LtLag Posted January 9, 2013 Report Share Posted January 9, 2013 http://www.expressen.se/gt/katarina-45-hittade-handgranat-i-skogen/ "När Katarina Gustafsson, 45, var ute med hundarna på måndagseftermiddagen såg hon plötsligt en handgranat. – Jag har hemvärnsutbildning, så jag förstod ju direkt vad det var, säger hon." "Katarina Gustafsson tog med sig granaten från platsen. – Jag såg att sprintern var kvar." "Polisen tog dock snabbt med sig handgranaten. – Vi har tagit hand om den, vi bedömer den som skarp, säger Björ Blixter, polisens presstalesman." Någonstans har jag sett uppgiften att anledningen till att hon tog med sig granaten hem var att hon inte hade någon mobiltelefon med sig och därför inte kunde larma polisen och ville inte lämna granaten liggande där hon fann den. I mina ögon rådigt gjort men samtidigt har man ju lärt sig att inte röra upphittade ammunitionseffekter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OAR Posted January 9, 2013 Report Share Posted January 9, 2013 Jag hade nog stannat kvar med granaten inom synhåll och letat efter en människa med mobiltelefon. Det var ju trots allt måndagseftermiddag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted January 9, 2013 Report Share Posted January 9, 2013 Kompanichefen i en av Kompanierna, var med om en olycka med en handgranat för ett antal år sedan. han hade tur som överlevde. men de ger en respekt för granaters effekt. Jag hade märkt granatens närhet så jag hittar tillbaka och sett till att larma från närmaste hus eller om jag får tag i någon med mobil snabbare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted January 9, 2013 Report Share Posted January 9, 2013 Man har ingen aning om statusen på sprinten bara för att den "ser ut" som att den sitter i. Jag kan på rak arm komma på minst 10 sätt att trixa med en hgr så upphittaren blir mer eller mindre "överraskad". Vänta på en vandrande mobiltelefon, eller täck över på lämpligt sätt, memorera platsen och larma asap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts