Jump to content

Import av Knivar

Greenment

Recommended Posts

måste man ha autorisation för att importera knivar?

Vad är lagen vid import av kniv?

hade tänkt mig köpa in knivar från USA med det militärasyftet samt friluftsliv..

inga stiletter eller så.. har sånt redan :dong:

Kommer grejjerna igenom tullen? är den stora frågan

Tacksam för all svar

:unsure::dong:

Såvitt jag vet finns det inga restriktioner så länge det är lagliga knivar och det som är olagligt är ju stiletter och springknivar...

Dock är det säkert en tokningsfråga, jag hade en vild diskussion med en tullare om en stötdolk när jag kom hem från Ba05.

Tullar'n tyckte den såg farlig ut och tyckte att den fick man inte ta in... jag blåvägrade och begärde stöd i lagen för ett ev. beslag, han velade och jag stod på mig.

I slutändan fick jag med mig kniven...

Jag rekommenderar att ta kontakt med tullen och begära skriftligt på de ev. riktlinjer som kan finnas, ta namn på den du paratar med.

Lycka till!

Tackar så mycket ,hittat all info jag behövde och det slutgiltiga blev

Bara knivarna(knivlagen) inte är :

- stiletter

- springknivar

- butterflyknivar

- sablar

- svärd

- kaststjärnor

- karatepinnar

- knogjärn

så kommer dem igenom tullen och man får då oxå betala skatt på 25% på totala summan..

tackar för all svar!!!

Tackar så mycket ,hittat all info jag behövde och det slutgiltiga blev

Bara knivarna(knivlagen) inte är :

- stiletter

- springknivar

- butterflyknivar

- sablar

- svärd

- kaststjärnor

- karatepinnar

- knogjärn

så kommer dem igenom tullen och man får då oxå betala skatt på 25% på totala summan..

tackar för all svar!!!

Vissa föremål i listen har är ju förbjudna överhuvudtaget (Springstilleter, butterflyes etc) men svärd finns väl bara med för att man inte får släpa omkring dem på allmänplats ?

Det kan väl inte vara olika regler för privatpersoner och affärsidkare vad som får importeras om man nu ska använda knivlagen som stöd ?

http://www.eggen.se/webstore/html/knivlagen.htm

Vissa föremål i listen har är ju förbjudna överhuvudtaget (Springstilleter, butterflyes etc)

En sanning med modifikation, det är tillåtet att inneha stiletter/springknivar/"butterfly's"(bali-songer) under förutsättningen att du är minst 21 år gammal. De får inte heller låta tillverkas eller erbjudas till försäljning.

Detta lär ju säkert vara under förutsättning att kniven inte bärs på stan.

Anledningen som jag har förstått det är att då ex: butterfly's/bali-songer har tillverkats i Sverige kan man inte göra de som äger dessa knivar till kriminella bara för att de just innehar dessa knivar.

Jag anser för övrigt att det är total idioti att vissa knivar anses som mer farliga än andra, men det är ju en annan tråd kanske...

Om jag förstått det rätt ligger knivlagen under vapenlagen och en följd av det så kan du söka tillstånd hos polisen för innehav/import av sagda knivar, jag är rätt övertygad om att det inte gäller samma regler för privatpersoner som för företag.

The Swede: Jag tycker också det är en underlig lag att stödja sig på vad gäller import.

2Sharp: Uttryckte mig klantigt.Jag är medveten om den orginella åldersgränsen på 21 år delvis efter att ha läst sidan jag länkade.

Men man får mycket riktigt inte sälja vissa föremål (Springstiletter etc) och jag fick för mig att det då gällde att man inte får ta in dem till Sverige heller men svärd finns ju till salu i många butiker och jag ser inte riktigt skillnaden om ett företag plockar hem ett sådant än om en privatperson gör det.

Förövrigt så tycker även jag att det är underligt att bara vissa vapen förbjöds, Spyderco med enhandsöppning får väl säljas t ex.

Kronvrak, jag håller med...

Idioti att förbjuda visssa saker, *tssst* håll tyst om Spyderco.. det de inte vet har de inte ont om...

Jag är övertygad om att vi i framtiden kommer att se förbud mot enhandsöppnade knivar, det finns redan ett i Danmark, även EU har haft uppe det för behandling.

Tur att jag har ett stash så jag klarar mig, och även ev. barnbarnbarnbarn... :)

Inga knivsmileys? tunt...

2Sharp: Iofs har jag för mig att det ursprungliga lagförslaget hade en formulering i stil med att kniven inte fick ha ett blad som gick att få fram snabbt, varpå jag funderare på att gömma min EKA Big Swede och någon kniv mer djupt i någon låda. Enhandssnärtar är ju iofs mindre användbar i verkligheten än vad de är kul :)

EKA hade ju förövrigt en riktig enhandsöppningskniv för ett antal år sedan men de drog tillbaka den innan jag hann köpa den :)

Enhandsöppning är ju så underbart smidigt. Nästan alla fällknivar av klass har det nu för tiden. Bara hoppas det inte blir ett förbud. Då blir jag tokgalen :)

Jaaa, jag räknar tiden med knivar som före och effter enhandsmanöverering! en (fäll-)kniv utan enhandsöppning och kläd/fick clips är en anomali... :) och i princip helt oanvändbar....

Jag blir också topkgalen om det blir ett förbud, men inte överraskad... tyvärr...

Det låter ju rimligt att formuleringen var sådan, men en vanlig hederlig mora då? den är ju göörsnabb??

Idioti...

Lag om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (1988:254), dvs den så kallade Knivförbudslagen reglerar när det gäller stiletter och dylikt bara att innehavaren måste vara över 21 år (förutom att man inte får ränna runt med dem på stan, alltså).

Förordning om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål (1990:415) reglerar importen och anger att man för att få importera stiletter, knogjärn och annat måste ha tillstånd.

Samma sak gäller handel med dylika tandpetare.

Det är alltså fullt tillåtet att inneha trettioelva springknivar om man är över 21 år, men man får inte beställa nya från diverse välförsedda webbshoppar, och går man och plockar svamp i Kungsträdgården får man hålla till godo med pensel.