Jump to content

Fys och vattenträning


Frukten

Recommended Posts

Hej! Jag är 17 år just nu och ska ansöka till röjdyk när jag har gått ut gymnasiet. För tillfället tränar jag 6 ggr/veckan med ett schema som ser ut ung. såhär:

Mån - Styrka (Pullups, pushups, dips, squats + kettlebell övningar för uthållighet)

Tis - Simning

Ons - Styrka

Tors - Simning

Fre - Styrka

Lör - Simning

Sön - vila

 

Jag undrar dock om det går att få in löpning här också? Jag funderade om det går att köra löpning innan simningen? Jag vet inte om detta håller rent fysiskt

eller om det är orimligt men skulle vara bra att få lite feedback från er som tränar mycket här!

Sen när det gäller själva simningen så kör jag just nu bara längder fram och tillbaka och ibland distansdykning (rekord är 30m just nu), men det känns som det

är bra att köra andra övningar också (inför röjdyk). Jag tänkte köra deras egna vattenfyspass men det funkar tyvärr inte då hallen där jag bor har bara en bassäng

som är öppen för träningssim som bara är 1,8m djup (och man får inte dyka där) medan deras bassäng som är 5m djup (tävlingbassängen) är avstängd för allmänheten.

Så om någon har något tips på övningar man kan köra i 1,8m före/efter/istället för längder så skulle det vara grymt. Tack! :)

 

MVH Måns

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • Super Administrators

Kolla denna broschyr från Försvarsmakten.

Det finns en del om vattenträning på sid 20. Röjdykaren i materialet säger att han varierade sin träning med "tuffa"/"lugna" veckor 

http://jobb.forsvarsmakten.se/siteassets/02-vagen-in/grundutbildning/trana.pdf

 

Här är lite detaljer kring Röjdykarnas vattenfys

Workout of the Day ”Bogdan” Ver2.5

Bakgrund: Detta vattenfyspasset är publicerat för att du skall kunna få en bild av vilken nivå som krävs för att klara den kompletterande prövningen (tidigare förmönstringen). Det är ett kort pass som görs med max intensitet utan vila mellan övningarna. Du kommer att genomföra exakt detta passet på KP dag 3. Din tid kommer att noteras och ligga till grund för din slutliga bedömning. Se därför till att träna på passet! Genom att träna och förbereda dig väl inför KPen visar du för oss att du är motiverad och kan ta ansvar för din egen träning. Det viktigaste att träna som nybörjare är teknik, men även att du tränar på att kunna påbörja nästa moment trots att du har ”lufthunger”.

http://jobb.forsvarsmakten.se/contentassets/d24c63a34b4e48858a2971f0e838a6d0/wod-bogdan-ver25.pdf

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...