Stefan F Posted November 9, 2013 Report Posted November 9, 2013 Ok..... Sambo A bor med sambo B. De har varit sammanboende i 40 år och har barnet Y. I ett tidigare förhållande har make A barnet X. Samborna A och B vill att barnet Y ska ärva så mycket som möjligt när sambo A dör, det gäller både fastighet och reda pengar. Med mindre än att de gifter sig, hur ser sambo A och B till att barnet X får en absolut minimal del av arvet efter sambo A? Det är på gång med juridisk rådgivning, men det är alltid rätt att få så mycket ingångsdata man bara kan. Jag har försökt söka mig fram till ett entydigt svar, men har inte lyckats hittills.
hajjper Posted November 9, 2013 Report Posted November 9, 2013 Testamentera bort allt utom laglotten till sambo B eller barn Y. Då får barn X bara 25% om denne påkallar jämkning, annars går allt till B/Y. Om en bröstarvinge påkallar jämkning har man alltid rätt till hälften av arvslotten. Det kommer du aldrig undan.
301 Lantz Posted November 9, 2013 Report Posted November 9, 2013 Juridik är inte mitt bästa område så kanske snurrar till det lite väl mycket men tänkte ge det ett försök iaf! Arvslotten är allt arv delat på antalet arvtagare (barn), med 2 barn är arvslotten 50%. Laglotten är den del av arvslotten som man har lagstadgad rätt till och den är 50% av arvslotten. Eftersom barn X bara har familjeband till förälder A borde laglotten (alltså minimunarvet) för barn X vara 50% av förälder As egendom och troligtvis även 25% av A och B gemensamma egendom. Dock borde det gå att skriva över egendom på förälder B (hus t.ex) och då bör allt gå till barn Y. Om man inte överklagar arvet inom 6 månader så kommer allt att gå enligt testamentet. Kanske blev lite rörigt men källan är iaf från:
301 Lantz Posted November 9, 2013 Report Posted November 9, 2013 http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Laglott Fick inte in källan på ett vettigt sätt i förra inlägget så den får komma här istället.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.