Jump to content

Recommended Posts

Ack ja, det var bättre förr. Vi hade koll på närområdet, vi hade ett flygvapen värt namnet med riktiga flygplan av metall. Av någon anledning ser jag alltid Gripen som Viggens fjolliga kusin från Stureplan, komplett med mjuka handleder och handslag som en död fisk.

 

Men det kanske bara för att jag är trångsynt och gammeldags....

 

//I

Link to post
Share on other sites
  • Super Administrators

Inte så säker på att det var så mycket bättre. Det var många svettiga stunder och alla satt med fingret på avtryckaren. Ett ljud eller ett enkelt missförstånd kunde sluta i total katastrof. Det räknades med massanfall jordens undergång med minuters avstånd, ubåtar och grodmän på varje kobbe och man kunder inte ens berätta för sina föräldrar vad man gjorde på dagarna. Större resurser hade vi men i jämförelse vad vi hade mot oss var det ändå inte tillräckligt för att man skulle kunna känna sig kaxig.

Link to post
Share on other sites

Som liten knådd på 70- och 80-talet så var det en ganska skrämmande tid.....

Jag kommer ihåg u-137 och hur ont i magen jag hade, jag var ju så liten så jag hade ingen aning om vad som hände.

Jag var rädd för att det skulle bli krig.....då särskilt atomkrig.

vill minnas att det finns en gammal brittisk drama dokumentär om hur ett kärnvapenkrig kunde gå till.....riktigt läskig.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By Perman
      Corporal Frisk om den pågående beredskapsoperationen i Östersjön:
       
       
      Swedish readiness operation
       
      /Per
    • By justus
      (Det finns en tidigare tråd "Vad ska ersätta Sk60?", men jag tänkte det passar med 
      en ny tråd nu när det blivit skarpt läge)
      .
      Nu är FMVs upphandling av nytt skolflygplan till Flygvapnet igång.  
      Man ska ersätta gamla SAAB 105 med turboprop-plan utrustade med 
      glass cockpits med stora bildskärmar och kraftfulla simuleringsdatorer. 
      Planen ska i luften kunna simulera vapenanvändning, radar och luftstrid. 
      Detta i en cockpit som liknar moderna stridsfygplans cockpit.
      - Simulering blir flygburen! - 
      Dessutom ingår markstationerade flygsimulatorer.
      .
      Major Michael Rosenqvist har berättat om FVs nya MFUS (Militärt Flygutbildningssystem) 
      på flera möten inom SFF. Turboprop-planen ska användas i både GFU och GTU. 
      Den följande avancerade utbildningen blir i två-sitsiga JAS 39D Gripen.
      .
      Några tänkbara moderna trainer-flyglan är Pilatus PC-21, T-6C Texan II, Embraer Super Tucano A-29 
      - från resp. Schweiz, USA, Brasilien.
      .
      Jag har gjort en webbsida med lite fakta och bilder på dessa plan och deras cockpits,  
      samt tips om hur du Du själv kan testa dessa i flygsimulatorer FSX, P3D, X-Plane.
      http://www.justus2.se/flyg/simulator/sim_trainer/sim_trainer_1sv.htm
      .
      Det är kraftfulla plan med toppfart 600-700 km/h, max flygvikt 3000-5000 kg, g-belastning +7g till -3g. 
      Redan i en PC-simulator märker man att man måste lära sig att i hög fart 
      hantera komplicerade system med många bildskärmar och massor av knappar.
      .
      OBS Företaget IRIS Simulations har lagt ut sina modeller för FSX av 
      bl.a. Pilatus och Texan II helt gratis på Internet, fram till 1 juni 2020. 
      - Generellt så reas ju allt för FSX ut nu, inför lanseringen av Microsofts nya Flight Simulator 2020.
      .
      Själv gillar jag XP11-modellen av Embraer Super Tucano från BFDG, 
      och har gjort addons för vapenhantering och bättre funktioner i cockpit för EFIS, MFD, UHCP. 
      Det gäller att lära sig alla nya förkortningar!
      .
      Länkar finns på min webbplats: 
      http://www.justus2.se/flyg
      .
      Hälsningar Bo Justusson, Stockolm  

    • By Pal
      Är det någon som kan berätta detaljer eller allmänna observationer om hur bra eller icke bra radarn var på 35 Draken? Till exempel på hur långt avstånd kunde man normalt plocka upp mål när radarn spanade? Enligt före detta norska flygförare så upptäckte deras F-104 normalt sina mål på 48 kilometers håll. Deras mål var nästan alltid stora, såsom Cub(lik herkules), Badger och Bear.
       
      Denna artikel om F104s radar är mycket intressant.
      http://www.starfighter.no/web/radar-e.html
      Det hade minst sagt varit kul med en motsvarande om Draken. Men alla synpunkter på drakens radar i jämförelse med F-104 skulle vara intressant.
    • By LRRP
      Viggenplan flög för lågt - sex brännskadade

      Sex personer på besök på F16 i Uppsala skadades av ett lågsniffande Viggenplan i morse.
      Tre av dem har brännskadats allvarligt - en kvinna kan ha livshotande skador.
       
      https://web.archive.org/web/20020822094952/https://www.expressen.se/article.asp?id=113027
    • By Rauta
      Vad jag förstår flög F10 i Ängelholm med J35 Draken fram till 1998. En lång karriär
      för ett flygplan som började utvecklas nästan 50 år tidigare. 
       
      Men vilken jaktflottilj var den näst-sista att flyga med J35, och hur många år fick man på F10 vara ensamma med drakarna?
×
×
  • Create New...