Ing Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Kom att tänka på en grej idag när jag stod och sopade grus... ..man ser på varannan bild från missioner i utlandet stora byggen med sandsäckar, men är det NÅGON som använt sandsäckar under sin värnplikt? Tycker att det borde finnas i mängder, och eftersom allt annat ska övas och nötas in, varför inte sandsäcksfyllande/byggande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bad Karma Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Jag stötte aldrig på dom. O när jag tänker efter så grävde jag bara värn en enda gång under värnplikten o det var under ubk:n. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 1, 2003 Author Report Share Posted June 1, 2003 Jag stötte aldrig på dom. O när jag tänker efter så grävde jag bara värn en enda gång under värnplikten o det var under ubk:n. Men det tro fasen.. amf4, vad har ni att gräva i? Bohusgranit? Ni borde ju ha än mer anledning att kunna bygga era egna värn.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Hmm, de enda (ofyllda) sandsäckar jag har sett hittade vi i ett gammalt förråd. Dessa var tydligen avsedda för garnisonsvakten (!) vid skymningslägen, dock verkade det som om de legat där i några modiga decennier. Men, att fylla och bygga med sandsäckar kanske inte bedöms vara så svårt att det behövs särskild övning på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Sjöstedt Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Har inte använt sandsäckar i lumpen, men kompaniet använde det faktiskt en gång på en HV övning. Dock med något "fredsanpassad" fyllning: "frigolit-chips".. Det var ju f*n så mycket lättare och flytta, och det såg ju fint ut när rikshvc skulle inspektera.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Använde sandsäckar hyfsat flitigt när vi övade i Bocka By (eller heter det Bockaby?) i Halmstad. Som tur var så var de flesta säckarna redan fyllda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Jodå.. gräva sandsäckar SUGER!!! Tror det inte görs för att det är ju inte svårt att fylla sandsäckar... tar bara en fruktansvärt mycket tid... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Att fylla säckarna är kanske inte så svårt, även om det finns dom som misslyckats med det också. Att bygga är däremot svårare och inget som görs utan att man har viss utbildning. Jag vet inte hur många sandsäckar jag fyllde i Bosnien men det var ett helt gäng iallafall ;) The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 1, 2003 Author Report Share Posted June 1, 2003 Som Swede och Dahlberg säger så är det väl säkert inte så svårt att fylla sandsäckarna, men hur svårt är det att trampa ihop en snöhög så den blir packad för att kallas för värn? Det finns ju mängder av saker i lumpen som inte är svårt i sig, utan mest jobbigt.. det ska göras ändå. Det som blir intressant är ju att bygga med dem. Nu börjar jag bli putt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Ing, du har INTE missat något... Inte speciellt upphetsande... Finns bättre saker att göra med tiden... men som Swede sa, det krångliga är att bygga något bra utan blir lätt byggnadskonstruktion "bajshög". Snö? tror du det finns överallt??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 1, 2003 Author Report Share Posted June 1, 2003 Ing, du har INTE missat något... Inte speciellt upphetsande... Finns bättre saker att göra med tiden... men som Swede sa, det krångliga är att bygga något bra utan blir lätt byggnadskonstruktion "bajshög". Snö? tror du det finns överallt??? Säkert inte upphetsande, men det är inte mycket som är det egentligen.. vill ju givetvis ha provat på det!! Och snön var ett exempel på något annat dumt och jobbigt man kan göra i lumpen... tyst med dig nu, dumfrans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Högvaktsförbanden på LG hade nöjet att använda sandsäckar under sin slutövning förra året. De fick till och med lära sig bygga värn av dem då öv 1 Åkerman ansåg att det ska de kunna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Använde sandsäckar hyfsat flitigt när vi övade i Bocka By (eller heter det Bockaby?) i Halmstad. Som tur var så var de flesta säckarna redan fyllda. SIB-anläggningen tillhörande I15 heter/hette även den Bockaby? (Efter platsen Bockaryd som ligger i närheten). Har du blandat ihop dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valiant Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Givetvis har man fyllt sandsäckar och byggt värn lite i lumpen,mera i HV, ett riktigt härke göra! Konsten är att lägga dessa på rätt sätt , tror mig ha en ritning på detta någonstans. -Valiant- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_mistaken Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Sandsäckar är det jävligaste jag byggt med, vi använde det tre gånger och aldrig mer att jag bygger skydd med så ohjälpsamt byggmaterial Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Använde sandsäckar hyfsat flitigt när vi övade i Bocka By (eller heter det Bockaby?) i Halmstad. Som tur var så var de flesta säckarna redan fyllda. Bockaby ---> Borås fd I15 Karaby ----> Halmstad fd I16 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Sandsäckar är det jävligaste jag byggt med, vi använde det tre gånger och aldrig mer att jag bygger skydd med så ohjälpsamt byggmaterial SÅ jävligt är det väl inte? Eller måste ni även tömma ut sandsäckarna efter genomförd övning? Annars är det ju en "missions-klassiker" att fylla sandsäckar, som redan framkommit här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Men nog är det smidigare med grävmaskin och hesco-bastions? /SFC - som fyllt sandsäck i Kosovo, någon tyckte att det behövdes... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Den enda sandsäck jag har kommit i "kontakt" med hängde i taket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Jo en hel del har man fyllt med sand. Det blir en heldel när man bygger shelter o op . Och det är inget man saknar..................... Det går ett ex antal när man ska bygga OP.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
därdugårharjagredanvarit Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 jaja den lates ursäkter för att inte arbeta... testade sandsäckar för ett tag sedan .. med 2 st 15.5 cm + 3 shgr 56 15.5 på 2 resp 5 meters avstånd hgr på 0,5 m avstånd ... givetvis höll det hur svårt kan det vara... haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Inte använt under vpl däremot skarpt vid översvämmning. Både palst modellen och modell tjärat papper. Plast är att föredra dock..lättare att forma. La ca 5000 säck vid ena insatsen...hatar folk som inte kan fylla alla säcka med lika mycket sand hela tiden..man drar armen ur led ibland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Har också skottat sandsäck så det räcker när det var översvämmningar för ett par år sedan. Och visst är det som Pingo säger att det är irriterande när sandsäckarna väger olika mycket men å andra sidan så är det rätt svårt att få varje säck likadan när man går in på den 8:e timmen i sandtaget... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 (edited) Jag har byggt sandsäcksvärn men endast på de gruppchefskurser och plutonchefskurser jag deltagit i nere i Höllviken/Falsterbo skjutfält. Å andra sidan blev man efter ett slag ganska duktig med naj-tråden......vi byggde även taggtrådshinder, nåt jag ALDRIG gjort varken förr eller senare. Ett väl uttbyggt taggtråds-hinder lär tom stoppa PBV-er. Ett VÄL uttbyggt! Edited June 2, 2003 by Fyhr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Inte använt under vpl däremot skarpt vid översvämmning. Både palst modellen och modell tjärat papper. Plast är att föredra dock..lättare att forma. La ca 5000 säck vid ena insatsen...hatar folk som inte kan fylla alla säcka med lika mycket sand hela tiden..man drar armen ur led ibland Plastmodellen må vara bättre vid översvämning men inte när man ska bygga värn etc. På grund av att den är så tät så blir det luft i säcken och den är svår att forma. Dessutom glider plastsäckarna vilket jutesäckarna inte gör. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ful Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Vi hade sandsäckar till värnen på våran bas på F6 under slutövningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Vi hade sandsäckar till värnen på våran bas på F6 under slutövningen. Ööh. Jaha? Känns som om det var nåt mer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hideous Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Har inte använt sandsäckar i lumpen, men kompaniet använde det faktiskt en gång på en HV övning. Dock med något "fredsanpassad" fyllning: "frigolit-chips".. Det var ju f*n så mycket lättare och flytta, och det såg ju fint ut när rikshvc skulle inspektera.. Ända till de rullade ner i vattnet och flöt iväg, alternativt till inspektören tvunget skulle testskjuta emot vakterna bakom sandsäckarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bad Karma Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 (edited) Men det tro fasen.. amf4, vad har ni att gräva i? Bohusgranit? Ni borde ju ha än mer anledning att kunna bygga era egna värn.. Granit o träsk isåfall Edited June 2, 2003 by Bad Karma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ful Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Mer och mer, jag bara nämnde att vi hade sandsäckar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts