Jump to content

Fys vid annat förband???

Flygbassäk

Recommended Posts

Jag jobbar som GSS/T i FM och har en fundering. Kan jag som anställd på ett förband, använda annat förbands friskvårdsmöjligheter trots att jag inte är anställd vid det aktuella förbandet?

Har försökt att få tillgång till fyslokalerna vid det förband som ligger närmast, då förbandet jag jobbar på ligger 17 mil bort....ingen lycka hittils.

Tips??? Jag måste ju hålla mig i form för att klara av jobbet, eller hur?

Jag har försökt att få fram vettig info. Men som vanligt får man svaret: "Det händer mycket i Försvarsmakten just nu"...mycket till hjälp, menar jag.

Har försökt att gå via Idrottssektionen på mitt förband, men dom hänvisar mig till de tider vi har att träna på. När jag säger att jag bor 17 mil från förbandet, blir dom nästan lite smått förvirrade och sedan småsura....

Får nog gå via "mottagande" förband om jag skall lyckas.

Jag håller med om faktumet att FM-leg underlättar.

Jag har samtalat med förbandet och de säger att jag inte har rätt att fysa vid annat förband.

Rätt eller fel?

Måste säga att detta gör mig smått förvånad.

Borde det inte vara i allas intresse att om man vill fysa så borde sitt förband och FM göra det yttersta för att man ska få göra det. Har man inte möjlighet att fysa så som man önskar då det är 17 mil till sitt gym så borde alla jobba för att man ska få göra det oavsett förband!

​Jag skulle kolla med HR för att om du vill göra det bästa för att upprätthålla ditt stridvärde så ska du får göra det... Dra en fråga till HR

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Centrum/Forsvarsmaktens-HR-centrum-FM-HRC/Kontakt/

Jag har samtalat med förbandet och de säger att jag inte har rätt att fysa vid annat förband.

Rätt eller fel?

Jag har personligen sett att folk ifrån K3 fysar på P4. Förstår inte varför du inte får fysa på annat förband.

Rätt eller fel?

Jag har personligen sett att folk ifrån K3 fysar på P4. Förstår inte varför du inte får fysa på annat förband.

Att folk från K3 fysar på P4 visar ju inte på att det är en rättighet, bara att de kan komma åt P4s gym genom att de har tjänsteleg.

Fast jag tycker också att hela situationen verkar vara knepig.

Enligt uppgift direkt från regementledningen och friskvårdsavdelningen på "det mottagande förbandet" så har ingen GSS/T rätt att fysa vid någon av Försvarsmaktens anläggningar, förutom vid tjänstgöring.

Alla annan träning skall vi stå för själva. Så vill jag gå och fysa en torsdagseftermiddag EFTER tjänstetid, kan jag INTE göra det på garnisonen, utan är då hänvisad till det gym/ annan träningsanläggning som jag använder civilt. Ett sätt för FM att spara pengar. För dom handlar det inte om stridsvärde, utan om hur mycket det kostar med slitage på matrielen som man använder vis träning.

Men det innebär ju, om man nu skall hårddra saker och ting.....att jag som GSS/T inte kan ha skyldighet att träna mina tre timmar per vecka för att upprätthålla min fysiska staus????

Jag har blivit varse om detta.....men rent tekniskt sett....är det inte så att jag kan skita i att träna då det tydligen är så att jag inte får betalt för det? Lite samma sak som att soldater i HV inte behöver göra ett jota förutom att förfylla sitt kontrakt med FM. Dom gör som soldater 4 eller 8 dagar (ej grpC), men behöver inte göra en enda dag utanför kontraktet för att få ha kvar sin tjänst. Ingen träning, ingenting förutom avtalsdygnen.

Jag ser vissa tydliga likheter mellan GSS/T och HV......

• 1 year later...

Jag jobbar som gss-t på cirka 40mil från där jag bor, men cirka 500meter ifrån min lägenhet ligger ett annat regemente med gym, brukar gå dit o träna, har aldrig varit något problem... har dock fm-leg ;)

Enda stället jag stött på problem är på p7 där tydligen enbart gss-k soldater på p7 får träna...

Jag jobbar som gss-t på cirka 40mil från där jag bor, men cirka 500meter ifrån min lägenhet ligger ett annat regemente med gym, brukar gå dit o träna, har aldrig varit något problem... har dock fm-leg ;)

Enda stället jag stött på problem är på p7 där tydligen enbart gss-k soldater på p7 får träna...

• 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...