Jump to content

Hemvärnets kontraktmärke

Dahlberg

Recommended Posts

Fick ett kontraktsmärke nu idag som visar att jag fullföjde mitt Hv-kontrakt förra året...

Har inte kollat speciellt efter detta i UnirFM-03, men jag har för mej att det inte står någonstans vart på fältuniformen man sätter hemvärnets kontraktsmärke...

Soldatprovsmärket kan man ju sätta på vänstra bröstfickans "flärp", på namnbrickan, eller ovanför namnbrickshållaren... Ska man sätta kontraktsmärket bredvid soldatprovsmärket? Nånn som vet?

:huh:

Det står ju ingenting om att man kan sätta soldatprovsmärket på dragkedjsflärpen... Är det borttaget, eller är det bara allmännt vedertaget att det ska sitta där? Det här var det jag hittade... Efter en spark av The Swede till UniRFM-03:

Sid. 215: "Soldatprovs-/officersprovsmärke får anbringas på namnskylten eller bäras

på uniformen enligt förbandschefs (motsv) bestämmande."

Sid. 254: "Bärs enligt bestämmelserna för utmärkelser i bil 4. Får även bäras på fältjacka (motsv) ovanför namnbandet enligt förbandschefs (motsv) bestämmande."

Hur ska jag tolka det? Är det så att man FÅR, om man vill, sätta märket antingen ovanför namnbandet, eller på namnskylten? Eller får man bara sätta dem där efter förbandschefens order?

Och "bilaga 4", som det står om på sid. 254! Vart finns den i UniRFM-03?!

Ja som Dahlberg säger..vart finns bil 4?

Visst har kontraktsmärket uppnått det önsakde syftet men...varför sätta dem på fältjackan? Metall som kan låta och blänka..tejpa över...jaha och vem ser det bakom tejpen? :baskerHKP:

Visst har kontraktsmärket uppnått det önsakde syftet men...varför sätta dem på fältjackan? Metall som kan låta och blänka..tejpa över...jaha och vem ser det bakom tejpen? :huh:

Ja, så jäkligt mycket blänker det ju inte, märket är ju mörkt bronsfärgat, med en mörkblå rand runt...

Sid. 254: "Bärs enligt bestämmelserna för utmärkelser i bil 4. Får även bäras på fältjacka (motsv) ovanför namnbandet enligt förbandschefs (motsv) bestämmande."

....

Och "bilaga 4", som det står om på sid. 254! Vart finns den i UniRFM-03?!

Verkar vara en felskrivning, det hänvisas till "bestämmelserna för utmärkelser i bil 4.". Skulle tro att det är Bilaga 3 Utmärkelser som avses.

Fick ett kontraktsmärke nu idag som visar att jag fullföjde mitt Hv-kontrakt förra året...

det var fan, har vi såna märken, hur länge har dom funnits?

De har väl funnits nått år nu i varje fall, men det är ju segt som vanligt och vi börjar ju inte få dom förrän nu...

Jag blir förvirrad av UniRFM och går i ren frustration till min fältjacka och sätter fast kontraktsmärket ovanför soldatprovsmärket på fickflärpen... Man kan ju inte sätta märkena ovanför namnbandet, det blir ju stora hål i tyget ju! Och på namnbrickan så står det en massa så man täcker ju bara text med en massa märken... :baskerHKP:

Kontraktsmärke - lägg i en låda och släng lådan. Har man inte fullgjort sitt kontrakt ska man f-n i mig inte ha någon uniform att fästa det på. Ytterliggare en fullständigt onödig pryl, t.o.m värre än tvättlappen :baskerHKP::((:D

Guest Lt. payne

Ja, att lägga pengar på ett bevis att man gjort kontraktstiden??

:baskerPa:

Jag hade fyllt mitt kontrakt den 21 :e januari i år, ska jag inte göra mer sen? :)

Jag hade fyllt mitt kontrakt den 21 :e januari i år, ska jag inte göra mer sen?  :baskerPa:

Precis vad jag funderade på!

Det känns lite som att man fokuserar på lite fel mål. Att uppfylla den kontrakterade tiden får inte vara slutmålet, det måste ju ändå vara att öka närvaron över hela utbildningsåret.

Alla som genomför en Hv KFÖ på ett dygn uppfyller ju sin tid, det vore illa om man inte såg röken av dom gubbarna undet resten av året.

Det vore tråkigt om det blir så att än idag sätter sig ner å vilar fötterna efter kontraktsuppfyllnad.

Nej, fram med en rosa mössa som vi kan dela ut till alla som inte uppfyller sin kontrakterade tid...

Jag håller med er om att märket kanske känns onödigt när man kan få det efter en bara en helg på ett år. Det skulle istället stå jämna antalet timmar som man fullgjort, typ: 20, 50, 100 och 200 timmar, då skulle ju folk "kämpa" och jobba för sitt märke...

Nog om det, jag frågade ju faktiskt om VART man ska sätta märket, och ingenting annat... Är det nånn som vet?!

Nä, jag har ju inte fått något bra svar på mina frågor...

Jag frågade så här:

Det står ju ingenting om att man kan sätta soldatprovsmärket på dragkedjsflärpen... Är det borttaget, eller är det bara allmännt vedertaget att det ska sitta där? Det här var det jag hittade... Efter en spark av The Swede till UniRFM-03:

Sid. 215: "Soldatprovs-/officersprovsmärke får anbringas på namnskylten eller bäras

på uniformen enligt förbandschefs (motsv) bestämmande."

Hur ska jag tolka det? Är det så att man FÅR, om man vill, sätta märket antingen ovanför namnbandet, eller på namnskylten? Eller får man bara sätta dem där efter förbandschefens order?

:ph34r:

Jag ska allt gå hem till min förbandschef, slå in dörren, och trycka upp UnirFM i ansiktet (och efter det trycka upp den någan annanstans) på honom och fråga lite argt hysteriskt vart man ska ha märket... närå...

Jag tackar för den hjälp jag har fått! :ph34r:

Visst har kontraktsmärket uppnått det önsakde syftet men...varför sätta dem på fältjackan? Metall som kan låta och blänka..tejpa över...jaha och vem ser det bakom tejpen? :D

Ja, så jäkligt mycket blänker det ju inte, märket är ju mörkt bronsfärgat, med en mörkblå rand runt...

Huh?!? Har ni hört talas om "ta bort"? Klart som f*n att man inte har utmärkelser (små som stora) på sig i fält, du har ju inte heller namnbricka, och den skulle ju kunna ha en praktisk användning i motsats till soldatprovsmärke (motsvarande).

/Forsberg - som inte har soldatprovsmärke på sin fält-fältjacka.

...Klart som f*n att man inte har utmärkelser (små som stora) på sig i fält, du har ju inte heller namnbricka, och den skulle ju kunna ha en praktisk användning i motsats till soldatprovsmärke (motsvarande).

Nä, såklart att man inte har på sig varken soldatprovsmärke, kontraktsmärke eller årtalsmärke på uniformen i fält. Men man har ju två m/90-uniformer, en "fin", som man har på möten och inomhus-sittande verksamhet, som kan blänka av märken (Bara de som man får ha enligt UnirFM, vill säga) och en "ful" som man kan kladda ned så mycket man vill i fält... så är mitt problem löst...

/Dahlberg - Som inte heller har på sitt soldatprovsmärke på sin fält-fältjacka...

...Klart som f*n att man inte har utmärkelser (små som stora) på sig i fält, du har ju inte heller namnbricka, och den skulle ju kunna ha en praktisk användning i motsats till soldatprovsmärke (motsvarande).

Nä, såklart att man inte har på sig varken soldatprovsmärke, kontraktsmärke eller årtalsmärke på uniformen i fält. Men man har ju två m/90-uniformer, en "fin", som man har på möten och inomhus-sittande verksamhet, som kan blänka av märken (Bara de som man får ha enligt UnirFM, vill säga) och en "ful" som man kan kladda ned så mycket man vill i fält... så är mitt problem löst...

/Dahlberg - Som inte heller har på sitt soldatprovsmärke på sin fält-fältjacka...

Hoppas du inte tog illa upp, jag tyckte bara att det verkade som om alla ville gå runt runt och blänka så mkt som möjligt. :D

Naturligtvis har man två Fältuniformer, hur skulle man överleva annars :D

/Forsberg - som inte vill få folk efter sig i mörka gränder :wub:

men visst är det lite märkligt att samma organisation som kan skriva flera böcker om hur kläder får/inte får bäras kan dela ut ett märke och inte nöjaktigt klara ut hur,när och var det skall bäras ?

För även om det står i UniRFM så lämnar det ju fältet öppet för tolkningar/missförstånd och dessa tolkningar/missförstånd har en förmåga att öka med kvadraten på de antal led informationen färdas igenom. Hur svårt hade det varit att skriva en lättfattad lathund av ett A5-arks storlek och dela ut samtidigt som kontraktsmärket ? Själv lägger jag mina kontraktsmärken i en stor låda tillsammans med en massa andra obskyra militära detaljer och någon gång, när jag dött och barnbarnen hittar denna låda så kommer de få väldiga bekymmer med att reda ut varför jag hade allt detta :blink:

jag tycker också att kontraktsmärken för enskilda soldater är lite snett om än vällovligt. Vore bättre att fokusera på förbandens förmåga och eventuellt utdela märken efter hur väl exempelvis plutonen lyckats med att nå uppsatta mål.

@ Dahlberg:

Vi har fått order om att fästa kontraktsmärken på höger "bröstficksflärp" :blink:

Detta för att dem av oss som har soldatprovsmärke SKALL ha detta på vänstra "bröstficksflärpen".

Sen finns det ju märkesidioter... Kom en kille med 3 soldatprovsmärken på höjden samt 2 kontraktsmärken...

Befälen kommenterade inte det så mycket vid övningsstarten på fredagskvällen, men vid morgonvisitationen på lördagen stegade en FV fänrik fram och fäste en magnet vid märkena, helt tyst gjorde helt om och lämnade... :D

Det får(enligt senare uppgifter från samma fänrik) endast fästas ett märke på varflärp.

Får finnas lite måtta... Men när man bara har "inomhustjänst"/ icke fältmässighet så kan de ju komma fram...