Jump to content

M90 Kängor behandla?


Guest Robin

Recommended Posts

Tjena, jobbar som GSS/K och har precis bytt in mina 90 kängor till ett par nya, de gamla kängorna jag haft förut (förra paret hade jag i 3 år) och de passade perfekt efter att man har duschat och fettat in dem.

 

Men nu när jag var på förrådet så fick jag ut ett par sprillans nya tillverkade 2013, Mitt förra par som var från 2010 var relativt mjuka, dessa nya jag fått ut är på tok för hårda, jag har duschat och fettat in dem ca 3 gånger men så fort jag drar ned foten så skriker man fan nästan till av den jävla smärtan eftersom skorna fortfarande är lika hård och oformade som de var när jag fick ut dem.

Så frågan är, har ni några bra tips på hur man mjuknar upp känga 90, har som sagt försökt men andra tips uppskattas stort.

 

Mvh Robin

Link to comment
Share on other sites

Tjena, jobbar som GSS/K och har precis bytt in mina 90 kängor till ett par nya, de gamla kängorna jag haft förut (förra paret hade jag i 3 år) och de passade perfekt efter att man har duschat och fettat in dem.

 

Men nu när jag var på förrådet så fick jag ut ett par sprillans nya tillverkade 2013, Mitt förra par som var från 2010 var relativt mjuka, dessa nya jag fått ut är på tok för hårda, jag har duschat och fettat in dem ca 3 gånger men så fort jag drar ned foten så skriker man fan nästan till av den jävla smärtan eftersom skorna fortfarande är lika hård och oformade som de var när jag fick ut dem.

Så frågan är, har ni några bra tips på hur man mjuknar upp känga 90, har som sagt försökt men andra tips uppskattas stort.

 

Mvh Robin

vilken är tillverkaren mina Sievi tog ett tag innan de insåg vad som gälde och vem som skulle forma sig efter vem.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju Sievi, mina 2010or är var också sievi men de var inte lika hårda.

 

Krook: 90 Kängan fungerar bra, har kört med silikonsulor innuti när jag låg på Spaning, hur sköna som helst och man fick ALDRIG skavsår, har till och med haft bättre skick på fötterna när jag gick en prestationsövning med någon som också är fd spanare och kört med egeninköpta lundhags kängor...

 

Link to comment
Share on other sites

Det är ju Sievi, mina 2010or är var också sievi men de var inte lika hårda.

 

Krook: 90 Kängan fungerar bra, har kört med silikonsulor innuti när jag låg på Spaning, hur sköna som helst och man fick ALDRIG skavsår, har till och med haft bättre skick på fötterna när jag gick en prestationsövning med någon som också är fd spanare och kört med egeninköpta lundhags kängor...

 

De kan ju vara så att de behöver lite användning för att mjukas upp, förstår jag dig rätt så var inte dina förra nya när du fick dem.

Link to comment
Share on other sites

Just dubbla strumpor är ofta lösningen. Tänk på att 90-kängan är en ofodrad skalkänga. Den har ingen invändig polstring för att du som soldat istället ska kunna hantera smuts och väta genom att snabbt och smidigt byta strumpor. Dessutom gör de dubbla sockorna att du minskar risken för skoskav och blåsor även under sommartid.

 

Iväg till förrådet och ta med både stålgrå strumpor och frottéstockor. Prova ut ett par som passar som du sedan går in.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Forumsledning

Nu är det lite kallt, men jag har med fördel gått in kängor som varit hårda genom att först fylla dem med varmt vatten så att skinnet blivit blött inifrån.

Därefter direkt ut och marscha med dem iförd dubbla yllestrumpor.

Tids nog så formar sig skinnet av den mekaniska rörelsen tillsammans med fotens värme och svett, varmvattnet skyndar på förloppet.

Man får dock vara varsam så att man inte skadar fötterna av att vara fuktiga och utsättas för slitage.

 

Det bästa är såklart om man kan gå in kängorna i det lugna civila där lite skoskav inte sätter några käppar i hjulet för den dagliga verksamheten.

 

Flera i denna tråd förespråkar också "soak them in hot water"

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?123147-breaking-in-new-boots

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...