Jump to content

En bra byxa

Dahlberg

Recommended Posts

Eftersom man är en MÖP så gillar man ju att även civilt tralla omkring i skog och mark eller att t.ex. leka civila lekar där man är barnslig och tappar respekten på seriös krigsföring och vapen, nämligen Paint Ball...

Eftersom man är en MÖP så vill man ju inte springa omkring med sina m/90-fältbyxor tillsammans med en massa civila persedlar. Ett dilemma uppstår: man vill ju ha något som är hållbart och funktionellt, precis som FM:s grejer, men ändå att det inte ska se för ludermässigt ut... då kom jag på att flottans byxa (den heter väl sjöarbetsbyxa 93, den som nästan precis ser ut som 90-fätbyxan fast utan m/90-mönster) faktiskt ser ganska "civil" ut... Även polisens byxa är väl ganska liknande...

Då ska jag komma till saken: Vet nånn vart det går att köpa/få tag i dessa byxor, jag har kollat på alla webshop-siter jag kan komma på men det går inte att hitta...

8-/

Inte svar på din fråga, men, jag kan rekommendera att kolla upp M65 BDU byxa, finns i softa färger och funkar alldeles ypperligt i mer eller mindre civila uppdrag... jag har en hel hög i olika fäger, funkar bra, slits ok, de äldsta har jag haft i ca: 10 år och använt till allt från fest till bergsklättring, slitna men hela.

En annan byxa som fått mycket bra kritik är Royal Robbins 5.11 byxa, har inga, ännu, kolla:

http://www.royalrobbins.com/jump.jsp?itemT...at=5&iSubCat=25

Hoppas det var till någon hjälp 8-/

www.militaryshop.se

är en alldeles utmärkt affär. finns både online och butiker att besöka

www.mil-con.se

är också bra

här finns allt och lite till om man är MÖP :hvbasker:

Jag vill inte ha en massa förslag på webshop-butiker som INTE har någon bra byxa som lever upp till mina önskemål... :banana

Jag vill inte ha en massa förslag på webshop-butiker som INTE har någon bra byxa som lever upp till mina önskemål... :lol:

Vilka önskemål har du då ? Prisbild t ex..

För "färgboll" så går ju vilka byxor som helst bra, "överskottförsäljning" är billigast (ÖB nya kamouflagebyxor för 300 kr eller M59 för en hundring t ex) och sen ökar kostnaden uppåt. M65/BDU-priser är det mesta jag skulle lägga ut för sådana kläder oberoende av hur mycket jag ska spela, bättre att köpa en bunt billiga plagg så man kan strunta i om färgen går bort eller inte, slitage och liknande

För vandring är funkar även tidigare nämda kläder men beroende på hur mycket man ska vara ute/ekonomi så går det i princip att lägga ut hur mycket som helst.

Jag vill inte ha en massa förslag på webshop-butiker som INTE har någon bra byxa som lever upp till mina önskemål... :/

Vilka önskemål har du då ? Prisbild t ex..

Mina önskemål var byxor som var liknande sjöstridsbyxa 93 eller polisbyxan... Inte byxor med mönster, som t.ex. m/90... Åsså ska priserna inte gå över tusenlappen...

Omönstrade byxor med de egenskaper du letar efter för under 1000 kr är ju bla BDU/M-65 (och alla kloner i olika färger och om man vill med de mest sjuka mönster :lol: ), M-59-orna och kanske fjällrävenstuket* på rea.

Känner inte till sjöstridsbyxorna men polisens byxor är det väl inget specielt med ? Flamskydd** verkar ju vettigt för polisen men det har man väl mindre nytta av som privatperson.

*Jaktbutiker och friluftsbutiker har massor märken men det mesta kostar oftast över 1000 kr, ibland långt över.

**Har fått för mig att de vanliga "polisbyxorna" inte är flamskyddade ?

Är själv lite sugen på ett par nya friluftsbyxor.

tänkte att jag lånar din tråd lite dahlberg... :lol:

Nån som har någon erfarenhet av Haglöfs Nansen-mountainpants eller haglöfs Nansen-fjellpants? :wub:

Marinens M/93 ska väl gå att få tag på eftersom marinen för några år sedan sålde ut så många på överskott så att de hade för lite av den ochvar tvungna att köpa in nya, fråga runt på överskotts siterna, nån borde ju veta.

Haglöfs har tillverkat M/90:n i civil modell tror att de hette påssos, kollade deras hemsida men det verkar som att de har slutat med dem, har för mig att de fanns i marinblått, rött och svart.

Marinens M/93 var fodrade har jag för mig, blir nog lite för varma på sommaren....

• 4 months later...

tänkte att jag lånar din tråd lite dahlberg... :)

Nån som har någon erfarenhet av Haglöfs Nansen-mountainpants eller haglöfs Nansen-fjellpants? :lol:

Titta här. Exakt den frågan jag precis skulle ställa.

Den är häftig den här nya sök-funktionen :Malaj: :P

Nå, har någon erfarenhet av Haglöfs Nansen Mountainpant? Helst de olivgröna/gråa (mountain green/antracite)

Av erfarenhet så är det värt att slanta upp för att få kvalitetsgrejer. Köpte ett par Haglöfs Rabot Fjell Pant när loggan ännu bestod av en hatt och de brallorna hänger i ännu, dock har midjemåttet krympt på något mystiskt sätt. Vid ett tillfälle lutade jag mig ut genom ett lågt placerat fönster. Givetvis hade någon saboterat fönsterbrädan, vilket resulterade i att byxan (mellan knä och ljumske) fastnade i en skruv/spik, varpå ett litet (med inte obefintligt) hål uppstod. Av någon anledning finns det hålet inte längre kvar. Detta är alltså ett par magiska byxor, självläkande :D

Men, är det någon som springer runt med ett par Nansen Mountainpant?

Förlåt, men jag kunde inte låta bli.

En grej som samtliga män har behov av.

Musmuffen förstås!

musmuff_80.jpg

Musmuffen är ett underbart skönt halsskydd. Det rekommenderas vid nackbesvär men är lika skönt för att bara hålla värmen i alla kalla stunder. Musmuffen tillför din fleecetröja nya dimensioner.

:lol::):Malaj:

tänkte att jag lånar din tråd lite dahlberg... :D

Nån som har någon erfarenhet av Haglöfs Nansen-mountainpants eller haglöfs Nansen-fjellpants? :D

Har använt ett par Rabot Fjell under ett par år, tycker dom är helt OK. Samma väv som i "Nansen fjell". Mina har blivit utsatta för en helt del, håller ihop bra, torkar snabbt och binder inte smuts lika lätt som bomull. Lite varma under sommaren dock.

"Nansen Mountain" är ju lite tyngre/grövre i väven, har inte testat dessa. Jag vill personligen att skalet ska vara tunt och smidigt så bygger jag upp under ifrån istället.

Mina önskemål var byxor som var liknande sjöstridsbyxa 93 eller polisbyxan... Inte byxor med mönster, som t.ex. m/90... Åsså ska priserna inte gå över tusenlappen...

Köp ett par m/59 och färga dem om de måste vara blå. Torde vara det billigste alternativet. Vet ej vad det är för material i själva tråden byxan är sydd med. Tänkbart att den inte suger åt sig färgen på samma sätt som övriga byxan gör.

Å andra sidan kanske det inte spelar någon roll.

Pi

De bästa långbyxorna jag hittills lyckats hitta är Fjällräven Vidda. De sitter mycket skönt, har praktiska fickor, ser bra ut och är slittåliga. Rekommenderas varmt.

http://www.fjallraven.se/spring2003/sv/85780.htm

http://www.fjallraven.se/autumn0203/sv/85780.htm

...//...

Ja, dom är ju riktigt snygga, och förmodligen riktigt bra... Man kanske ska slå till...