Jump to content

Amerikansk öken-fältuniform?

Dahlberg

Recommended Posts

Jag har bara fått för mej att det ska vara snyggt att sätta upp en amerikansk BDU-öken-camoskjorta på väggen, komplett med märken och sånt... Men jag vet inte riktigt hur den ska se ut. Kan nånn hjälpa till med detta? Finns det någon bra site på nätet där man kan köpa? Tanken är även att mitt eget namn ska stå på namnbandet...

uni.PNG

Vad är det för fel på fältskjorta 90 nu då? ;)

Senaste Combat & Survival testade BDU:n i den nyare öken-camon. Det kan finnas länkar där.

Kolla runt lite pådenna sida så kanske du hittar något om hur alla amerikanska märken skall sitta.

Dahlberg.

Gradbeteckningarna på kragen är av tyg och det är samma beteckning på båda sidorna.

Märket ovanför us army taben är märket för airborne qualified (kan vara felstavat).

Märket på vä arm är förbandsmärke, i detta fall 82nd airborne ( AA= All American)

Nationsflaggan skall alltid ha stjärnorna framåt. Finns även i grönt och ökenfärgad.

Namntabs= klicka

Flaggor= Dom har. men inte på hemsidan

Förbandsmärken= gå till amerikanska stridsemblem

Hoppas detta hjälpte :)

märken är inga problem att fåtag på, förutom kragspeglar. dom är helt hopplösa att fixa...

ska du ha en äldre eller nyare "look" på uniformen? eftersom på den nya uniformen är märken och nametapes sand färgade, medanst på de äldre är dom olivfärgade.

Varför Army? ;) du gör det svårt för dig med allt tingeltangel de envisas med på sina uniformer, om du hade valt Marines hade du kunnat komma undan med att KANSKE bara ha USMC-emblemet på vänster bröstficka, gradbeteckningar av metall på kragen, inga namnlappar om man inte haft tid! Kanske flaggor på ärmarna, kanske inte...

http://www.nametapes.com har namnlappar, där köper jag mina,

http://www.marcorsyscom.usmc.mil/sites/mcu.../MCUR/URTOC.htm är uniformsreglemente för USMC

http://www.odcsper.army.mil/default.asp?pageid=69f på den här sidan hittar du arméns uniformer.

Jag blir rörd till tårar för all hjälp... Det är så skönt att man verkligen får hjälp med det man undrar över! TACKAR!

:/

Nu har jag varit inne och beställt... Jag ta en foto av skjortan sen så att folk kan ge ett utlåtande och säga om den är godkänd...

:D

Edited by Dahlberg

BlåGul!

TA BORT DETTA INLÄGG!

Det blev ju mupp, som förhoppningsvis fler märkte... forumet la ned helt plötsligt, och innan dess så blev ett av mina inlägg till fyra stycken... mysko...

Edited by Dahlberg

Ja, en namnlapp ovanför höger bakficka också, den syns ju iofs bara om man inte har sin "blouse" på sig. Normalt märker man plaggen med sitt namn, på insidan av kragen bak i nacken, och på insidan av byxlinningen, vänster sida. Antar att dessa märkningar är en kvarleva från tiden innan namnlapparn började användas. Nu, på skepp etc, så tvättas ju allt tillsammans, alla har sina saker i en nätpåse, sedan tvättas allt i en JÄTTEmaskin, allt får samma färg, sedan får man tillbaka sina (förhoppningsvis) saker, då kan det ju vara bra om även byxorna har en namnlapp!