Jump to content

MilitärbonadenBasker

Fu Dahlberg

Recommended Posts

Har suttit ett tag och funderat på hur det kommer sig att baskern har blivit det "status"-plagget som det blivit idag...

Mina frågor är alltså:

1. Vilket förband var först med basker, internationellt?

2. Varför tog dom Baskern som huvudbonad?

3. Hur kommer det sig att Baskern har fått sådan "Elit"staus över världen?

4.Hur många baskermodeller har funnits i Sverige? Pansars första såg ju mer ut som en stort kastrullock :D

Ånej, den här tråden kommer att slå alla rekord om inget görs fort!

Nej... Jag kommer ha järnkoll på den... all början till Statusnack kommer raderas av Moi...

Jag vill ha konkret fakta! inget annat... och små lösa spekulationer kan gå också...

3. Hur kommer det sig att Baskern har fått sådan "Elit"status över världen?

Elit? nja en gång i tiden kanske, men det stadiet passerades väl med råge när var och varannan milisman i Afrika började bära basker.:baskerMusik:

Men basker är inte det en spansk folkgrupp el dyl. :D

Om jag inte har alldeles fel, är något osäker, så började det hela med Schweiziska (är det rättstavat så vinner jag ett pris, eller?) legosoldater på 14- 1500talet som bar just basker. Har ni varit i Rom och kollat in Vatikanen så har ni säkert sett Schweizer gardet, såna mössor alltså.

Dom där soldaterna ansågs vara mycket dugliga och allmänt jättetuffa så andra soldater började kopiera deras uniformer o.s.v., detta har sedan levt kvar till vår tid. Dom tuffaste och bästa soldaterna bär basker.

Sedan tror jag att baskern försvann ut lite i skymundan och dök sedan upp inom pansarförbanden eftersom det är en ganska bra mössa att ha inuti pansarvagnar. Pansarbaskrarna gjordes svarta eftersom oljefläckar inte skulle synas.

Det är vad jag tror mig veta om baskers historia, blev kanske lite besvarat på dina frågor.

Guest Fågel Fenix

>>Mace

då är ju frågan varför de började med baskrar överhuvudtaget?? ;)

För särskilt praktiskt verkar det ju inte. men skall man vara fin så får man väl lida pin :D:baskerPa:

Att pansarnisarna tog den kan man ju förstå. Mjukt och gott. Slipper trä-mot-plåt-effekten :D

Att pansarnisarna tog den kan man ju förstå. Mjukt och gott. Slipper trä-mot-plåt-effekten :D

Precis, förhindrar att man får en massa sågspån som dräller omkring i vagnen ... :D

:baskerPa::D:D

Underbart The Swede! Om man bara kunde övertyga rätt personer om att det är den modellen som skall gälla from nästa UniR FM utgåva. Tänk rader av jägarskallar med gröna sotarmössor på knoppen ... :D

Vad jag hört, och inte har belägg för, så var baskern en typ av oljetrasa som vagnsbesättningarna använde. När den inte användes sattes den på huvudet. Eller tvärtom att baskern kunde användas som oljetrasa.  :wub:  :}

Om man läser länken Mats lade upp ser man att brittiska stridsvagnsbesättningar tidigare hade skärmmössa som krävde att hakbandet bars under hakan (oftast sitter hakbandet framtill, bl a på svenska skärmmössor) och att de blev skitiga. Alltså började man använda en svart basker (så att fläckarna inte syntes) med justerbart band som satt kvar på huvudet utan hjälp. Baskermärket tillkom senare.

Söker man lite med hjälp av Google kan man se att basker som huvudbonad användes kring medelhavet ett par hundra år innan kristus. Därefter "flyttade" den till Baskien och södra Frankrike.

Allt ovanstående är fritt översatt.