sätt, att göra skillnad på riktigt. Att vara och verka i skiten, smutsen och miljön där det faktiskt händer. Där pengarna inte når fram, stödet inte når ut och där den hjälpande handen i första hand inte måste vara ekonomisk utan faktiskt skyddande och avskräckande. Där vi med vår fysiska närvaro agerar sköld för den vanliga människan, där vi med våra kroppar förhindrar vidrigheter och mord och där vi tillsammans med andra representerar ett bättre alternativ än förtryck, terror och konflikt. Ni har gjort detta val, ni vill jobba där få andra vågar.

Det är därför med ära och vördnad jag står med er här idag. Känslan ni ger mig av att se er här framför mig, stolta och rakryggade, med medalj och i FN-färg, i insatsområdet, är obeskrivlig. Bär den med vetskap att ingen har förtjänat denna medalj mer än ni! Ni är det bästa man kan önska som förbandschef och ni gör såväl förbandet som er själv rättvisa, i insatsen såväl som i egenskap av svenska soldater, officerare och civilanställda. Ni soldater är både beviset som essensen i varför GSS-K är helt oumbärliga för vår förmåga att snabbt kunna agera oavsett uppgift och riktning. Ni levererar i alla lägen och pressar oss officerare att utvecklas och bli bättre, såväl som chefer och ledare. Alla i vår insats, såväl Kompani, Stab som NSE, gör ett förbannat bra jobb! Ni kan stå rakryggade idag med denna medalj på ert bröst med vetskap om att den är betald i hårt, idogt och uppoffrande arbete med ett gäng som håller yppersta klass, såväl officer, civil som soldat!

Med er gör jag gärna fortsatta FN-uppdrag, för även om jag så måste vänta 72 insatser till och står närmre 100 år än i min ungdoms dagar så vet jag att ni har min rygg!

Grattis till er medalj och tack för att jag får dela detta med er!”

Peter Andersson
Chef Malistyrkan

img-3495.jpg 20220322-mali15-jesmol01-medaljceremoni- 20220322-mali15-jesmol01-medaljceremoni- 20220322-mali15-jesmol01-medaljceremoni- 20220322-mali15-jesmol01-medaljceremoni- 20220205-mali15-jesmol01-nse-355.jpg 20220205-mali15-jesmol01-nse-144.jpg

*Bloggen är nu åter fungerande efter en stunds tekniska problem med uppladdning, fler inlägg kommer publiceras framöver.

Läsa hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...