Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

De hade väl m/60KA ända tills skifet?

FFS 1990:13 säger att m/60 KA är tillåten till utgången av 1994.

Den marinblå busschaffisjackan m/87 KA finns ju däremot. "I uniform m/87 KA ingår också innerkavaj m/48, kavaj m/40, vit, och kjol m/SS, mörkblå."

Edited by Lt P
Posted

När jag gjorde GU på 2000-talet så hade Amf-bassar m/87. Huruvida det var m/87 eller inte har jag ingen aning om, men alla kallade den för m/87 och förrådet kallade den för m/87 :)

Posted

I "Örlogsboken 1992" är det fortfarande enkelknäppt m/87 som gäller för KA-officer under kapitlet "Uniformer och gradbeteckningar" (s. 279).

I utgåvan från 1995 är den utbytt till dubbelknäppt m/48 (s 280). Vet också att innan 1995 var dubbelknäppt m/48 tillåten variation för KA-officer vid enskilt uppträdande.

När jag själv började inom KA 1997 fick jag ut dubbelknäppt m/48 och det pågick fortfarande en process att alla KA-officerare skulle konvertera till m/48 från m/87.

/G.L.

Posted

I "Örlogsboken 1992" är det fortfarande enkelknäppt m/87 som gäller för KA-officer under kapitlet "Uniformer och gradbeteckningar" (s. 279).

I utgåvan från 1995 är den utbytt till dubbelknäppt m/48 (s 280). Vet också att innan 1995 var dubbelknäppt m/48 tillåten variation för KA-officer vid enskilt uppträdande.

När jag själv började inom KA 1997 fick jag ut dubbelknäppt m/48 och det pågick fortfarande en process att alla KA-officerare skulle konvertera till m/48 från m/87.

/G.L.

Tackar och bockar för föredömligt svar.