Jump to content

Mösskapell

connesieur

Recommended Posts

Ta en titt på bilden nedan. Jämför den svenska officeren från flygvapnets mössa med de amerikanska gossarnas. Den svenska förefaller vara av 'mjukare' sort, dvs inte uppspänd så den håller en konstant rund form. Varför har inte Sverige en mössa av mer ståndaktig modell? Ligger det månne någon tradition i detta? Det blir, i mitt tycke, betydligt snyggare med ett mösskapell av hårdare modell. Ryska jättemössor ser dock inte så bra ut... :angry:

Bilden (stor): http://www.defenselink.mil/photos/Feb2001/...D-2987S-001.jpg

Edited by connesieur

När man får ut skärmmössan från förrådet är den bedrövligt slapp och knölig. Ber man då snällt får man också en ring att sätta inuti mössan som spänner ut mösskullen så att den får det mer "amerikanska" stuket. Sen finns det ju även de som föredrar den "tyska" stukningen där sidorna på mösskullen stukas nedåt. Denne general har dock valt att helt enkelt ha en icke spänd mösskulle, min personliga åsikt är att det ser lite slappt ut.

Jag kan inte se bilden, men tittar man på gamla FV-mössor är de mer spända än dagens (fastän båda heter m/30).

Arméns skärmmössa har samma mösskulle året om, i FV och marinen har man blå vintertid och vit sommartid. Därför går det att ta loss mösskullen då resten av mössan är samma året runt. Om det hänger ihop med att få en bra stukning eller inte vet jag inte, men jag misstänker att det blir svårt då mösskullen bara är en tunn tygbit.

Jag kan inte se bilden, men tittar man på gamla FV-mössor är de mer spända än dagens (fastän båda heter m/30).
Arméns skärmmössa har samma mösskulle året om, i FV och marinen har man blå vintertid och vit sommartid. Därför går det att ta loss mösskullen då resten av mössan är samma året runt. Om det hänger ihop med att få en bra stukning eller inte vet jag inte, men jag misstänker att det blir svårt då mösskullen bara är en tunn tygbit.

Amerikanarna har samma sak på sin. De byter bara ut tyget om de skall ha vitt eller khaki (stavas det så?). Den går även att fälla ihop under transport så den inte tar så mycket platts. Jag kan fota min Full Admeral (högsta grad i US navy) mössa i nedfällt läge så får ni se hur den ser ut då...
Edited by henke

Ta en titt på bilden nedan. Jämför den svenska officeren från flygvapnets mössa med de amerikanska gossarnas. Den svenska förefaller vara av 'mjukare' sort, dvs inte uppspänd så den håller en konstant rund form. Varför har inte Sverige en mössa av mer ståndaktig modell?

Senast jag blev orienterad om "situation skärmmössa" så har ringarna till mösskullen utgått. Iaf för personalen i Flottan och det borde ju då gälla för hela FM.

Vet ej varför men så är det.

M.a.o så har vi haft en likvärdig ståndaktiget med jänkarna vad avser skärmmössa :baskerPa:

Sedan med så mycket annat på forumet så verkar det vara dom som aldrig ens kommer i närheten av i detta fallet en skärmmössa som oroar sig mest över olika stuk. Hur man än gör med FVs skärmmössa så ser man ut som en stins när man har den på sig, punkt. :(

Släpp det här nu och acceptera att man ser ut som en stins.

Senast jag blev orienterad om "situation skärmmössa" så har ringarna till mösskullen utgått. Iaf för personalen i Flottan och det borde ju då gälla för hela FM.

Vet ej varför men så är det.

M.a.o så har vi haft en likvärdig ståndaktiget med jänkarna vad avser skärmmössa  :baskerPa:

Hänvisar till mitt tidigare inlägg och envisas med att ringen minsann finns kvar! Mina skärmmössor har då iaf en ordentligt spänd mösskulle.

Och en liten anekdot angående detta med att se ut som en stins.

SFC kliver på tåget iförd m/87, liten tjej rycker mamma i armen och frågar lite försynt vad jag är för en filur varpå mamma svarar: "Antingen är han militär eller så jobbar han på tåget..." Ridå!

Edit: tillägg

Edited by SFC

Anekdot under VkII:

Dåvarande ÖB befinner sig på en perrong tillsammans med dåvarande CM.

ÖB har på sig sin bruna vadmalsuniform och Cm har på sig sin stiliga marinblåa uniform.

Det var inte alltid självklart vem som var ÖB när dessa herrar befann sig i samma sällskap eftersom CM gjorde ett mycket storslagnare intryck.

När dessa guldgalonerade herrar står och väntar på tåget så kommer det förbi en gammal gumma.

-Ursäkta?, säger gumman frågande till CM

-Ja? svarar CM

-Vet konduktörn när tåget till Vetlanda ankommer? :huh:

Kan vara en skröna eller så är den sann...

Ps.

Cm kan vara CFV också... osäker på vem det var

Ds.

Det har hänt mig ett par gånger oftast när jag bytte tåg i Norrköping (där man inte sett en militär i modern tid uppenbarligen).

"Ursäkta, från vilken perrong går tåget till Flen?"

Sen har vi fyra-åringen:

"É du polis?"

"Nej"

"Jahapp ... vaffö haru såna där kläder rå?"

"Jag är militär"

"Jahapp ... va é milletär?"

osv.

/Vargas, begåvad med ett tålamod stort som Atlanten ...

Det bästa är väl ändå när kung Karl XIV Gustav tillsammmans med bl.a dåvarande försvarsministern Björn von Sydow gjorde ett besök vid FN-styrkan i Makedonien.

När dom skulle träffa några lokala Makedonska ämbetsmän (kommer inte ihåg vilken dignitet) så trodde dom att det var försvarsministern som var kung och inte den medföljande fyrstjärniga generalen i fältuniform. :sniper:

The Swede

Vargas: Jag förstår att fyraåringen stod som ett levande frågetecken...

Vilken uniform hade du?

:banana

eller  :sniper:        :alien:

Daglig dräkt med kavaj m/48 påtagen och vitt mösskapell. :blink:

Hänvisar till mitt tidigare inlägg och envisas med att ringen minsann finns kvar! Mina skärmmössor har då iaf en ordentligt spänd mösskulle.

Då är det vi flottister som är speciella då :)

För här hävdar dom att ringen har utgått...

Guest Fågel Fenix

Starka nackmuskler får gubbarna iaf!

Måste vara ganska fet vindfångare de där stålvåfflorna! ;)

EDIT: Ibland blir det bara fel...

Edited by Fågel Fenix

Mässjacka knäpps icke, utan hålls ihop av tillhörande kedja. När man äntrat inombords, lösgörs kedja från någondera (undertecknad komma icke ihåg vilken) av sidorna och mässjackan bärs fortsättningsvis oknäppt. Vid eventuell kortare förflyttning från fordon kan man med god sed och samvete, låta mässjacka vara oknäppt. Sträcka under förflyttning och senioritet i rullan må vara ledstjärna.

(Med andra ord är man regementschef och går från taxin kan man låta skiten vara oknäppt och fan den som opponerar sig!)

Däremot anser jag det högst anmärkningsvärt att regementschefen inte låta föra sin dam vid armen som sig bör för var officer så ock gentleman, utan likt en japansk daimyon låta sin kvinna underdånigt trippa bakom sin man.

Dessutom har hedersvakten snö på kängorna ...

Edit: Nu skall undertecknad ödmjukast söka sina kvarter ...

Edited by Vargas

Det har hänt mig ett par gånger oftast när jag bytte tåg i Norrköping (där man inte sett en militär i modern tid uppenbarligen).

"Ursäkta, från vilken perrong går tåget till Flen?"

Har oxå råkat ut för det!

/Vakten F4 som fortfarande ångrar att han inte ljög för alla okunniga civilister!