Jump to content

Sandsäckar

Ing

Recommended Posts

Kom att tänka på en grej idag när jag stod och sopade grus... :lol:

..man ser på varannan bild från missioner i utlandet stora byggen med sandsäckar, men är det NÅGON som använt sandsäckar under sin värnplikt? :lol:

Tycker att det borde finnas i mängder, och eftersom allt annat ska övas och nötas in, varför inte sandsäcksfyllande/byggande?

Jag stötte aldrig på dom. O när jag tänker efter så grävde jag bara värn en enda gång under värnplikten o det var under ubk:n.

Men det tro fasen.. amf4, vad har ni att gräva i? Bohusgranit? Ni borde ju ha än mer anledning att kunna bygga era egna värn..

Hmm, de enda (ofyllda) sandsäckar jag har sett hittade vi i ett gammalt förråd.

Dessa var tydligen avsedda för garnisonsvakten (!) vid skymningslägen, dock verkade det som om de legat där i några modiga decennier. :lol:

Men, att fylla och bygga med sandsäckar kanske inte bedöms vara så svårt att det behövs särskild övning på det.

Har inte använt sandsäckar i lumpen, men kompaniet använde det faktiskt en gång på en HV övning.

Dock med något "fredsanpassad" fyllning: "frigolit-chips".. :lol:

Det var ju f*n så mycket lättare och flytta, och det såg ju fint ut när rikshvc skulle inspektera..

Att fylla säckarna är kanske inte så svårt, även om det finns dom som misslyckats med det också.

Att bygga är däremot svårare och inget som görs utan att man har viss utbildning.

Jag vet inte hur många sandsäckar jag fyllde i Bosnien men det var ett helt gäng iallafall ;)

The Swede

Som Swede och Dahlberg säger så är det väl säkert inte så svårt att fylla sandsäckarna, men hur svårt är det att trampa ihop en snöhög så den blir packad för att kallas för värn? Det finns ju mängder av saker i lumpen som inte är svårt i sig, utan mest jobbigt.. det ska göras ändå. Det som blir intressant är ju att bygga med dem. Nu börjar jag bli putt...

Ing, du har INTE missat något... Inte speciellt upphetsande... Finns bättre saker att göra med tiden...

men som Swede sa, det krångliga är att bygga något bra utan blir lätt byggnadskonstruktion "bajshög".

Snö? tror du det finns överallt???

Ing, du har INTE missat något... Inte speciellt upphetsande... Finns bättre saker att göra med tiden...

men som Swede sa, det krångliga är att bygga något bra utan blir lätt byggnadskonstruktion "bajshög".

Snö? tror du det finns överallt???

Säkert inte upphetsande, men det är inte mycket som är det egentligen.. vill ju givetvis ha provat på det!!

Och snön var ett exempel på något annat dumt och jobbigt man kan göra i lumpen... tyst med dig nu, dumfrans. :lol:

Högvaktsförbanden på LG hade nöjet att använda sandsäckar under sin slutövning förra året. De fick till och med lära sig bygga värn av dem då öv 1 Åkerman ansåg att det ska de kunna. :lol:

Använde sandsäckar hyfsat flitigt när vi övade i Bocka By (eller heter det Bockaby?) i Halmstad. Som tur var så var de flesta säckarna redan fyllda.

SIB-anläggningen tillhörande I15 heter/hette även den Bockaby? (Efter platsen Bockaryd som ligger i närheten). Har du blandat ihop dem?

Använde sandsäckar hyfsat flitigt när vi övade i Bocka By (eller heter det Bockaby?) i Halmstad. Som tur var så var de flesta säckarna redan fyllda.

Bockaby ---> Borås fd I15

Karaby ----> Halmstad fd I16

:lol:

Sandsäckar är det jävligaste jag byggt med, vi använde det tre gånger och aldrig mer att jag bygger skydd med så ohjälpsamt byggmaterial :lol:

SÅ jävligt är det väl inte? Eller måste ni även tömma ut sandsäckarna efter genomförd övning? :lol: Annars är det ju en "missions-klassiker" att fylla sandsäckar, som redan framkommit här.

:} Jo en hel del har man fyllt med sand.

Det blir en heldel när man bygger shelter o op .

Och det är inget man saknar.....................

Det går ett ex antal när man ska bygga OP.. :lol:

Inte använt under vpl däremot skarpt vid översvämmning. Både palst modellen och modell tjärat papper. Plast är att föredra dock..lättare att forma. La ca 5000 säck vid ena insatsen...hatar folk som inte kan fylla alla säcka med lika mycket sand hela tiden..man drar armen ur led ibland :)

Har också skottat sandsäck så det räcker när det var översvämmningar för ett par år sedan. Och visst är det som Pingo säger att det är irriterande när sandsäckarna väger olika mycket men å andra sidan så är det rätt svårt att få varje säck likadan när man går in på den 8:e timmen i sandtaget...

Guest Dedicated

Jag har byggt sandsäcksvärn men endast på de gruppchefskurser och plutonchefskurser jag deltagit i nere i Höllviken/Falsterbo skjutfält. Å andra sidan blev man efter ett slag ganska duktig med naj-tråden......vi byggde även taggtrådshinder, nåt jag ALDRIG gjort varken förr eller senare. Ett väl uttbyggt taggtråds-hinder lär tom stoppa PBV-er. Ett VÄL uttbyggt!

Edited by Fyhr

Inte använt under vpl däremot skarpt vid översvämmning. Både palst modellen och modell tjärat papper. Plast är att föredra dock..lättare att forma. La ca 5000 säck vid ena insatsen...hatar folk som inte kan fylla alla säcka med lika mycket sand hela tiden..man drar armen ur led ibland :banana

Plastmodellen må vara bättre vid översvämning men inte när man ska bygga värn etc.

På grund av att den är så tät så blir det luft i säcken och den är svår att forma.

Dessutom glider plastsäckarna vilket jutesäckarna inte gör.

The Swede

Har inte använt sandsäckar i lumpen, men kompaniet använde det faktiskt en gång på en HV övning.

Dock med något "fredsanpassad" fyllning: "frigolit-chips".. :lol:

Det var ju f*n så mycket lättare och flytta, och det såg ju fint ut när rikshvc skulle inspektera..

Ända till de rullade ner i vattnet och flöt iväg, alternativt till inspektören tvunget skulle testskjuta emot vakterna bakom sandsäckarna :D:angry: