Jump to content

Karl Kaps Tactical vs Vortex Viper PST


semperfi83

Recommended Posts

Hej! Ska skaffa ny kikare till min ssg69 p2 308w.

Har idag en Sightron sIII 3,5-10x44 belyst. Mycket fin kikare, dock saknar jag medförstorande riktmedel.

Så nytt ska innförskaffas. Ska vara med "taktisk" stuk. Har kollat på vortex viper pst mrad ffp verkar ju vara mkt för pengarna. Sen har jag kollat på Karl Kaps Tactical. Det e ju tysk kvalite mot filipinsk.

Kapsen har väl bdc 100-600m osv och Vortexen har tactical rattar samt att den e belyst. Skiljer 2000 mellan belyst eller inte på kapsen.

Någon som har någon ide?

Link to comment
Share on other sites

Så här skulle jag prioritera på en långhållsbössa;

- Medförstorande riktmedel
- Mrad-justeringar, dvs. MIL och inte MOA.

- Bra riktmedel som ger en möjlighet att mäta in föremål för avståndsbedömning.

- Parallaxjustering

- 30 alt. 34 mm tub.

- Zero stop, så man kan gå tillbaks till nollan enkelt.

- Justeromfång för förstoring samt elevation, som täcker ens behov.

- Belyst riktmedel om man har för avsikt att jaga med pangen, eller skjuter under skumma (ljus)förhållanden.

 

Kvalité på linser och ljusåtergivning blir ju betydligt viktigare om man jagar med bössan, de allra flesta kikarsikten duger utmärkt till att skjuta på 300 meter mot svarta klisterlappar som sitter mot en ljus tavla, krasst uttryckt.

 

Av de två som du tittar på så skulle jag nog välja Viper PST faktiskt, tips på bra handlare som du kan kolla med;

http://www.gprifle.se/?category_id=66

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar inte lösningar där man lägger in BDC, det begränsar användaren till en "standardiserad tabell" som sällan funkar på lite längre avstånd.

 

Krasst uttryckt, ut till 400 meter har i princip alla normala kalibrar samma tabell, dvs. skruvar jag 1,3 mil (eller motsv. på en BDC) så kommer jag få träff på 300 meter, 0,4 till 200 meter osv.

 

BDC;erna utnyttjar detta lite då de främst är tänkt för jakt på normala avstånd (dvs. ut till 400 meter typ), så visst är det ens primära fokus att snabbt kunna skruva mellan 100-300 meter för jakt så fyller de en funktion, men samtidigt så begränsar det dig om du vill prova att skjuta skott på tex. 800 meter med en .308, inte minst om du skjuter både på vintern med -20 grader och sen på sommaren vid +30 grader typ. BDC;er är till för att man ska slippa göra egna ballistiktabeller, dock så är detta enda vägen fram för att få till bra resultat och faktiskt ganska enkla att slänga ihop med hjälp av appar och websidor som finns ute idag.

Link to comment
Share on other sites

Tror nog inte Leupold Mk 4 ger dig mest pris/prestanda, då tror jag snarare Nightforce F1-serien, Steiner, Kahles K624i mfl. kan lämna bättre pris/prestanda?

 

har haft ett par Leupold, har aldrig vart imponerad av dem rent optiskt, även om de har fina garantier och hög hållbarhet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...