FurirJönsson Posted April 6, 2022 Report Share Posted April 6, 2022 Hej, för ca 30 år sedan köpte flottan ett systerfartyg till Hms Trossö. Fartyget genom gick en omfattande sanering och en remo påbörjades. I samma veva så inträffade den eviga freden och remon avslutades och fartyget såldes till Norge säjs det. Nån som vet vad som hände med fartyget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted April 6, 2022 Report Share Posted April 6, 2022 (edited) 2 hours ago, FurirJönsson said: Hej, för ca 30 år sedan köpte flottan ett systerfartyg till Hms Trossö. Fartyget genom gick en omfattande sanering och en remo påbörjades. I samma veva så inträffade den eviga freden och remon avslutades och fartyget såldes till Norge säjs det. Nån som vet vad som hände med fartyget? Man var tvungen att avbryta remo pga. att man bl a hittade asbest. Fartyget var även i sämre skick i övrigt än vad man hade förväntat sig. Eftersom både Trossö och systerfartyget som inköptes ursprungligen tillhörde Akademik Shuleykin-klassen av 10 st finskbyggda och ryskägda havsforskningsfartyg, och det bara finns ett fartyg av klassen som skrotats hittills så gissar jag att det är detta fartyg som inköptes för remo. Det var Professor Polshkov och om min gissning stämmer att det var hon så blev hon avskriven 2013-07-18 och skrotades senare i Vietnam. Akademik Shuleykin-class oceanographic research vessel Projekt 637 (Finland), typ Akademik Shuleikin Professor Polshkov Hon var tilldelad ett svenskt namn, men tyvärr har jag glömt det (står kanske i boken Örlogsfartyg). För övrigt så hittade man asbest även på Trossö 2011 trots att hon då skulle vara sanerad: Asbest hittades ombord på HMS Trossö /Per Edited April 6, 2022 by Perman 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FurirJönsson Posted April 7, 2022 Author Report Share Posted April 7, 2022 Hms Korsö har jag för mej var ett alternativ. Ett systerfartyg används som polarkryssningsfartyg av en Malmö redare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pärmtroll Posted April 8, 2022 Report Share Posted April 8, 2022 HMS Trossös storasyster var tänkt att döpas till HMS Ornö. Hon hette ursprungligen Akademik Gambratiev, byggd vid Valmet Oy i Helsingfors och sjösatt 1983. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted April 8, 2022 Report Share Posted April 8, 2022 (edited) Tack för info! Försökte hitta mer info om f. d. Ornö och hittade till slut en öppen artikel på dn.se från 2001. Försvaret köpte dyrt skrotfartyg Efter ytterligare sökande kom jag fram till att hon otroligt nog fortfarande verkar finnas och vara aktiv. Hon heter idag enligt wiki Nansen Explorer och används som polar kryssningsfartyg. Quote Akademik Gamburtsye, 1983 IMO: 8118994; 1997 renamed Fregat; 2003 renamed Nordsyssel (used by the governor of Svalbard); 2014 renamed Polar Surveyor (survey ship for Gardline Marine Sciences); 2020 renamed Nansen Explorer and converted to polar expedition yacht for Nansen Polar Expeditions (foto: wefollowheroes.com) MV Nansen Explorer Här syns hon 2007 som MS Nordsyssel guvernörens (eller sysselmannens) fartyg på Spetsbergen: (foto: Hannes Grobe) Det är roligt att kunna hitta f d fartyg från Marinen som fortfarande används, även om fartyget i detta fall aldrig kom i tjänst i FM. /Per Edited April 8, 2022 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts