Macko Posted September 4, 2013 Report Posted September 4, 2013 God kväll! Jag föredrar att träna ute istället för att sitta inne ni ett gym och cykla eller vad jag nu gör där! Min fråga är nu hur jag ska på bästa sätt träna med vanlig montainbike utomhus? Det jag gör nu är cykla i terräng ca halvmil till en bit över milen (på tid, milen ca 20-25min terräng). Samt att jag cyklar även på landsväg ca 2-4mil (ca1,5-3h på de sträckorna) Hur kan jag nu träna på bästa sätt inför både mönstring och få upp allmän kondition? Mvh Markus
lynq5 Posted September 4, 2013 Report Posted September 4, 2013 Det enkla svaret torde väl vara "cykla längre, snabbare och tyngre." Vad jag förstår så är mönstringscykeln inte baserad så mkt på långdistanskondition utan snarare på uthållig styrka och kanske även mjölksyretålighet. Långa uppförsbackar borde vara en bra variant att ge sig på.
Vargas Posted September 5, 2013 Report Posted September 5, 2013 Enligt hörsägen är kadensen på mönstringscykeln direkt skadlig för individers självbild.
Macko Posted September 5, 2013 Author Report Posted September 5, 2013 Ok, då vet jag. Har jag rätt då om jag säger att cykla länge, tungt och snabbt i backar osv är då bättre än att sitta på en cykel inne och träna inriktat mot t.ex mönstringen? Jag tycker att träningscykel inne på gym är inte ett dugg likt som att cykla ute. Det enda som är sig likt är att man trampar på pedaler. Samt, hur långt eller vad man nu borde säga "bör" man cykla? Det är vanligt när man löper att då ta milen. Men på cykel? Vet att det är mycket personligt men vad borde man klara? En vanlig dag här hemma trampas det ca 2 mil. (till/från skolan x2, ut till kompis utanför stan/tillbaka)
lynq5 Posted September 5, 2013 Report Posted September 5, 2013 Ok, då vet jag. Har jag rätt då om jag säger att cykla länge, tungt och snabbt i backar osv är då bättre än att sitta på en cykel inne och träna inriktat mot t.ex mönstringen? Jag tycker att träningscykel inne på gym är inte ett dugg likt som att cykla ute. Det enda som är sig likt är att man trampar på pedaler. Samt, hur långt eller vad man nu borde säga "bör" man cykla? Det är vanligt när man löper att då ta milen. Men på cykel? Vet att det är mycket personligt men vad borde man klara? En vanlig dag här hemma trampas det ca 2 mil. (till/från skolan x2, ut till kompis utanför stan/tillbaka) Vad som är bäst är kanske svårt att säga men om du är mer motiverad av att cykla ute så ska du helt klart göra det. Motivation är det viktigaste träningsredskapet, utan tvekan. Nu är det ju inte någon klassisk motionscykel du har och därför är det lite annorlunda men jag skulle föreslå att du utgår från tid istället för distans. Om du trampar omkring i ett backigt område i en timma och ser till att bli ordentligt flåsig i backarna så kommer det att ge resultat. Under de första tillfällena kan du också se hur långt du kommer på den tiden du är ute och på så sätt skapa dig en bild av vad som är en bra distans. Känner du, efter ett par träningstillfällen, att din kropp vill ha mer utmaning så kan du öka tiden eller distansen.
Rickard N Posted September 5, 2013 Report Posted September 5, 2013 Finns olika sätt att träna cykel på. Börja med att cykla 2 mil, öka till 3 osv. Kolla om det finns någon cykelklubb i närheten som du kan träna med, grymt mycket roligare att cykla i grupp, framförallt på distanspass. Sen tror jag att det är bra att köra intervaller för att fixa mönstringscykeln. Där kan du t.ex. hitta någon backe som det tar kanske en-två minuter att cykla uppför, gärna så att den har en motsvarande nedförsbacke på andra sidan och så kör du upp och ner så att det blir 5-6 varv kanske (10-12 backar). Eller så kan man köra 4x4minuter med 2-3 minuter vila mellan. Om det inte funkar med 4x4 så kör 4x2 eller 4x3 innan du orkar. Ha gärna en pulsklocka så du har lite koll och anpassa intervallerna så du orkar alla.
Macko Posted September 10, 2013 Author Report Posted September 10, 2013 Ok, tack för alla svar! Ska försöka börja snart när jag mår lite bättre! Mvh Markus
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.