Jump to content

Lite orolig inför mönstring.

ákra188

Recommended Posts

Första tråden från min sida då :happy:

Sökte till FM redan för 2 år sedan, men blev då inte kallad till mönstring.

Nu har jag sökt igen, och det kom lite plötsligt!

Jag är väl någorlunda i form vill jag påstå, kan med lätthet köra 15 push-ups utan att känna mig döende. Vilket inte är enastående men en bra grund kanske.

Har gott om råstyrka, men det är väl där det stannar vill jag påstå :rolleyes:

Har sökt GMU omgång 5, och vet inte säkert när jag ska mönstra, misstänker att det blir i slutet av Maj/Juni.

Känner mig därför lite lagom stressad över att komma i acceptabel form så jag kan göra bra ifrån mig! Har en spinningcykel som står här hemma som får gå varm varje dag :banana

Vad är viktigast att lägga tid på? Ska jag försöka hitta en balans genom att träna upp hela kroppen? Detta alternativ tycker jag låter mest vettigt i det långa loppet.

Alternativ 2 skulle väl vara att träna upp just den fysik dom kollar vid mönstring, för att efter godkänd mönstring fortsätta med resten av kroppen? här tycker jag mest att det klassas som fusk, men som ändå kan vara givande.

Känner mig lite kluven över vad som ger mig mest.. Skulle därför vara skönt att få lite input av er som kanske suttit i samma sits.

God fortsättning!

• Replies 72
  • Created
  • Last Reply

inför mönstring skulle jag rekomendera att träna kondition och styrka i överkropp,

Att träningscykeln går varm låter mycket bra, har du nog mycket för på mönstringen.

Vad menar du med pushups? armhävningar eller chins?

inför mönstring skulle jag rekomendera att träna kondition och styrka i överkropp,

Att träningscykeln går varm låter mycket bra, har du nog mycket för på mönstringen.

Vad menar du med pushups? armhävningar eller chins?

Det är just cykeln jag fasar för, vet ju inte riktigt hur pass hårt dom olika nivåerna ligger på. Men jag kör på så gott det går. Cyklar ett bestämt tempo för att sen brassa på så det bränner i benen, det är gött det :Malaj: Cyklar mellan 1,5 - 2 mil varje gång.

Armhävningar är det jag syftar på. Chins ska jag ta tag i såfort jag fått mitt gymkort, är ju en jäkla kö nu när alla ska ha bort det extra julfettet..

Jag var rätt otränad inför mönstringen och cyklade 7. Sup inte dagen innan som killen innan mig som spydde ner halva rummet. Trots sanering så luktade det "mumma" när jag fick cykla. Han fick nog en 4-5 nånting.

Satsa på kondition och ta hand om kroppen så ordnar det sig.

Jag var rätt otränad inför mönstringen och cyklade 7. Sup inte dagen innan som killen innan mig som spydde ner halva rummet. Trots sanering så luktade det "mumma" när jag fick cykla. Han fick nog en 4-5 nånting.

Satsa på kondition och ta hand om kroppen så ordnar det sig.

Jag är i stort sett nykterist så det är ingen fara, men tack för tipset :D

Begreppet otränad är ju väldigt brett i sig, har väl ett par extra kilo att bära på men det hindrar mig inte ett dugg. Jag hoppas det går bra, annars får jag söka till nästa omgång :happy:

Jag ska mönstra om 29 dagar, och har tränat sedan i oktober/november. Kör cirka 5 pass i veckan och kör nästan bara överkropp och spinningpass, men också mycket marklyft och rygg. Efter mönstringen blir det mer fokus på ben, och mer marschträning.

Ingen aning hur det kommer gå.. har dock en tanigare kompis som blev preliminärt antagen. Så håller tummarna! :Malaj:

Jag ska mönstra om 29 dagar, och har tränat sedan i oktober/november. Kör cirka 5 pass i veckan och kör nästan bara överkropp och spinningpass, men också mycket marklyft och rygg. Efter mönstringen blir det mer fokus på ben, och mer marschträning.

Ingen aning hur det kommer gå.. har dock en tanigare kompis som blev preliminärt antagen. Så håller tummarna! :Malaj:

Hur ligger du till i längd kontra vikt?

Lycka till ;-)

Lycka till ;-)

BMI är ett dåligt mått, trotts allt kan flobby otränad och en vältränad tränings freak ha samma. trotts allt blir ju BMI sämre ju mindre fett någon bär på.

Jag låg runt 27 i BMI när jag var i form. Min sambo är rena rama benranglet enligt BMI-skalan bara för att hon är kort. Jag tycker det är ett väldigt skevt mått.

Som "vanlig" soldat så är det inga superkrav alls. Ni behöver inte vara oroliga, GMU innehåller fysisk aktivitet. Ni kommer byggas upp rätt snabbt.

Skall ni däremot söka någon jobbigare tjänst så behöver ni träna på lite.

Jag har ju planerat markstrid på P7.

Som sagt, jag är inte orolig över GMU perioden i sig, då det är långt kvar och jag har tid. Det är mönstringen som är mitt problem, kan undra när jag ska få reda på när jag ska göra den.

Cyklingen på mönstringen är väl typ 10-15 minuter väl? Så det är tidsintervallet jag skulle träna på. I övrigt är det ju bara att träna marklyft och stående roddar för att klara styrkan så bra som möjligt.

Lycka till ;-)

Är 190cm lång, och väger cirka 85kg!

Är väl lite större än average joe, men absolut inte jättetränad.

Lycka till ;-)

Är 190cm lång, och väger cirka 85kg!

Är väl lite större än average joe, men absolut inte jättetränad.

Själv ligger jag på 90 kg, är 185cm lång. Så du har nog bättre form än jag! Har ju varit ett par år av "dvala" senaste tiden..

Om hela momentet är på mellan 10-15 minuter så ska det nog inte vara några enorma problem, men det är väl ingen anledning till att ligga på latsidan!

Grejjen är väl att du trampar typ 2 minuter (ca, minns inte riktigt) på varje nivå, och det blir tyngre och tyngre för varje nivå och du måste hålla ett visst tempo. Så lätt vill jag inte minnas cyklingen som, man är rejält utpumpad efter, men som sagt är det ju inte mer än 10-15 minuter, beroende på vilken nivå du kommer till.

Enklaste sättet att öva på detta är väl att helt enkelt börja cykla i tempo 85 rpm (har jag för mig att man ska ligga på), på ett motstånd där du känner att du skulle kunna cykla en bit på. Sedan ökar du motståndet varannan minut och ser till att hålla samma tempo.

Grejjen är väl att du trampar typ 2 minuter (ca, minns inte riktigt) på varje nivå, och det blir tyngre och tyngre för varje nivå och du måste hålla ett visst tempo. Så lätt vill jag inte minnas cyklingen som, man är rejält utpumpad efter, men som sagt är det ju inte mer än 10-15 minuter, beroende på vilken nivå du kommer till.

Enklaste sättet att öva på detta är väl att helt enkelt börja cykla i tempo 85 rpm (har jag för mig att man ska ligga på), på ett motstånd där du känner att du skulle kunna cykla en bit på. Sedan ökar du motståndet varannan minut och ser till att hålla samma tempo.

Cykeln jag har visar tyvärr inte rpm, den visar km/h istället. Ligger på mellan 28-35 km/h konstant, när det stoppar totalt så vrider jag ner motståndet och återhämtar mig för att sedan vrida upp igen och fortsätta pressa. Jag känner att det fungerar bra, men vet inte om det är optimalt.

Mitt stora problem på mönstringen var att jag var något överviktig. Motståndet anpassas till din vikt så bär man på dödvikt är det en nackdel. Jag tränade dock mycket på cykeln innan och lyckades prestera en 6:a, vilket är lägstakravet för markstrid om jag minns rätt.

Cykeln jag har visar tyvärr inte rpm, den visar km/h istället. Ligger på mellan 28-35 km/h konstant, när det stoppar totalt så vrider jag ner motståndet och återhämtar mig för att sedan vrida upp igen och fortsätta pressa. Jag känner att det fungerar bra, men vet inte om det är optimalt.

låter enklare att sätta motståndet på så högt som de går och fortfarande orkar cykla konstant hastighet i 20 minuter. Sen gäller det att lära sig hur de känns när man cyklar i en viss hastighet, de gäller ju att inte cykla för fort sen.

låter enklare att sätta motståndet på så högt som de går och fortfarande orkar cykla konstant hastighet i 20 minuter. Sen gäller det att lära sig hur de känns när man cyklar i en viss hastighet, de gäller ju att inte cykla för fort sen.

Får experimentera lite med det på morgondagens pass!

Blev 1 mil marsch idag, och 1 mil marsch/löpning igår. Känns skönt att vara igång! Hoppas innerligt att jag får mitt gymkort på tisdag.. Grymt löjligt att man ska behöva stå i kö i upp till 1 månad.

Får experimentera lite med det på morgondagens pass!

Blev 1 mil marsch idag, och 1 mil marsch/löpning igår. Känns skönt att vara igång! Hoppas innerligt att jag får mitt gymkort på tisdag.. Grymt löjligt att man ska behöva stå i kö i upp till 1 månad.

Jag mönstrade igår och kan säga så mycket som att vad gäller cykeln så bör du först värma upp i 5 minuter med nästan inget motstånd alls, men försök att hålla ett jämnt varvtal/rpm. Tror att ligga mellan 65-75 är vad man gör på mönstringen. När sen själva "nivåerna" startar så tipsar jag om att börja med helt okej motstånd, inte tungt men inte heller för lätt, för att sedan öka för varje minut som går. Cykla till du inte längre orkar hålla mellan 65-75 rpm konstant. Efter 2-3 gånger med samma startnivåer så höjer du ett nivå, och fortsätter successivt uppåt. Har du ej varvtal på din cykel så kan du faktiskt klocka dig själv och räkna tramp/minut, och sedan hitta takten. Jag kände mig för på mönstringen och fick sedan in ett flyt med takten 1-2, 1-2, 1-2 i huvudet och det hjälpte mig långt!

Vad gäller styrkan så handlar det väldigt mycket om teknik. Jag har tränat marklyft i 8 månader och maxar 85kg (är tjej). Jag lyckades bara dra en 3a (även fast det var över medel för damer) för att jag inte drog med benen. Så BENBÖJ är att rekommendera, samt drag till hakan med hjälp av antingen kabel, eller skivstång. Börja lätt och skada inte axlarna!

Jag blev faktiskt förvånad över att det var tuffare än jag trodde. De flesta säger "ja men det klarar väl alla", men då blir det lätt att man går in lite för bekvämt (vilket jag gjorde). Föreställ dig hellre att det ska vara sinnessjukt jobbigt så att kroppen förbereder sig mentalt.

Du behöver minst en 4 på draget och minst en 5 på cykeln har jag för mig, för att kunna söka markstrid. Men det fixar du! Lycka till och träna hårt!

Sådana inlägg gillar jag :happy:

Maxar du 85kg så hade du nog lite otur när du drog en 3:a!

Jag ska sluta oroa mig för cykeln, ska bara köra på i samma tempo som jag gör nu :)

Tack!

Hur gick det för dig? Kom du in på det du ville?

Sådana inlägg gillar jag :happy:

Maxar du 85kg så hade du nog lite otur när du drog en 3:a!

Jag ska sluta oroa mig för cykeln, ska bara köra på i samma tempo som jag gör nu :)

Tack!

Hur gick det för dig? Kom du in på det du ville?

Ja jag hade helt klart fel teknik. Gick igenom i huvudet flera gånger hur jag skulle dra, men lyckades helt att tappa de tankarna när jag väl stod där.

Men ja, jag fick söka det jag ville trots allt. Jag vill bli Medic, så jag behöver komma in på Logistikinriktningen helt enkelt. Sökte Gruppbefäl Logistik, dock är det väldigt få antagningsplatser (12), så jag hoppas inte på för mycket :)

Guest Reqruit Hardhead

Mitt råd är att träna uthållighet, liksom att satsa på att stärka muskelfästen, och bygga långsamt, något inte jag hade tid med, och nu får lida för, tyck inte synd om mig, det är jag själv som bäddat för detta, ex elitåkare, med stor råstyrka men vid fel "varvtal" och att jag inte "trimmat ner" detta inför de militära testerna, mm.

satsa på 60-70 rpm redan under er grundträning på cykel, ett varvtal som kräver djävulskt med råstyrka och sliter som fan på kroppen, men de militära har sina regler och omvärlden sina så här gäller FM:s normer.

Jag är borta för resten av 2013, men som sagt, jag är varken utslagen eller knockad, bara tillfälligt ur spel.

Så tyck inte synd om mig.

jag tar det för en utmaning enbart.

See ya 2014! The survival is the fittest!

Reqruit Hardhead det låter som du vill att alla ska tycka synd om dig.

Tror inte att det är så skadligt som du får det att låta heller för knäna att cykla så kort stund. Det kanske stämmer om man cyklar en

längre stund flera gånger i veckan. Och om du är en ex elit cyklare så borde du lätt fått en 9:a på cykeln. Det kanske du fick oxå. Det vet ja inte.

Nu till tråden.

Jag fick en 9:a på cykeln och ja tränade cykling 2 gånger i veckan.

Jag började med att cykla på låg nivå i 2 min, Sen höjde jag level för varje minut tills ja va uppe på max nivå. Sen gick ja ner 1 nivå för varje minut tills ja

va tillbaka på samma som jag börja på. Som en pyramid ungefär. Det körde jag ena passet. Det andra passet så cykla jag 1 mil på tid.

Jag fick en 8:a på marklyftet.

Och inför det så hade jag bara testat marklyft 1 gång innan. Men jag har kört benböj ungefär i 6 år. Så jag tror benböj är viktigare att köra en rena marklyft. Jag

kör explosiva benböj. Sen är det bra om du testar å lyfta upp en skivstång från höften upp till hakan. För den ska ända upp till hakan så snabbt du kan.

Jag väger runt 89 kg och är 189 lång. Har tränat kampsport i 12 år och börjat gymmat mer dom senaste åren. Är ingen stor gymmar biff. Tror det bara är en nackdel att

släpa på massa onödiga muskel massa. Bättre att march träna och träna upp viljan mer än att träna upp bröst musklerna=)

Lycka till

Guest Reqruit Hardhead

Ikko.

Mitt problem var att jag inte inte klarade att kunna hålla mig nere på 60-70 rpm. och att jag är nära nog "kraftlös" i dessa låga varvtal, jag "peakar" runt 86-91 rpm där jag har min toppeffekt.

tränad sedan åratal att ligga uppe vid dem varven, så jag får "Dreva ner" det varvtalet "mentalt" innan nästa försök.

förlorat ruskigt med styrka på grund av den extrema viktsänkningen jag gjort på så kort tid.

målet var att bygga upp styrkan efter testerna men.......

det sket sig, det är bara erkänna.

jag strävade "omedvetet" att dra upp pedalvarvet över 80 rpm, trots att jag var inställd på att hålla 60-70 rpm, drog på mig två Buzzar för detta, men redan på läge två kände jag att höger lår brann och sved till och jag var tvungen att avbryta, jag kände att höger knä höll på ge med sig, klarade mig till 200w innan jag kände att knäet inte skulle hålla, dessutom påverkade min drastiska viktminskning (6+ kilo bort på två mån) en del effektförlust, men som sagt, skiter det sig så får man göra rent efter sig.

går nu på smärtstillande för att klara vardagen.

Jag ber verkligen inte om att tycka synd om mig, jag behöver sådana här smällar emellanåt för att veta att jag lever.

Guest Reqruit Hardhead

Reqruit Hardhead fick du inte trampa hur fort du ville? När jag fråga vad som händer om man trampa för fort så sa han bara att jag skulle

bli tröttare. Har för mig att jag låg lite för högt enligt deras "mätare" under näst in till hela cykel testet.

60-70 är stipulerat, cykeln i GBG "Kopplade ur" om man drog upp varvet över 85 rpm.

hade fått ligga på 80+ så hade resultatet varit massivt bättre.

På gymmet hade jag ett RPM i segmentet 82-104 rpm. med en brutal toppeffekt och drog runt styrkor normala människor skulle bara stå på vevarna, vi är alla olika tränade att jobba.

Nåväl, skit samma, gjort är gjort.

Jag har varit jävligt tveksam mot dem låga varven då jag inte ens fått närma mig dem på under min träning, min egen racehoj är drevad efter kadens/RPM på 80-85 eller däröver.

Några här på på forumet blir väl glada nu men, dem får väl fira ett tag nu?

Det kan jag bjuda på, med ett leende.

Guest Reqruit Hardhead

Skiten börjat växa lite väl mycket nu.

RM hörde av sig, mm.

Jag vill inte driva det här vidare, en olyckshändelse är en olyckshändelse.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...