Jump to content

Fordonsförare (gruppbefäl) P7

Recommended Posts

Så. Mönstrade idag och fick befattningen Fordonsförare (GB) på P7. Hade hoppats på stridsfordon 90 eller Logistiksoldat men tydligen räckte inte en 5a på psykologtestet för stridsfordon och liknande samt att det inte fanns plats för Logistiksoldat på P7. 

Min fråga är då: Vad är skillnaden mellan Logistiksoldat och Fordonsförare? Vilka uppgifter arbetar man med som Fordonsförare? Samt vad gruppbefälsrollen innebär. 

Enligt inskrivningshandläggaren ska fordonsförare och logistiksoldat vara mycket snarlika. Någon som kan förklara mer på djupet vad som skiljer dem åt och vad jag kan förvänta mig?

• 2 weeks later...
On 12/21/2020 at 1:05 PM, Lubbe02 said:

Så. Mönstrade idag och fick befattningen Fordonsförare (GB) på P7. Hade hoppats på stridsfordon 90 eller Logistiksoldat men tydligen räckte inte en 5a på psykologtestet för stridsfordon och liknande samt att det inte fanns plats för Logistiksoldat på P7. 

Min fråga är då: Vad är skillnaden mellan Logistiksoldat och Fordonsförare? Vilka uppgifter arbetar man med som Fordonsförare? Samt vad gruppbefälsrollen innebär. 

Enligt inskrivningshandläggaren ska fordonsförare och logistiksoldat vara mycket snarlika. Någon som kan förklara mer på djupet vad som skiljer dem åt och vad jag kan förvänta mig?

Som fordonsförare kan du bli placerad på exempelvis en tross/pack-grupp. Att det är två olika befattningar beror på att olina befattningar har olika krav. För att bli uttagen till fordonsförare behöver du ex ha B-kort, det behöver du ev inte ha för att bli logistiksoldat. 

Fordonsförarens uppgift är att köra gruppens fordon (troligtvis en lastbil) samt att ta hand om den. Utöver det ingår du såklart i gruppen och hjälper till med gruppens huvudsakliga uppgifter. 

Fordonsförare finns på en rad olika platser i FM så exakta detaljer om vilken typ av grupp du placeras på får nog ge sig när du är på plats på P7.