Jump to content

FM Malibloggen: After Work vid Saharas kant


Recommended Posts

Patruller avverkade, rapporter skrivna och möten avslutade.
Med en arbetsvecka som egentligen aldrig har en ände, var det nu dags för Mali 10:s gemensamma AW.
– Det här har jag längtat efter, säger mekanikern Jakob.

julietpapa-2-72.jpg

Lördagen bjöd på AW för Mali 10.

Det har gått knappt tre månader sedan de första soldaterna ur Mali 10 kom till Timbuktu: tre månader av intryck, kamratskap, rutiner, erfarenheter, tristess och framförallt, oavsett befattning, en massa arbete. Under insats är man nämligen inte arbetstidsreglerad utan ständigt i tjänst – oavsett tid på dygnet.
Det skiljer sig från de flesta andra nationer och FN-anställda på den internationella supercampen, där lördag lunch betyder ledigt de kommande 40 timmarna – men så inte för svenskarna, som oförtrutet knogar på.

atandesoldat-72.jpg

Grillat kycklingbröst, potatissallad, glass och en alkoholfri öl. Kan det bli bättre i Mali?

 

Grillat godare än grönpåse
Som alltid varannan lördag serverades middagen utomhus, på Maffes veranda och lika traditionellt stod grillat på menyn, toppat med fruktsallad och glass till efterrätt. En av de som lät sig smaka var Jakob, som under en längre tid arbetat som mekaniker i triangelbas, men nu är tillbaka på Camp Nobel.
– Det här har jag längtat efter, att leva på stridsportioner är inte kul alls. Samtidigt har jag sett fantastiska vyer, sådana som jag skulle vilja kunna visa min flickvän en dag, säger han.

tobiastrulsvinkar-72.jpg

Tobias och Truls hälsar hem.

maxkakar-72.jpg

Stilstudie i käkande.

linablanger-72.jpg

Grillat, god stämning och glass.

stilstudieninja-72.jpg

Glass är gott i värmen.

qmumsar-72.jpg

Alla lät sig väl smaka av middagen.

barsortiment-72.jpg

Barens sortiment. Komplett alkoholfritt (den ständigt närvarande handspriten undantaget).

fruktsalladglass-72.jpg

Glass och fruktsallad!

kubbstudie-1-72.jpg

Stilstudie i kubb.

mp-overvakade-72.jpg

Matcherna övervakades av Mali 10:s militärpoliser.

kubbstudie-72.jpg

Kubb!

julietpapa-1-72.jpg

Segrarnas tröjor.

socialthang-72.jpg

Skönt häng för de som inte kubbade.

Maliska kubb-mästare korade
Efter middagen röjdes det plats på Maffes, för nu skulle det avgöras: vilket av knappt 20 anmälda lag skulle kunna titulera sig maliska kubbmästare när röken lagt sig. Under stort åskådarantal spelades ett antal matcher i cup-format, innan slutligen JP från Vakt&Eskort stod som segrare – dagen till ära iförda nytryckta lagtröjor.
– Vi tog det här seriöst, kubb är ingen lek. Nu ser vi fram emot de öppna afrikanska mästerskapen, säger Hanna med ett leende.
AW:n avslutades med traditionsenlig frågesport. Till sist, så självklart jobbades det fortfarande på olika ställen på Camp Nobel under lördagskvällen – vakten skulle bemannas till exempel. Till de som gjorde det och andra saker som alltid måste göras: Tack!

 

Läsa hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...