A B Posted April 30, 2015 Report Share Posted April 30, 2015 Jag ska precis utöka min samling av deaktiverade vapen och relaterad mtrl. Allt jag har köpt har det gått lätt att innan affären dubbelkolla att det verkligen är 100% laglig, men nu hittar jag helt enkelt inte rätt information trots egna sökningar. Fråga: Det finns några sidor som säljer deaktiverade vapen och delar därav, som prydnader. I min nuvarande beställning vill jag få med en g3. Pipa, slutstycke, mekansim mm. är alla deaktiverade enligt gällande direktiv. De räknar inte ett avtryckarhus som ett vapen så den delen har inte deaktiverats. Krävs licens för att köpa ett avtryckarhus? Mvh A B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EU2 Posted May 1, 2015 Report Share Posted May 1, 2015 Hej! Underbeslag (med avtryckarhus) är vital del på en G3/AK4. Vitala delar = licens (är jag ganska säker på...) /EU Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A B Posted May 1, 2015 Author Report Share Posted May 1, 2015 (edited) //Vitala delar// Det är ju bara försvaret som betecknar avtryckarhuset som vital del. Civilt så är det pipa och slutstycke/slutstyckshuvud som är licensbelagt. Därför hoppades jag att någon här har erfarenhet av den civila biten. Det enda vapen där avtryckarmekanismen är det licensbelagda är armborst, och det är för att det är den delen som juridiskt skiljer ett armborst från exv. en pilbåge. Det är vad egna efterforskningar har påvisat, men jag vill gärna ha konkret information innan jag köper hem något. Edited May 1, 2015 by A B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted May 2, 2015 Report Share Posted May 2, 2015 "Sunt" förnuft och vapenlagstiftning hänger inte alltid ihop, men i detta fall går det nog att resonera sig fram till en rimlig tolkning. Det finns rimligen en hel del G3/AK4-or på vift ute i den undre världen där den vitala delen, underbeslaget, lyckligtvis inte följde med då vapnet kom på avvägar. Det kan ju vara synd att bara kasta ett sådant halvt vapen, det kan ju dyka upp ett underbeslag från annat håll, någon gång (jämför alla skrotbilar som står på min gårdsplan). En legal marknad för underbeslag verkar ur den synvinkeln inte rimlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A B Posted May 2, 2015 Author Report Share Posted May 2, 2015 "Sunt" förnuft och vapenlagstiftning hänger inte alltid ihop/-/ Båda delarna du skriver stämmer, varför det aldrig går att resonera sig fram till vad lagarna säger medelst logik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted May 14, 2015 Report Share Posted May 14, 2015 Licenspliktiga delar på en G3 är pipa, låda och slutstyckshuvud. Underbeslag med avtryckarhus är inte licenpliktiga. Dock krävs vapenlicens även för deaktiverade vapen i Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S63 Posted November 2, 2015 Report Share Posted November 2, 2015 Viktigt att veta är att i Sverige får aldrig en vapenreplika ha varit ett funktionsdugligt vapen, då är det licenspliktigt. Det går alltså inte att köpa deaktiverade vapen från tex England eller Tyskland utan licens, såvida man inte byter ut pipa och slutstycke eller motsvarande vitala delar mot nya delar som aldrig varit funktionsdugliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts